מנכ"לית ג'וב אינפו: "הורדת שכר של 30%-40% היא דבר רווח, אבל לא צריך להכליל; יש מעסיקים ששומרים על הנורמות"

גלובס tv אילנה אחימאיר ל"גלובס TV": "אם מנהל ניסויים קליניים קיבל 14 אלף שקלים לפני זה, היום בלי בושה מציעים להם 9,000 שקל. זה דבר שקורה"

"המעסיקים מנצלים את אווירת המשבר לעשות רה-אורגניזציה, לאחד תפקידים, לברור את האנשים, לבנות ארגון שהוא יותר יעיל מבחינתם, יותר מנצל טוב את ההון האנושי והרבה מאוד אנשים מוצאים את עצמם בחוץ כמובן". כך אמרה היום (ה') אילנה אחימאיר, מנכ"לית חברת ההשמה Jobinfo בראיון ל"גלובס TV".

אחימאיר נשאלה לגבי תמונת המצב שהיא קולטת מכיוונם של המעסיקים בהיי-טק, כשמהלך הפיטורים במשק בעיצומו:

"ינואר-פברואר היו חודשים בהחלט דרמטיים מבחינת המעסיקים והמפוטרים. חשבנו שאחרי החגים בסוף 2008, הגענו לשפל שהרבה שנים לא ראינו כמותו - אז ינואר-פברואר הראו לנו שאפשר עוד יותר נמוך מזה. בחודש ינואר בלבד פוטרו בהיי-טק רבע מכלל האנשים שפוטרו בכל 2008. זה מספר מאוד גדול".

* הפיטורים בהיי-טק כבר הגיעו לכל הרבדים בחברות?

"בגדול התשובה היא כן. בפיטורים, כדרכם של פיטורים, קודם כל מורידים את השמנת, את הדברים הלא לגמרי נחוצים, ואפשר להגיד שהרבה מאוד חברות כבר עברו את שלב החיתוך בבשר החי. אני מאמינה שהפיטורים הגיעו או עוד רגע יגיעו לכל הרמות של המועסקים".

* מעסיקים כיום מפטרים באמת רק את מי שצריך, או שהם פועלים מתוך פאניקה או מתוך ניצול המצב לצרכיהם?

"יש קצת מכל דבר. קודם כל יש את הפיטורים האמיתיים, האנשים הלא ממש כוכבים, ושמעסיקים לא היו שלמים ב-100% עם ההעסקה שלהם. הם כמובן מוצאים עצמם בחוץ. לנצל את המצב כדי לתת שכר יותר נמוך, זה גם דבר שקורה. וזה קורה כל הזמן. אבל יש גם מעבר לזה. אם מנהל ניסויים קליניים קיבל 14 אלף שקלים לפני זה, היום בלי בושה מציעים להם 9,000 שקל. זה דבר שקורה, וזה פער מאוד גדול כמובן".

* אז הורדת שכר של 30%-40% זה דבר רווח?

"כן. זה רווח. אבל אני חייבת לציין שלא צריך לעשות מזה הכללה. זה לא מלמד על הכלל. זה דבר שקיים ביותר מאירוע אחד, אבל לא צריך מזה להסיק שזהו מהלך של כל המעסיקים. יש בהחלט מעסיקים ששומרים יפה מאוד על הנורמות שהיו להם גם קודם".

* אשאל שאלה מוזרה - יש טעם לחפש עכשיו עבודה? הרי ההיצע מאוד מוגבל, זה לא רק עניין של שכר שירד.

"ההיצע באמת מאוד מוגבל בהרבה, מאותה תקופה לפני שנה. אבל לחפש עבודה בוודאי שיש טעם. מי שעובד בלחפש עבודה אני משוכנעת שגם ימצא עבודה. העובדים המפוטרים צריכים להיות מאוד אקטיביים. צריכים לשוטט באינטרנט, לראות את כל המשרות הקיימות בכל האתרים הקיימים, ופשוט להפעיל את חברות ההשמה, להפעיל את החברים, את המשפחה, את כל הקשרים שיש להם - פשוט "לעבוד בחיפוש עבודה" ואני בטוחה שזה יישא פרי".