מיתון זה לעניים: 782 כלי רכב במחיר של יותר מ-80 אלף דולר עלו על הכביש מתחילת השנה - עלייה של 30%

בענף מעריכים כי 80% מהמכירות מעידות על לקוחות עם רמת נזילות גבוהה וקווי אשראי נדיבים ; יבואן מרצדס: "בשביל רוב הלקוחות הרכב הוא ציוד עבודה הכרחי שחייבים להחליף כל שנתיים-שלוש"

עיון במכירות הרכב החדש בחודשיים הראשונים של השנה מגלה תופעה מעניינת. בעוד שכלל השוק צנח בכמעט 35%, פלח רכבי היוקרה דווקא הפגין צמיחה בריאה: מכירה של כ-782 כלי רכב פרטיים וכביש-שטח, שמהווים עלייה של כ-30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

איך אפשר להסביר את הנתונים? ניתן כמובן לבחור בהסבר פופוליסטי, שמצביע על התרחבות הקיטוב הכלכלי. אבל יש כמה הסברים פחות דרמטיים. האחד הוא "תרגיל" ידוע של הסטת מכירות "סגורות" מדצמבר לינואר, כדי לשפר את נתוני המסירות של השנה החדשה. בענף מעריכים כי 15% עד 20% מהמכירות שנרשמו בפלח בינואר "הוסטו" מדצמבר.

הסבר נוסף הוא עלייה חדה בכמות כלי רכב עם "רישוי עצמי". נזכיר, שהחל מהשנה מחויבים יבואנים לרשום את עצמם כבעלים של רכב מלאי אם חלפו 12 חודשים מאז ייצורו. בפלח היוקרה, שמתאפיין באופנתיות ובסלקטיביות הלקוחות, לא נדיר "להיתקע" עם סטוקים. את אלה מעבירים למכירה בסוכנויות הטרייד-אין, שם הם יכולים להמתין עוד כמה חודשים עד שיימצא להם גואל. למרות זאת, הם עדיין ירשמו בדו"ח המסירות של אותו חודש כ"מכירה".

אפשר גם להסביר את ההתחזקות במדיניות השיווק האגרסיבית שאימצו היבואנים, שכוללת ימי מכירות מיוחדים עם הנחות משמעותיות מהמחירון. אמיל קרעין, מנכ"ל מרצדס ישראל, מעריך כי קרוב למחצית מהמכירות בפלח מתרכזות סביב אירועי מכירות מיוחדים. מרצדס, למשל, הצליחה לגלגל 50 יחידות של סדרת ה-E קלאס היוצאת בימי מכירות מיוחדים שערכה בחודש שעבר. החברה לא מדווחת על גובה ההנחות במבצע, אך גם אם מדובר בהנחה של כ-20%, כפי שמעריכים בענף, עדיין מדובר במכירות מאסיביות של מכוניות שמחירן למעלה מ-80 אלף דולר ליחידה בתקופת מיתון.

קרעין מסביר, שעבור רוב הלקוחות מכונית פאר היא בעצם "ציוד עבודה": "מדובר בלקוחות שעושים שימוש תכוף ברכב ייצוגי ורגילים להחליפו אחת לשנתיים-שלוש". מכיוון שהיבואנים עושים כיום מאמצים גדולים כדי להקל על ההחלפה, באמצעות טרייד-אין, מימון וכו', השוק ממשיך לגלות פעילות. בענף אומרים, שמדובר בלקוחות שרמת הנזילות שלהם גבוהה ובמידת הצורך אין להם בעיה להשיג קווי אשראי נדיבים. מה שמעיב על הצמיחה בפלח היא שחיקה מואצת של עשרות אחוזים ב"מחירון" של לוי יצחק, דבר שמקטין את המוטיבציה לרכישות חדשות, ומאלץ את היבואנים להגדיל את סבסוד הטרייד-אין והמימון.

נחמה פורתא, מנקודת מבט היבואנים, היא הירידה המשמעותית שמורגשת ביבוא האישי, שאותה מנמקים בענף בהיחלשות השקל. לעומת זאת, מתווכי היבוא האישי טוענים כי מדובר במדיניות סמויה של משרד התחבורה לחסום את הייבוא האישי באמצעות בירוקרטיה והאטה של קצב מתן האישורים.