מנכ"ל משרד המשפטים לחשכ"ל: לא להתקשר עם נס - התנהלותה תכסיסנית

משה שילה על התביעה שהגישה נס: "האמנתי כי חברה המתהדרת מזה שנים בדימוי חיובי לא תנהג בצורה כזו" ; מקורבי נס בתגובה: "משה שילה מנסה להטות את תוצאות המכרז שפרסם החשכ"ל השבוע, ועוד על גבי העיתונות"

מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד משה שילה, ממליץ לחשכ"ל שוקי אורן לשקול שלא להתקשר עוד עם חברת נס טכנולוגיות , בשל "התנהלותה התכסיסנית" בפרויקט תנופ"ה (מחשוב פרקליטות המדינה) - כך נודע ל"גלובס". השבוע פורסם מכרז החשכ"ל לאספקת שירותי מחשוב למשרדי הממשלה.

כזכור, ב-2005 חתמו נס ומשרד המשפטים על הסכם בהיקף כ-35 מיליון שקל להטמעת מערכת תיוק ותיעוד אלקטרונית מלאה בלשכות הפרקליטות. לפני כחצי שנה ביטל משרד המשפטים את ההסכם, והצדדים חלוקים בשאלה מי הפר אותו ואחראי לכישלון הפיתוח.

נס הקדימה והגישה תביעה בסך 20 מיליון שקל, בטענה כי משרד המשפטים ביצע שינויים רבים באפיון המערכת, והפך אותה למעשה למערכת אחרת וחדשה לגמרי מבלי לחרוג מהתקציב ומלוח-הזמנים.

משרד המשפטים הגיש תביעה שכנגד בסך 80 מיליון שקל, וטען כי נס הפרה את ההסכם שוב ושוב מיום חתימתו, כשהקצתה כוח-אדם בלתי מספיק בכמותו ובאיכותו, הפיקה תוצרים ירודים באיכותם, חרגה מלוח-הזמנים ולבסוף הפסיקה עבודתה באופן חד-צדדי.

במכתבו לחשכ"ל מתאר שילה כיצד דחה את הצעת הפשרה של נס (בניסיון למנוע את הגשת התביעה מצד המדינה), בנימוק כי אינה עומדת בדרישותיו. נציגי נס ביקשו לזמן פגישה דחופה בין יו"ר החברה, אהרון פוגל, למנכ"ל משרד המשפטים, ולפיכך הורה שילה לעכב את הגשת התביעה.

אלא שלדבריו, "נס נקטה שוב בתכסיסנות, המאפיינת את התנהלותה לאורך כל תקופת ההתקשרות עם המשרד", וניצלה את הדחייה כדי להגיש את תביעתה. "התנהלות זו של נס יש בה ללמד הרבה", אומר שילה.

במכתב ששיגר במקביל למנכ"ל נס, אפי קוטק, והגיע אף הוא ל"גלובס", מאשים שילה: "נהגתם בחוסר תום-לב ובתכסיסנות שאינה מקובלת כלל ועיקר, ומעל לכל מעליבה. האמנתי כי חברת נס - המתהדרת מזה שנים בדימוי חיובי של חברה מובילה, ובתוך כך גם זכתה לאמון משרד המשפטים - לא תנהג בצורה כזו".

שילה הודיע לקוטק כי יידע את החשכ"ל אודות התנהלות נס, "בכדי שידון בהפקת לקחים לכלל משרדי הממשלה, בדבר השיקולים לבחירת ספקים בכל הנוגע למכרזים ממשלתיים עתידיים של המדינה".

מכה מוראלית

גם בהנחה שהחשכ"ל לא יבצע מהלך משמעותי כתוצאה מפנייה זו, מדובר במכה מורלית עבור נס. האירוניה היא שנס מזוהה יותר מכל חברה אחרת בשוק ה-IT המקומי עם המגזר הממשלתי ועם החשכ"ל, נוכח זכייתה באספקת תוכנות SAP למכרז מרכב"ה הממשלתי בתחילת העשור. המכרז עורר לא מעט כעסים בתעשיית המחשוב, ולמעשה רב הנסתר על הגלוי לגבי המתרחש תחת החשב הכללי בכל הנוגע לפרויקט זה.

נס מינפה זכייה זו לפעילת מורחבת במגזר הממשלתי, וכך הגיעה סך הפעילות מול הממשלה לכ-11% מכלל הכנסותיה ב-2007. בשנה האחרונה צמצמה באופן דרסטי את פעילותה בשוק הישראלי, כך שזו מסתכמת בכ-35% מכלל הכנסותיה ב-2008 (כ-665 מיליון דולר). נס גם אינה מוכרת עוד תוכנות SAP לאחר שמכרה פעילות זו לחברת SAP העולמית לצורך הקמת פעילות מכירות מקומית.

בחברת נס סירבו להגיב לדברים, אולם מקורבים לחברה טענו כי "יש פה ניסיון להטות תוצאות של מכרז. יש לנו דיון עם משרד המשפטים, והם מנסים להשפיע על תוצאות מכרז החשכ"ל ועוד על גבי העיתונות. הם לקחו את זה למקום מאוד רע, שמעיד על מצוקה אישית ועל כך שהתיק שלהם מאוד חלש".