היועץ הכלכלי של אובמה קורא להזרים כסף לכלכלות: "כמה פעמים במאה שנה, השוק החופשי טועה. זו אחת מהן"

לארי סאמרס טוען שהצורך הדוחק כעת בהעלאת ההוצאות הממשלתיות בטווח הקצר גובר זמנית על המטרה ארוכת הטווח של טיפול בחוזר האיזון בסחר העולמי

היועץ הכלכלי הראשי של הנשיא אובמה, לארי סאמרס, קורא למנהיגי העולם להזרים יותר כסף ציבורי לכלכלות שלהם, במאמץ מתואם לעודד את הביקוש ולחלץ את הכלכלה העולמית מן המיתון.

בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר סאמרס שהצורך הדוחק כעת בהעלאת ההוצאות הממשלתיות בטווח הקצר גובר זמנית על המטרה ארוכת הטווח של טיפול בחוסר האיזון בסחר העולמי, שכלכלנים רבים מאמינים שהצית את המשבר הפיננסי.

לממשל האמריקני לא היתה ברירה אלא לנקוט פעולה חזקה כדי "להציל את מערכת השוק החופשי מההפרזות שלה", אמר.

דברי סאמרס, לקראת פסגת מנהיגי 20 המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר (G20) בלונדון באפריל, מבהירים שהממשל האמריקני מעוניין שהמדינות המתועשות ישתתפו ביצירת הבראה עולמית של ביקושים, ואין להטיל את הנטל הזה על סין לבדה.

"סדר היום הישן שלנו היה לחתור ליותר ביקוש בסין ולפחות ביקוש בארה"ב. איש אינו חושב שזו האג'נדה הנכונה כעת", אמר סאמרס. "אין מקום שצריך לצמצם את התרומות לביקוש העולמי כעת. זו אג'נדה אמיתית של ביקוש עולמי". ארה"ב ועוד מדינות מערביות צריכות אמנם לחזור לחיים במסגרת האמצעים שלהן בטווח הבינוני, אך בטווח הקצר כולם צריכים להגדיל את ההוצאה. "ההתמקדות הכלכלית של מדינות 20G היא בביקוש עולמי. העולם זקוק לכך", אמר סאמרס.

מכת מוות

סאמרס, שנחשב לאחד מתומכי השוק החופשי המובהקים בבית הלבן, עוד מהימים שבהם כיהן כשר האוצר השני של הנשיא קלינטון, אמר בראיון שההשקפה שהשוק מצויד במנגנונים שמייצבים אותו באופן אוטומטי "קיבלה מכת מוות" במשבר הנוכחי.

"התפיסה שכלכלת השוק מייצבת את עצמה נכונה בדרך כלל, אך מוטעית כמה פעמים במאה שנה. זו אחת הפעמים הללו. יש צורך בפעולה ציבורית בלתי שגרתית בימים כאלו", אמר.

סאמרס נחשב לבעל השפעה מרכזית בית הלבן, בייחוד על רקע ההתחלה הקשה שהיתה לשר האוצר החדש, טימותי גייתנר, שמינויו הוכתם על-ידי הגילוי שהוא לא פרע תשלום בסך 34,000 שהיה אמור לשלם למס הכנסה.

סאמרס מגונן בתקיפות על התמקדות ממשל אובמה בסגירת הפערים הכלכליים הגבוהים בארה"ב, אך הוא מדגיש שהמטרה הבסיסית צריכה להיות שיקום מערכת השוק החופשי הקפיטליסטית.