השלכות קידוח תמר: ברשות הגז ממליצים להקפיא את המגעים לרכישת גז טבעי נוזלי

הרשות מתנה את המלצתה בכך שהשותפים בקידוח תמר יתחייבו לזרז את הקמת תשתית הפקת והולכת הגז ; ברשות מעריכים כי פיתוח מוקדם של שדה תמר יפחית את מחירי הגז והחשמל

מציאת תגלית הגז בקידוח תמר מול חיפה ממשיכה לתת את אותותיה. רשות הגז במשרד התשתיות, המליצה באחרונה בחוות דעת שנשלחה לשר התשתיות, בנימין בן אליעזר, ושר האוצר רוני בר-און, לשנות את מתווה המכרז להקמת מתקן לייבוא גז טבעי נוזלי (LNG) , ולבטל את הצורך בהתקשרות עם ספק גז טבעי נוסף.

מדובר בהתפתחות מהותית על רקע עדכון כמות הגז בשדה תמר ל-142 מיליארד מ"ק, וזאת במטרה לתת עדיפות להפקת הגז הישראלי. יחד עם זאת, הרשות מתנה את המלצתה בכך שהשותפים בקידוח תמר, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, יתחייבו לזרז את הקמת תשתית הפקת והולכת הגז.

כזכור, המתווה המקורי של המכרז כלל הקמת מתקן גז טבעי נוזלי בהשקעה של 500-700 מיליון דולר והתקשרות לטווח ארוך עם ספק LNG נוסף שיספק כמות של עד 4 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה (BCM), כאשר המדינה תתחייב לרכישת לפחות 25% מהכמות (1BCM) בהסכם ל-20-30 שנה.

רשות הגז, בראשות היו"ר שוקי שטרן, ציינה במכתב שנשלח לשרים כי ההתחייבות לרכישת LNG תקטין את השוק הפוטנציאלי ועשויה לסכן את הפיתוח המהיר של שדה תמר, ואף להביא לדחיית הפרויקט. ברשות מציינים, כי פיתוח שדה תמר מצריך השקעה ראשונית גבוהה מאוד, שתחייב עסקת מכירה לחברת החשמל בהיקף מהותי על מנת לגייס מימון מתאים.

ברשות מעריכים עוד, כי פיתוח מוקדם של שדה תמר יפחית את מחירי הגז והחשמל לצרכנים ויאותת לספקי ה-LNG האזוריים על רמת מחירים נמוכה יותר, "פיתוח נרחב לצריכה מוקדמת יקנה ביטחון ויפחית את המחיר בשוק. יש לאפשר לשחקנים בשוק להתארגן לעידן החדש", נכתב.

ברשות העריכו לצורך הניתוח כי האספקה מהקידוח לא תחל לפני שנת 2014, והכמות המקסימאלית השנתית להפקה תהיה עד 7.5 מיליארד מ"ק. בנוגע למו"מ מול הספקים הנוספים - EMG המצרית ובריטיש גז, מציינים ברשות הגז כי "התחייבות לרכישה של LNG תפחית את הסיכוי לחתימה על הסכם אספקה עם בריטיש גז או להרחבת ההסכם עםEMG ובכך תפחית את מעורבותם של ספקים אחרים במשק".

יצוין, כי בהחלטת הקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה להקים את המתקן לייבוא ה-LNG נכתב כי ההחלטה תיבחן מחדש אם תתגלה כמות גז טבעי גדולה מול חופי ישראל. למרות זאת, במשרד האוצר נוטים להתנגד להמלצה עקב החששות ממונופול עתידי וכן לנוכח השיבושים שהיו באספקת הגז הטבעי ממצרים.

שר התשתיות, בנימין בן אליעזר הנחה להמשיך כרגיל בהליכי המכרז, וזאת עד שיתבררו כמויות הגז הטבעי המוכחות שניתן לספק למשק הישראלי מקידוח תמר. *