2 מבחנים להיפוך מגמה

צעדים אדמינסטרטיביים יבשרו את השיפור בשווקים ; וגם עידכון על הצמד דולר/שקל

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

לשלושה יסודות ההצלחה במסחר בנכסים פיננסיים: שיטה פשוטה וברורה, משמעת ברזל, וכללי ניהול כסף עקביים, כדאי להוסיף גורם חשוב נוסף: ידע במקרו כלכלה ומעקב צמוד אחר ההתפתחויות החשובות, המדווחות במדיה.

היום אתייחס לתרומה האדירה שמעקב כזה, יוכל לתת לנו לזיהוי הסיום של השלב הראשון, הוא השלב הפיננסי, במשבר הנוכחי.

העיתונות הכתובה, האינטרנט, וערוצי טלוויזיה כגון CNBC ו-BLOOMBERG יקנו לסוחר את הרקע למתרחש בשווקים. רקע זה דרוש כדי לדעת למה לצפות בעתיד מהגרף. הבה ניקח דוגמא פשוטה להמחשת התהליך המחשבתי הזה:

אם הסוחר מבין שמתקיימת הזרמה אינסופית של כסף מצד המוסדות הכלכליים בעולם, הוא יצפה לאינפלציה בעתיד הקרוב או הרחוק, ונותר לו רק לזהות את תחילתה, באמצעות הכלים הטכניים.

בסקירה קודמת הבעתי את דעתי על גורמי המשבר, הטעויות שנעשו, והדרכים האפשרויות לצמצום היקפו ההרסני הצפוי. באותה סקירה הזכרתי שני אלמנטים חשובים שתרמו רבות לחריפות הירידות בשווקי המניות בארה"ב והם:

  1. Uptick Rule
  2. Mark to market accounting

אני מזכיר את שניהם היום שוב, כדי להעיר את תשומת הלב ובכדי לחזור ולחדד את הכדאיות במעקב אחריהם. לדעתי, הם השניים שיסמנו את סיום השלב הראשון (גל A גדול המכונה השלב הפיננסי) ואת תחילת ההתבססות של גל עליה גדול B.

אמנם גל 5 יורד עדיין מתנהל סביבנו בעוצמה, אבל כדאי כבר להתכונן לאירוע טכני של היפוך מגמה. #

להלן הסבר קצר על כל אחד משני המושגים:

Uptick Rule

ב-1938 החליטה הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) להנהיג כלל זה כדי למתן את יכולתם של המוכרים בחסר (שורטיסטים) לגרום למפולות רציפות בשווי מניות החברות הנסחרות. הכלל התיר לעשות שורט רק אם העסקה האחרונה בנכס הייתה בסימן עלייה (Up tick) ובכך, מומנטום הירידות נקטע ונמנע כדור שלג של היצעים.

הבחנתם בוודאי שהכלל הונהג לאחר הירידה התלולה והכואבת בשערי המניות בשנת 1929השחורה . ומתי בוטל? ניחשתם נכון! קרוב לשיא האחרון: ביולי 2007. כישרון הממשל לעשות את הדבר הלא נכון ניכר בפזיזותו: מתי מתעורר צורך בכלל כזה? כשכולם כבר מיואשים מרוב מפולות. ומתי יש הגיון בביטולו? כאשר כבר מזמן השוק לא ירד במידה דרמטית.

בתיאור המושג בויקיפדיה מופיעים האירועים האחרונים שנרשמו הקשורים לנושא, אבל אציין את החשוב ביותר בעיני: ב-25 בפברואר השנה, ציין בן ברננקי (ראש הפד'), שהוא תומך בשיקול מחדש להשבת הכלל לשוק, ובכך נפתחה הדרך ללגיטמיציה להחזרתו ליישום.

Mark to market - ובמיוחד הוראת FAS-157:

הוראה חשבונאית זו, יצרה חורי ענק בתיק הנכסים של מוסדות פיננסיים רבים ובכך האיצה את תהליך התמוטטותם עד להלאמה, הלכה למעשה, בתקופה הנוכחית.

הצורך בהערכה מהימנה של נכסים קיימת מאז ומתמיד, והקשר בין מחיר שוק נוכחי לערך "האמיתי", גם הוא ברור ברוב המקרים. אבל החובה לציין את ערכו של נכס לפי מחירו בשוק "עכשיו", יכולה להיות הרסנית, במקרה שהשוק נהפך ללא משוכלל, או שאין כבר שוק לנכס.


לדוגמא: אגרת חוב המייצגת משכנתא ל-20 שנה קדימה, איננה שווה היום דבר, פשוט כי אין לה קונים, אולם ערכה האמיתי יכול לשקף החזר עתידי משתפר והולך.

במשך הזמן, תוך כדי התאוששות יקבלו נכסים רבים ערך מחודש, במסגרת התאוששות השווקים בהם הם נסחרו. צורה אלגנטית למחוק הפסדים ענקיים ממאזני הבנקים וחברות ההשקעה למיניהם, תהיה על ידי העברת ערכם לעתיד, כאשר יחושב ערך מהוון לשם הצגת הדוחות הרבעוניים השוטפים.

שורה תחתונה

כדאי להתעדכן בחדשות הכלכליות כדי לצפות לאירועים הטכניים הצפויים. מכיוון שהכלכלה האמיתית לא תלך ותשתפר בעתיד הנראה לעין, נותר להניח שצעדים אדמיניסטרטיביים יהוו את הסימן לסיום השלב הראשון, הפיננסי במשבר.

לדעתי, החזרת הכלל הראשון, וביטול השני יכולים להיות זרזים מסוג זה.


פינת המט"ח

משה שלום דולר שקל מרץ
 משה שלום דולר שקל מרץ

נתונים

  1. הזוג מבצע כעת את תת-גל 3 (ספרור ירוק) של גל 5 (ספרור שחור) העולה.
  2. מצב המתנדים נמצא בקניות יתר די קיצוני.
  3. המחיר נשאר צמוד תקופה ארוכה לקו התוחם העליון של התעלה העולה של גל 5.
  4. קיימת סטייה שלילית בין היסטוגרמת ה-MACD והמחיר.

ניתוח

יש סבירות גבוהה שעקב מצב קניות יתר די קיצוני וסטייה שלילית מתמשכת ב-MACD, יבצע הצמד דולר/שקל בעתיד הקרוב מאוד, תיקון טכני מטה (תת-גל 4 במסגרת גל 5 עולה), אשר אמור להחזיר את המחיר לאזור 4.00-4.05.

רמה זו נקבעה בגלל ששם נמצא אחוז תיקון 38.2% פיבונצ'י, ביחד עם הקו התוחם התחתון של התעלה העולה, ואזור תמיכה שהיה התנגדות חשובה בעבר.

לאחר סיום התיקון, תת-גל 5 יביא את הצמד ליעד הסופי - 4.35.

משה שלום מעביר במסגרת פורקס-אילנד קורסים בניתוח טכני ומט"ח.
המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל-
Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר, ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך וזה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.