בנק ישראל עידכן בפעם החמישית תוך חצי שנה את תחזית הצמיחה למשק הישראלי: יתכווץ ב-2009 ב-1.5% - שיעור הצמיחה הנמוך בתולדותיו

גלובס tvנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הציג היום תוכנית להצלת המשק ; התוכנית תעלה 4.4 מיליארד שקל, תצמצם את המיתון ב-0.5% ותפחית את מספר המובטלים ב-15 אלף ; בדומה לבר-און: פישר סבור כי ניתן להציל את הכלכלה מבלי להוסיף כספים נוספים

אחרי הבטחות גרנדיוזיות מטעם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על תוכנית מקיפה להצלת המשק, היום (ג') התברר כי ניתן להגדיר תוכנית זו כמיחזור, עם שינויים קוסמטיים, של תוכנית ההאצה שפירסם האוצר בחודשים האחרונים.

אין בהצעתו של פישר שום חידוש מהותי, פרקטי או פרדיגמטי. ראשית, פישר חוזר על ההצהרות שהשמיע בשנה האחרונה ודורש ששיעור הגידול בהוצאה הציבורית יישאר על כנו, קרי, 1.7%. כתוצאה מכך, ההוצאה התקציבית לנפש בשנת 2009 לא תשתנה. פישר, בדומה לשר האוצר בר-און, סבור כי ניתן להציל את הכלכלה מבלי להוסיף כספים נוספים, והתוכנית מבוססת על זירוז ביצוע השקעות בתשתיות.

נזכיר כי גם אם הממשלה לא תעשה שום צעד להצלת המשק, הגירעון התקציבי צפוי להסתכם ב-35 מיליארד שקל, שהם יותר מ-5% תוצר. "התוכנית במונחים של הוצאות היא יחסית צנועה. הסיבה לכך היא שאין לנו טווח גדול לגידול להוצאה הממשלתית. הגירעון, אם הממשלה תעמוד על שיעור של 1.7% בגידול ההוצאה, יהיה יותר מ-5%. אין מקום למדיניות פיסקאלית מאוד מרחיבה" התנצל הנגיד, והוסיף "השתדלנו לגבש תוכנית מכוונת ונקודתית. אם מישהו יכול להציע תוכנית שתצמצם את הגירעון בלי לפגוע במשק או בלי להגדיל את האבטלה - נתמוך בזה לגמרי" התוכנית מציעה זירוז ביצוע השקעות בתשתיות (תחבורה ציבורית, שיקום ערים ועוד) בסך 1 מיליארד שקל.

נזכיר עוד כי לפי השלב הראשון של תוכנית ההאצה, הקצה האוצר הרשאה להתחייבות של מיליארד שקל בדיוק כבר ב-2009, תוך השקעה עתידית של 21 מיליארד שקל בשנים הקרובות. עוד מציע פישר להשקיע 750 מיליון שקל בתקציב המדען הראשי, אחרי שהאוצר הציע השקעה בהיקף כמעט זהה - 700 מיליון שקל, לפני חודשיים.

תעסוקה: מצטרף ליוזמת החל"ת ולהארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה

בתחום העבודה מציע בנק ישראל להגמיש את תקופת האכשרה בחוק ביטוח לאומי, דבר שסוכם בין האוצר והביטוח הלאומי לפני שבועיים, אך בבנק ישראל דורשים ליישם אותו מיידית וללא המתנה. בנושא הארכת הזכאות לדמי אבטלה, מהלך זה נכתב במסמך בנק ישראל, למרות התנגדותו המפורשת של המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין, ובניגוד לעמדתו הרשמית של משרד האוצר. כעת הדיון הוא סביב אמצעי היישום וביצוע השינוי.

עוד הוצע לתמרץ החלפת עובדים זרים בעובדים ישראליים בענף הסיעוד ולחזק את האכיפה לצמצום מספר עובדים זרים בכלל בהשקעה של 185 מיליון שקל, מהלך שמופיע גם בתוכנית ההאצה ובכל חוק הסדרים שהגיש משרד האוצר בחמש השנים האחרונות - ובהשקעה גדולה עוד יותר. עוד מציעים בבנק ישראל להרחיב את תוכנית אורות לתעסוקה (תוכנית ויסקונסין) לכל הארץ, מהלך שהוצע על ידי האוצר בכל מסמך ששוגר מטעמו בשנתיים האחרונות, לרבות חוק ההסדרים 2009 ותוכנית ההאצה.

בנק ישראל החליט גם להצטרף ליוזמת "חופשה ללא תשלום" (חל''ת) במתכונת זהה לזו שהציע משרד האוצר לפני שבוע למעסיקים ולהסתדרות, יוזמה שזכתה להתנגדות גורפת מטעם שני הארגונים הללו בשל ההשקעה הנקודתית והפחותה, לדברי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. נזכיר כי האוצר הציע יישום של התוכנית אך ורק לפריפריה ולמגזר התעשייתי בלבד, בהשקעה של 150 מיליון שקל. בנק ישראל מציע השקעה קטנה עוד יותר - בסך 100 מיליון שקל בלבד.

ערבויות מדינה לאשראי של 200 מיליון שקל לבניית דירות שאינן דירות יוקרה

החידוש המרענן היחיד בתוכנית, אולי, הוא ההצעה להעניק ערבויות מדינה לאשראי לצורך בניית דירות שאינן דירות יוקרה בסך 200 מיליון שקל, כולל הצהרה להגדלת היקף הערבויות לחצי מיליארד שקל. המהלך הוצע כבר בעבר על ידי ברוש, וכמובן, אינו כרוך בהשקעה תקציבית, שכן מדובר במתן ערבויות בלבד.

בבנק ישראל מציינים כי "לגבי חלק מהצעדים התקבלו החלטות, והאתגר הוא בביצוע", ומוסיפים כי חלק מהמהלכים נתקעו "בשל היעדר תקציב מאושר ל-2009". בבנק ישראל מסבירים כי התוכנית תעלה 4.4 מיליארד שקל, תצמצם את המיתון ב-0.5% ותמתן את עליית האבטלה ב-0.5% (קרי, הפחתה של 15 אלף מובטלים). מה שתמוה בתוכניתו של פישר הוא היעדר ההתייחסות בנושאי שוק ההון, בנקאות, מחנק האשראי והמשבר בשוק האג''ח הקונצרניות, והעובדה כי היא מזכירה את הצעדים שביצע האוצר עד כה (ערבויות לבנקים, קרנות המנוף וקרנות לעסקים קטנים ובינוניים).

משדרים פאניקה: תחזית הצמיחה ל-2009 - 1.5%-

בנוסף, פישר ניצל את ההזדמנות ועידכן בפעם החמישית תוך חצי שנה את תחזית הצמיחה של בנק ישראל למשק הישראל ב-2009. עפ"י התחזית המעודכנת, המשק יציג צמיחה שלילית של 1.5% - השיעור הנמוך ביותר בתולדותיו. לשם השוואה, התחזית הקודמת של בנק ישראל עמדה על 0.2%-.