עובדי פרי גליל הסכימו לוותר על 3 מיליון שקל מכספי הפיצויים למען העובדים הלא מאוגדים

העובדים עתרו היום לביהמ"ש בטענה כי מכירת החברות לחצי חינם סוכמה מאחורי גבם, תוך מתן זכויות סוציאליות מפליגות לעובדי פרי גליל, ללא התייחסות לעובדי הקבלן ולזכויות הסוציאליות המגיעות להם

200 העובדים המאוגדים של ויטה פרי גליל הודיעו היום (ג') כי הם מסכימים לוותר על 3 מיליון שקל מתוך 16.5 מיליון שקל מכספי הפיצויים שהובטחו להם במסגרת ההסדר שגובש בין ההסתדרות לחצי חינם, הרוכשת את החברה.

הוויתור של העובדים המאוגדים נעשה על רקע מחלוקת שהתגלתה בבית המשפט המחוזי בחיפה ביום חמישי האחרון, אז התברר כי עובדים רבים בקבוצת ויטה שנמצאים בסכנת פיטורים משום שאינם מאוגדים בהסתדרות, עלולים להוות מכשול לאישור עסקת המכירה של קבוצת ויטה לחצי חינם. החשש לעסקה עלה בעיקר לאחר שקבוצה של 145 עובדי קבלן שהועסקו בפרי גליל פנו לבית המשפט בדרישה להיכלל בהסדר ולראות בהם כעובדי פרי גליל לכל דבר ועניין.

בתחילת השבוע נמתחה ביקורת ב"גלובס" על העובדה שקבוצה גדולה של עובדים ב"ויטה" נותרו מחוץ למסגרת ההסכם וכי רובם צפויים לקבל מכתבי פיטורים. בהסתדרות מדגישים כי הוויתור שעשו היום העובדים המאוגדים נעשה ביוזמת ההסתדרות, וכאקט של סולידריות עם העובדים הלא מאוגדים. כעת, על-פי המסתמן, הוסרו המכשולים שעמדו בפני אישור העסקה בבית המשפט.

העובדים טענו היום בעתירה שהגישו לבית המשפט, באמצעות עו"ד רמי קוגן ובת-חן רחמים, כי מכירת החברות לחצי חינם סוכמה מאחורי גבם, תוך מתן זכויות סוציאליות מפליגות לעובדי פרי גליל, ללא כל התייחסות לעובדי הקבלן ותוך שלא הוקצה כל סכום לתשלום הפיצויים והזכויות הסוציאליות המגיעות להם.

עוד נטען כי הסדר למכירת החברות ללא הסדרת זכויותיהם הסוציאליות של כל העובדים הינו הסדר פסול ולא הוגן, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה משפטית. לטענתם, נעשה ניסיון לעשות איפה ואיפה בין עובדי פרי גליל לבין עובדי החברות האחרות ועובדי הקבלן וחברות כוח-האדם.

להגנתה של ההסתדרות יש לציין כי ההבדלים בין זכויות העובדים המאוגדים לבין יתר העובדים, הם הבדלים הקיימים מתוקף העובדה שעובדים מאוגדים יכולים לחתום על הסכם קיבוצי שיכול להקנות להם בין היתר פיצויים מוגדלים.

בהסתדרות מתחו ביקורת על כך שלפני כשנה ניסו בארגון לאגד עובדים רבים בקבוצת ויטה, אולם אז לא הרבה קפצו על המהלך. "עכשיו כשמחלקים כסף רואים אותם פתאום בבית המשפט", אמר אחד הגורמים בארגון.