הסברה חיובית היא שלילית

מה שצריך להסביר בעולם הוא לא כמה אנחנו יפים אלא כמה האויב מכוער

"ידיעות אחרונות" דיווח אתמול (ד') כי "משרד החוץ משיק קמפיין הסברה ותרבות בהשקעה של כ-8 מיליון שקל". ממה שקראתי על הקמפיין, חבל על הכסף. "קמפיין הסברה ותרבות" - מה זה צריך להיות? הבאת משלחות של עיתונאים, אנשי אקדמיה וכו', כדי להציג להם את "ישראל הרבגונית". למה זה טוב? אם בעתיד שוב יתפרסמו בעולם צילומים וכתבות על הרג אזרחים פלסטינים, האם הידיעה שישראל "רבגונית" תקהה את עוקצו של פרסום כזה?

למה שמשרד החוץ מתכנן, קוראים "הסברה חיובית". תראו כמה בעצם אנחנו תרבותיים, אמנותיים, יצירתיים וכו'. אלא שבסוג זה של הסברה אין שום חידוש, את זה עושים כל השנים, והדבר היחיד שיוצא מזה הוא שכל מיני אנשים זוכים לקבל טיולים חינם: אם לישראל כדי להתרשם, אם לחו"ל כדי "להסביר". מבחינת שינוי תודעה של הציבור העולמי, הסברה כזו לא הצליחה להשיג דבר.

מה שצריך להסביר לעולם זה לא כמה אנחנו יפים, אלא כמה האויב מכוער. כי הבעיה הגדולה שלנו היא שהפלסטינים נתפשים כמסכנים, כאנדרדוג. האתגר האמיתי והחיוני של הסברה ישראלית הוא ליצור בדעת הקהל העולמית מודעות לכך שהפעולות הצבאיות שלנו הן התגוננות מפני התוקפנות והרצחנות של הפלסטינים. שבעצם אנחנו האנדרדוג.

לשם כך יש להציג לאורך כל השנה לא אותנו, אלא את הפלסטינים. המנטליות שלהם. להחדיר לתודעה את הרצחנות של הקיצוניים הפלסטינים, ואת העובדה שהם ומעשיהם נתמכים ע"י רוב האוכלוסייה הפלסטינית. במקום להציג את התרבות שלנו - להציג את חוסר התרבות שלהם. העובדה שאנחנו לא עושים זאת גרמה לטענה של העולם נגדנו שהפעולה בעזה היתה לא פרופורציונלית.

מנהל מחלקת ההסברה במשרד החוץ, נועם כץ, אומר שהמטרה של הקמפיין היא "ליצור אווירה חיובית על ישראל". זו אמירה של פקידים שאינם מסוגלים לחרוג מהתלם שבו הלכו כל השנים. המטרה הנכונה היא ליצור אווירה שלילית סביב הפלסטינים. אם משרד החוץ איננו מבין זאת, או איננו מסוגל לכך, מוטב להעביר את הקמפיין למשרד מקצועי ויצירתי, אשר יעשה בכסף שימוש מועיל.