גוגל ו-eBay מנמיכות את מחירי המימוש של האופציות לעובדים - על חשבון המשקיעים

גוגל הודיעה אתמול על תמחור מחודש של 7.64 מיליון אופציות למניות שלה ; כ-96% מעובדי eBay מחזיקים באופציות שהיו "מחוץ לכסף" ; חברות נוספות צפויות לבצע מהלך דומה

שתי ענקיות האינטרנט - גוגל ו-eBay שינו או מתכוונות לשנות את מחירי המימוש של האופציות למניות שהעניקו לעובדיהן, על רקע הצניחה במניותיהן ביחד עם המפולת בשוקי ההון, שהפכה את האופציות לחסרות ערך לעובדים. המהלך צפוי להצית מחדש את הוויכוח על שיטות התגמול של עובדי היי-טק.

גוגל הודיעה אתמול (ג') על תמחור מחודש של 7.64 מיליון אופציות למניות שלה, על רקע השחיקה הגדולה במניותיה של מובילת שוק חיפושי האינטרנט ב-16 החודשים האחרונים. בהודעת החברה לרשות ניירות ערך (SEC) נאמר ש-15,642 מעובדי גוגל, יותר מ-75% מהעובדים, ניצלו את ההזדמנות לקבל אופציות חדשות במחיר מימוש מופחת. תוקף ההצעה פג שלשום (ב') בבוקר.

מחיר המימוש של האופציות החדשות הוא 308.57 דולר, מחיר הסגירה של מניית גוגל ביום ו' האחרון. אמש עלתה המניה ב-17.28 דולר או כמעט 6% לסגירה של 308.17 דולר, שפירושו שהאופציות עדיין "מתחת למים", או "מחוץ לכסף" - כלומר, שעדיין לא משתלם לממש אותן ולהמירן למניות.

יותר מ-6 מיליון מהאופציות הקודמות היו במחיר מימוש של מעל 500 דולר, הנראה כעת רחוק מאוד מן העין. מניית גוגל קרסה בכ-60% ממחיר השיא שרשמה בנובמבר 2007, 747 דולר.

עם זאת, מיליוני אופציות אחרות היו במחיר מימוש של מתחת ל-300 דולר, והעובדים שהחזיקו בהן לא השתתפו ברובם בתוכנית החלפת האופציות.

גוגל מסרה ש-93% מהאופציות הישנות במחירי מימוש של מעל 308.57 דולר הוחלפו במסגרת התוכנית שלה. החברה הצדיקה את ההחלפה כמהלך לתמרוץ עובדים ושמירה עליהם. המשקיעים של גוגל יהיו כנראה פחות שבעי רצון. התמחור המחודש של האופציות יניב הפרשה חשבונאית של לפחות 400 מיליון דולר בחמש השנים הבאות.

eBay חברת המכירות הפומביות המקוונת הגדולה בעולם, ביקשה אתמול מבעלי מניותיה לאשר את שינוי מחירי המימוש של אופציות שהיא חילקה לעובדיה. המהלך הזה, שהיה פופולרי מאוד בחברות היי-טק אחרי פקיעת בועת הדוט קום בשנים 2000 ו-2001, עלול להפוך לשכיח גם היום. סאנדיפ אגארוול, אנליסט בחברת קולינס סטיוארט, אמר שהוא מעריך ש"עוד כמה חברות טכנולוגיה" יצטרפו לגוגל ול-eBay.

eBay מסרה בדיווח לרשות ניירות ערך שהתוכנית מיועדת "להעלות את המורל בחברה, מפני שאופציות שמצויות "מחוץ לכסף" אינן מהוות תמריץ לעובדים להישאר בחברה".

כ-96% מעובדי eBay מחזיקים באופציות שהיו "מחוץ לכסף" ב-17 בפברואר, מסרה החברה. מדובר על 62.5 מיליון אופציות. אם בעלי המניות לא יאשרו את התוכנית, eBay תצטרך לרשום הוצאה של 142.5 מיליון דולר בשלוש השנים הבאות לתגמול עובדיה.

מניית eBay איבדה שני שליש מערכה מהשיא השנתי של 33 דולר. בעלי המניות יצביעו על התוכנית ב-29 באפריל. *