למרות הורדות הריבית של בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות מייקר את הריבית על מסגרות האשראי בחשבונות העו"ש

העלאה הגבוהה ביותר - במסגרות אשראי ללקוחות שכירים, שם תעלה הריבית במדרגה הראשונה ב-1.5%, לרמה הגבוהה פי למעלה מ-3 מריבית הפריים ; גם הריבית בחשבונות לתאגידים תתייקר

למרות הורדות הריבית של בנק ישראל, בנק מזרחי טפחות מייקר את הריבית על מסגרות האשראי בחשבונות העו"ש, כך עולה מהודעה לציבור לקוחותיו שמפרסם הבוקר הבנק הרביעי בגודלו במדינה בעיתונות. בנקים המבקשים לשנות את שיעורי הריבית על מסגרות אשראי נפוצות מתבקשים, על-פי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בפרסום הודעה שכזו בשתי עיתוניים יומיים לפחות, במקום משלוח הודעה פרטנית ללקוחות. העלאות הריבית ייכנסו לתוקפן ביום ג' הבא - ה-17 במארס.

בכך מצטרף מזרחי טפחות לבנק לאומי , אשר העלה את הריבית בחלק ממסגרות אשראי בחשבונות העו"ש לא מכבר (והוזיל במסגרות אחרות). בנק מזרחי, יצוין, זוכה באחרונה לשבחים בקרב אנליסטים המסקרים את מניית הבנק - שכן הוא היחיד מקרב הקבוצות הבנקאיות הגדולות בישראל שאינו צפוי לסיים את הרבעון הרביעי של 2008 בהפסד, בדו"חות שיתפרסמו ב-30 במארס. יתרה מכך, חלק מהתרחישים מדברים על ביסוס נתח השוק שלו בשנה הקרובה.

הריבית על מסגרות האשראי בחשבונות העו"ש נגזרת מריבית הפריים ("P"), ריבית הבסיס הבנקאית, הגבוהה ב-1.5% מריבית בנק ישראל. מכאן, ששיעורה של ריבית זו עומד על 2.25% במונחים שנתיים כיום. לריבית הפריים מתווספת תוספת סיכון - ולפעמים, כשמסגרת האשראי מורכבת ממדרגות שונות של ניצול - כל אחת מהן מתומחרת בתוספת סיכון אחרת.

השכירים ישלמו יותר

במסגרת ההתייקרויות הצפויות, תתייקר תוספת הסיכון במדרגה הראשונה של מסגרות אשראי לשכירים ("שכיר רגיל/מועדף/נבחר") ב-1.5% ותעמוד כעת על P+6.55% - או במילים אחרות, על 8.8% לשנה בסך הכל. הריבית הזו גבוהה פי 3.91 מריבית הפריים, וזו רק הריבית במדרגת הניצול הראשונה של המסגרת - במדרגות האחרות (שבריבית שלהן לא חל שינוי, יצוין), מתייקרת הריבית עד ל-13.45% בסך הכל, בניצול מלא של המסגרת.

גם הריבית בחשבונות לתאגידים תתייקר, ובכך תורמת להתייקרות האשראי הנדרש למימון הפעילות העסקית השוטפת במשק, בכל הנוגע לחלקו של בנק מזרחי טפחות בעניין. תוספת הסיכון במדרגה הראשונה תתייקר במחצית האחוז ל-P+6.7%, כלומר ל-8.95%. גם כאן, שאר המדרגות נותרות ללא שינוי - עד לריבית מירבית של 10.9% לשנה.

שינויים נוספים יחולו במסגרת אשראי ללקוחות פרטיים שאינם מעבירי משכורת ("עו"ש פרטי רגיל/מועדף נבחר"), שם תעלה ריבית המדרגה הראשונה בעוד 0.85% ל-P+7% (קרי, 9.25% לשנה) ובמסגרת חח"ד ("חשבון חוזר-דביטורי") ליחידים, שם תתייקר המסגרת ב-0.7% ל-P+8.2%, שנכון להיום עומדת על 10.45% לשנה. בתוך כך, יצויין, כי עמלות הקצאות האשראי, המהוות חלק מהעלות הכוללת של מסגרת האשראי, לא יתייקרו ללקוחות פרטיים ועסקיים.

גם הריבית במסגרות ללקוחות צעירים, סטודנטים (שאינם שכירים) וחשבון רגיל ("עו"ש חובה"), המייחסת לחשבון ביתרת חובה בו לא מוגדרת מסגרת (ברירת-המחדל), לא תשתנה. במקרה הזה, מלכתחילה גובה הבנק את הריבית הגבוהה ביותר, 14.05%, השקולה ל-P+11.8%, הגבוהה פי 6.24 מריבית הפריים ולא גבוהה בהרבה מהריבית על ניצול מלא של מסגרת האשראי בחשבונות עו"ש של לקוחות שכירים, לצורך העניין.