6 מיליונרים ורק מרוויח אחד

כך זכה מתיו ברונפמן במכרז שסלל את הדרך לפתיחת סניף שני של איקאה בישראל

השבוע התבשר איש העסקים מתיו ברונפמן, כי אירוס הגלבוע שבשליטת ברונפמן-פישר, זכתה במכרז החוזר של מינהל מקרקעי ישראל לחכירת המתחם במעוין שורק בראשון-לציון. המשמעות המעשית היא כי נסללה הדרך לפתיחת החנות לחנות השנייה של המותג השבדי איקאה בארץ.

כבר ברגע שבית המשפט קבע כי הזוכה במכרז ייאלץ לשפות את אירוס הגלבוע בכ-300 מיליון שקל בגין ההשקעה, היה ברור כי פתיחת החנות על-ידי ברונפמן היא רק שאלה של זמן. ולמרות זאת, לאחר השתרכות משפטית של למעלה משנה, שבה מבנה החנות עמד כאבן שאין לה הופכין - מדובר בהישג.

גם העובדה שברונפמן צפוי לעבור עוד מכשול בדרך לפתיחת החנות בדמות דיון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית בניין העיר בוועדה המחוזית מרכז - היא יותר משהו פורמלי מאשר מכשול מעשי. הוועדה המקומית ראשון-לציון הרי כבר המליצה פה אחד לדחות את ההתנגדויות, ועל פניו נראה כי המשמעות העיקרית של הדיון היא ההמתנה לחודש מאי. ההערכה היא כרגע שהחנות תיפתח בפועל לקראת סוף 2009.

ששה מיליונרים וזוכה אחד

אבל זה לא ההישג היחיד של ברונפמן. למעשה, הוא הצליח להרוג שתי ציפורים במכה בחודש האחרון. רגע לפני הזכייה במכרז, הוא הבטיח לעצמו שהוא יהיה הנהנה הבלעדי מהרווחים בו.

ברונפמן מימש את האופציה שהייתה לו לרכישת מניותיהם של 6 השותפים, שהחזיקו יחד ב-15% מהחברה. בתקשורת היה אומנם מי שמיהר לכנות אותם "המיליונרים החדשים", היות וכל אחד מהם עתיד לגרוף לכיסו 16 מיליון שקל, אבל האמת היא מעט שונה.

השישה שנהנו עד כה מדיבידנד שנתי של כ-1.3 מיליון שקל, היו עתידים להכפיל את הדיבידנד לאחר הפעלת החנות בראשון-לציון או לפחות להעלותו ל-2 מיליון שקל בשנה. מכירת המניות לא נעשתה מרצון, ואת האקזיט האמיתי בעסקה - עשה ברונפמן עצמו.

עם השלמת עסקת הרכישה יחזיק ברונפמן ב-100% מהזיכיון לאיקאה בארץ.

לעומת זאת, אירוס הגלבוע שבה ברונפמן שולט במשותף עם שולם פישר ואשר תחזיק בבעלות על הקרקע, תיאלץ לגנוז את הפנטזיה שהייתה לה להקים כפר קניות ליד איקאה, פנטזיה שכללה 30,000 מ"ר שבהם יפעלו כל הרשתות המובילות בארץ. בתוכנית הנוכחית, פרט לאיקאה, תוכל אירוס הגלבוע להפעיל רק 3,000 מ"ר נוספים, וגם זה - רק לשירותי מסחר משלימים. אבל זה לא מה שיפריע לפרת המזומנים של ברונפמן, המייצרת כבר היום 470 מיליון שקל, להגדיל את התנובה.