תחזית מדד המחירים לצרכן בפברואר נעה בין 0.2% לבין 0.2%-

לפי כלכלני בתי ההשקעות "הראל" ו"אקסלנס", בחודשים פברואר-מארס צפויה עלייה של 0.5% במדד המחירים לצרכן ; לעומת זאת, לדברי כלכלני "פסגות" ובנק הפועלים המדד בתקופה זו עשוי לרדת ב-0.3%

האינפלציה הצפויה במשק בשנת 2009 שוב הופכת לסלע מחלוקת בקרב בכירי הכלכלנים בשוק ההון. על-פי התחזיות, מדד פברואר שיתפרסם ביום ראשון הקרוב ינוע בין עלייה של 0.2% לירידה של 0.2%. המחלוקות מתרכזות סביב ההתפתחויות במחיריהם של כמה מוצרים ספציפיים אשר צפויים להכריע את הכף - הנפט, הדולר וכמובן, הדיור וההלבשה. בפברואר צפויות עליות במחירי הבנזין והסולר לכלי רכב, הנפט והסולר לחימום דירה והגז. מדובר בשינוי מגמה, אחרי חמישה חודשים של ירידות בסעיף האנרגיה.

המחלוקת הראשונה היא סביב היקף ההשפעה של ההתייקרות במוצרי האנרגיה על כל הסעיפים הרלוונטיים במדד (תחבורה, אחזקת דירה ועוד). המחלוקת השנייה היא סביב היקף השפעת הפיחות של השקל אל מול הדולר, שכידוע משפיע אף הוא על לא מעט סעיפים. בפברואר פוחת השקל בכ-2.5% אל מול הדולר. פיחות זה גרם להתייקרויות במחירי כלי רכב (לאחר תום המבצעים ועדכון המחירונים) וכן צפויים להתייקר הטיסות והנופשים בחו"ל (למרות הירידה במחירי הטיסות). גם מדד שכר הדירה (הנקוב בדולרים) צפוי להיות מושפע, למרות ירידת המשקל בחוזים אלו בסך החוזים הקיימים (רק מחצית). גם מחירי התכשיטים המיובאים יושפעו מהפיחות.

המחלוקת שוב נעה סביב כמה הפיחות הזה ישפיע על כל סעיף וסעיף. לגבי הסעיפים בהם צפויה הוזלה, גם סביבם ישנן מחלוקות, לרבות, כאמור, סעיף ההלבשה וההנעלה וסעיף הדיור (חוזים הנקובים בשקלים). חודש פברואר מתאפיין בירידה חדה במחירי ההלבשה וההנעלה באופן מסורתי, שכן מדובר בחודש גדוש מבצעים והנחות. מבדיקה שערכו כלכלני אי.בי.אי עולה כי הירידה במחירים בסעיף לאורך השנים מצביעה על התעצמות המגמה: אם בפברואר 2003 מחירים אלו עלו ב-5%, בפברואר 2008 סעיף זה הוזל בכמעט 7.5%.

נזכיר כי סעיף ההלבשה הפתיע עד כה באיתנותו, למרות המיתון, ועל כן השאלה בכמה הוא ירד בפברואר הזה. לגבי סעיף הדיור (חוזים נקובים בשקלים) ישנה הסכמה כי אכן הוא ירד אך יש הסבורים כי מדובר בירידה זמנית, לעומת אלה הטוענים כי מסתמנת מגמה חדשה שתשקף את המחירים החדשים בענף שכר הדירה.

פערים באינפלציה השנתית

אלא שהפערים בין תחזיות האינפלציה רק הולכים וגדלים, ככל שמתייחסים לתקופות ארוכות יותר. לפי כלכלני בתי ההשקעות "הראל" ו"אקסלנס", בחודשים פברואר-מארס צפויה עלייה של חצי אחוז במדד המחירים לצרכן. לעומת זאת, לדברי כלכלני "פסגות" ובנק הפועלים המדד בתקופה זו עשוי לרדת ב-0.3%. מדובר בפער של חצי אחוז בחודשיים בלבד.

אם לוקחים את האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים (אינפלציה שנתית) על בסיס ינואר, הפערים עצומים: כלכלני "הראל" ו"אקסלנס" חוזים אינפלציה שנתית של כ-2%, כאשר ב"פסגות", ב"לידר" ובבנק הפועלים מעריכים כי היא תעמוד על שיעור שנע בין 0% לבין 0.2% בלבד.

הכיצד? איילת ניר, כלכלנית ראשית של אי.בי.אי, מסבירה כי כאשר צפי האינפלציה נמוך מאוד, כפי שהוא השנה, כל "רעש" קטן הופך להיות רעידת אדמה של ממש. קרי, אם חזאי אחד מעריך כי מחיר חבית נפט יעמוד בעוד שנה על 70 דולר ועמיתו חוזה מחיר של 40 דולר בלבד לחבית, אז השפעת ההפרש על תחזית האינפלציה השנתית כולה תהיה מכרעת, כי כאמור, כל שינוי קטן משפיע. הבעיה הזו חוזרת על עצמה בסוגיית התפתחות הדולר בעולם ובארץ.