אפריקה מנהלת מו"מ מחודש למכירת חלקה בקניוני רמת-אביב וסביונים - עם מליסרון של יולי עופר

המחיר המוצע לקניון רמת-אביב הוא כ-1.5 מיליארד שקל ולקניון סביונים כ-180 מיליון שקל - נמוך מהמחירים שהצמידה אפריקה לקניונים בעבר ; ניהלה בעבר מגעים למכירת הקניונים עם עזריאלי, מגדל ובריטיש ישראל

יולי עופר, הבעלים של חברת עופר נכסים, במשא ומתן עם אפריקה נכסים , מקבוצת אפריקה ישראל בנוגע לרכישת אחזקות אפריקה ישראל בקניון רמת אביב ובקניון סביונים ביהוד. הדיווח האחרון מצטרף לשורה ארוכה של דיווחים באשר למו"מ על מכירת הקניונים שבשליטת לבייב הנמצאים על המדף, כפי שיפורט בהמשך, ואשר בינתיים טרם הבשילו לכדי עסקה.

המחיר המוצע לקניון רמת אביב הוא כ-1.5 מיליארד שקל. המחיר עבור קניון סביונים הוא כ־180 מיליון שקל, ומכאן, שהתמורה בעבור שני הקניונים היא נמוכה מהסכום עליו דובר בסיבובים הקודמים של המשאים ומתנים שניהלה אפריקה נכסים. העסקה ככל הנראה תתבצע באמצעות זרוע הקניונים של עופר נכסים, מליסרון הבורסאית (שמניותיה נמנות עם מדד ת"א-100), אשר מחזיקה ומתפעלת קניונים ברעננה ("רננים") ובקרית ביאליק.

אפריקה ישראל, נזכיר, תרשום ברבעון הרביעי של 2008 את ההפסד הגבוה בתולדותיה ובתולדות חברה ישראלית אי פעם. כך עולה מאזהרת הרווח שפרסמה לפני כשבוע, ולפיה, לאחר ביצוע הערכות שווי לכלל נכסיה בעולם, היא תיאלץ לבצע סדרת הפחתות משמעותיות, שבגינן תרשום הפסד של כ-2.7 מיליארד שקל ברבעון.

גם לפני הדו"חות לרבעון הקודם פרסמה החברה אזהרת רווח, ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת היא סיימה בהפסד כבד של 2.2 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, ב-2008 כולה, תרשום החברה הפסד עצום של כ-4.5 מיליארד שקל.

גם החברה הבת (68%) אפריקה נכסים צפויה לבצע בדו"חותיה הכספיים הפרשות נרחבות בגין ירידות ערך של מספר נכסים ולפיכך להציג ברבעון הרביעי של שנת 2008 הפסד בהיקף של כ-130 עד 150 מיליון שקל.

לב לבייב, בעל השליטה בקניונים העומדים למכירה, ניהל בשנה שעברה מו"מ עם דוד עזריאלי, בעל רשת הקניונים הנושאת את שמו, למכירת הקניונים של אפריקה ישראל. העסקה, שהייתה אמורה להכניס לקופתה של אפריקה 1.8 מיליארד שקל, התפוצצה. המגעים כללו רכישה של קניונים נוספים, בהם קניון סיטי סנטר בחיפה וקניון לב תלפיות בירושלים.

מאוחר יותר, דיווחים שונים רמזו על כך שחברת הביטוח מגדל ובריטיש ישראל עשויות לשתף פעולה ברכישה משותפת של קניון רמת-אביב מאפריקה ישראל (בו היא מחזיקה ב-73.4%). לפי מתווה זה, מגדל שותפתה (26.6%) אמורה היתה לרכוש את הקניון, שפועל משנת 1997 וכיום ממוקמים בו יותר מ-167 שוכרים (בתי עסק), מאפריקה ולמכור 50% ממנו לבריטיש תמורת מניות. הקניון כולל 17,819 מ"ר שטחי מסחר ו-9,673 מ"ר שטחי משרדים, והוא מתחרה בקניוני אזור המרכז כמו קניון שבעת הכוכבים וקניון ארנה.

שטחו של קניון סביונים בן השלוש קומות הוא 11,232 מ"ר, מתוכם 6,340 מ"ר למסחר ו-4,892 מ"ר למשרדים. הקניון מתמודד לאחרונה עם תחרות גוברת מצד קניון קריית אונו של אמות השקעות ונכסים ובניין וקניון גבעתיים של קבוצת אי.די.בי, המאוכלס בתפוסה מלאה.

קניון סביונים נמצא על המדף כבר חודשים ארוכים וגורמים בשוק הנדל"ן טוענים כי המחיר שאפריקה דורשת עבורו גבוה. הקניון משרת את תושבי סביון, יהוד, נוה מונסון, בקעת אונו ופתח תקווה.במרכז המסחרי שבסביון מוצעים 3,200 מ"ר שטחי השכרה, כאשר נכון ל-2007 התפוסה במרכז מגיעה ל-95%.

עם כן, המו"מ חודש חודשיים וחצי לאחר שהשניים הודיעו על פיצוץ העסקה. מאפריקה ישראל נמסר: "בהיותה חברת השקעות יזמית, מקבלת אפריקה מעת לעת פניות לרכישת נכסיה בארץ ובעולם. אם וכאשר יהיה על מה לדווח החברה תדווח כנדרש".

נזכיר, כי בשבוע שעבר נודע כי אפריקה ישראל תשעבד את קניון רמת-אביב לצורך קבלת אשראי מבנק לאומי. הקבוצה, המחזיקה ב-73.4% מהנכס, תקבל תמורת השיעבוד אשראי בהיקף 350-400 מיליון שקל. הקניון רשום בספרי החברה לפי שווי של 1.54 מיליארד שקל, וכנגדו רשומה התחייבויות של 328 מיליון שקל.

אפריקה ישראל תכננה לממש בשנה הנוכחית נכסים שונים בהיקף של לפחות מיליארד שקל, בכדי לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח - אלא שהמשבר העולמי צימצם את מספר הקונים, ואלה שיש בידיהם יכולת לבצע רכישה מנצלים את מצוקת המוכרים ודורשים הנחה גדולה. מכל פנים, מו"מ כגון זה ידרוש את אישורו של בנק לאומי כגורם המממן.

אם תחתם העסקה מול אפריקה נכסים הרי שמליסרון תחזק את תיק הקניונים שלה בארץ. החברה מסרה בתגובה, כי "החברה בוחנת כל העת הזדמנויות עסקיות בליבת העסקים שלה".