אירופה סיימה בעליות בהובלת הבנקים: הפוטסי עלה ב-2.9%; ברקליס זינקה ב-22.7% ואפ"י פיתוח ב-13.4%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] וול סטריט צפויה לפתוח בעליות ; בייטמן הנדסה נפלה ב-19.7% לאחר פרסום דו"חות 2008 ; פולימור לוג'יסטיקס איבדה 12% ; מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עלה ב-0.4% בפברואר לקצב עלייה שנתי של 1.7%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בעליות שערים חדות, בהובלת מניות הבנקים ובראשן ברקליס ועל רקע פרסום מדד המחירים לצרכן בגוש האירו, שעלה ב-0.4% בפברואר לקצב עלייה שנתי של 1.7%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים על עליות בפתיחה.

השווקים באירופה הגיבו לדבריו האופטימיים של בן ברננקי בתוכנית "60 דקות" של רשת CBS. שוקי אסיה נעלו את יום המסחר הראשון של השבוע בעליות.

יו"ר ה'פד' אמר כי "קרוב לוודאי שהמשבר יסתיים השנה". יחד עם זאת, ברננקי הזהיר כי שיעור האבטלה, העומד כעת על 8.1%, ימשיך לעלות. ברננקי אמר למראיין, סקוט פלי, כי מהלכי הממשלה והבנק המרכזי לטיפול במשבר צפויים למנוע משבר הדומה לשפל הגדול של שנות ה-30'.

שרי האוצר הביעו נכונות לשיתוף פעולה בפגישת 20-G נינוחה להפליא. שר האוצר האמריקני טים גייטנר עורר מחלוקת בקריאתו לנקיטה בתמריצים נוספים בכדי לתמוך במאמציה של ארה"ב להחיות את הצריכה העולמית. גייטנר פירט ואמר כי על הממלות להתחייב להפחתות מס בשיעור של 2% מהתמ"ג ב-2009.

המנשר הרשמי של הועידה הציג גישה "דו-מסילתית", המרצה כלכלית ותיקון המערכת הפיננסית בטווח המיידי וחיזוק הגופים הרגולטוריים בטווח הבינוני. המסמך נוטה להכללות וכלל מטרות נעלות כ"נקיטת כל הצעדים הנחוצים בכדי להחזיר את הצמיחה" אך הציע מעט מאוד פרטים ממשיים באשר לפרטי המהלכים הנחוצים. הפגישה תוכננה כהכנה לפסגת מנהיגי ה-20-G באפריל.

חברת חקר השוקים GfK צופה כי 40% ממחזיקי המשכנתאות בבריטניה יהיו חייבים לבנקים יותר משווי בתיהם עד לסוף שנה זאת. נתון מבהיל זה מצטרף לנתוני האבטלה הקשים אשר מכבידים גם הם על הוצאות הצרכנים ועתיד לגרום לתוצאות הרסניות לצמיחה הכלכלית בבריטניה. סקר כלכלנים שנערך על ידי בלומברג צופה כי גידול שלילי של 2.7%- במהלך 2009 וקרן המטבע העולמית סבורה כי בריטניה תסבול מהמיתון הקשה ביותר מבין מדינות ה-7-G.

מדד פוטסי 100 של לונדון טיפס ב-2.94% ; מדד קאק 40 של צרפת בלט בעלייה של 3.18% ; מדד דאקס 30 של גרמניה הוסיף 2.3% ; מדד SMI של שוויץ טיפס ב-1.9%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-1.2% ל-1.3044 דולר והליש"ט מטפסת ב-1.6% ל-1.4177 דולר.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) במדינות גוש האירו עלה בפברואר ב-0.4% לקצב עלייה שנתי של 1.2%, מ-1.1% בינואר. התוצאות אימתו את תחזיות השוק. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי. ליבת האינפלציה, שאינה כוללת את מחירי האנרגיה ומוצרי המזון הבסיסיים, עלתה ב-0.4% במונחים חודשיים לקצב עלייה שנתי של 1.7%, לעומת 1.8% בחודש ינואר. מחירי האנרגיה התייקרו ב-0.5% בפברואר, אך ירדו ב-4.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מחירי הבתים בבריטניה צנחו ב-9% אחוזים בשקלול שנתי על פי נתוני Rightmove. קצב הירידה במחירי הבתים כמעט ולא השתנה מקצב השיא של 9.1%- שנקבע בחודש הקודם, מרמז כי השפל בשוק הנדל"ן הבריטי ששחק את מחירי הבתים והכביד על הצריכה הצרכנית איננו מראה סימנים של שיפור.

מניות בכותרות

הבנק הגדול בשווייץ, UBS , מתכנן לקצץ עד 5,000 משרות בכירות ומשרות ניהול בשבועות הבאים. כך דיווח אתמול (א') השבועון השווייצרי "זונטגס צייטונג". לפי השבועון, הבנק עשוי לבטל 2,500 משרות ניהול בחטיבת ניהול הנכסים ללקוחות עשירים - חטיבה דומיננטית ורווחית, שבה מועסקים 50 אלף מתוך 77 אלף העובדים בבנק.

בנק ברקליס הבריטי הודיע כי הפעילות העסקית שלו ממשיכה להיות חזקה וששנת 2009 התחילה ברגל ימין. הבנק עשוי למכור את חטיבת ה-iShares.

אנליסטים ב-UBS ממליציים לרכוש את מניית TeliaSonera , חברת הטלפון הגדולה ביותר בשוודיה.

מניות האנרגיה BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין לאחר שארגון יצרניות הנפט אופ"ק הודיע אמש כי לא ישאיר את היקף הפקת הנפט ללא שינוי. בהודעת קרטל אופ"ק נאמר כי הותרת התפוקה של המדינות ללא שינוי עומדת בקנה אחד עם היעדים שהסכימו עליהם המדינות החברות בארגון. הארגון השולט בכשליש מתפוקת הנפט בעולם, התכנס היום (א') בווינה לאור נפילת מחיר הנפט משיא של 147 דולר לחבית בחודש יולי 2008.

מניית HSBC מושכת את תשומת הלב לאחר שעיתון סאות' צ'יינה מורנינג פוסט דיווח כי הבנק לא זקוק לחבילת החילוץ של ממשלת בריטניה.

ישראליות באירופה

בייטמן הנדסה , שבשליטת המיליארדר בני שטיינמץ, פרסמה את דו"חות שנת 2008. החברה דיווחה על הפסד של כ-40 מיליון דולר, לעומת רווח של 9.9 מיליון דולר ב-2007. הכנסות החברה הסתכמו בכ-244 מיליון דולר.

מניית אפ"י פיתוח עלתה בחדות בלונדון לקראת פרסום הדו"חות הרבעוניים, מחר (ג'). UBS חתך ביום שישי האחרון את מחיר היעד של המרכזת את פעילות הנדל"ן של הקבוצה ברוסיה, ב-40% ל-2.7 דולר. על אף זאת, המניה מזנקת כעת בלונדון.

פולימר לוג'יסטיקס צפויה לפרסם את תוצאות שנת 2008, לפני המועד המתוכנן ועד ה-7 לאפריל.

פלייטק , המייצרת, מפתחת ומעצבת תוכנות לתעשיית ההימורים המקוונים, הודיעה היום כי חתמה על חוזה חדש לאספקה של מוצריה לקסינו גראן מדריד.

בין אנשי העסקים נועם לניר ורוני יצחקי, הנמנים על בעלי המניות בחברת הנדל"ן אטלס נכסים , התגלע לאחרונה סכסוך חריף. כך נודע ל"גלובס". לניר, באמצעות חברת ההשקעות ליוורמור שבשליטתו, מחזיק בשיעור של 22.1% מאטלס ואילו לקרן RP קפיטל, שותפתו של יצחקי במיזמים רבים, יש אחזקה של 14% בקירוב בחברה. ל"גלובס" נודע כי לניר שכר את שירותיו של עו"ד רון ברקמן לצורך ייצוגו במחלוקת האמורה, שלפי הערכות קשורה לאופן הניהול של אטלס נכסים ודמי הניהול הגבוהים שיצחקי וקרן RP קפיטל מושכים מהחברה. גורמים המקורבים לשניים מעריכים כי המחלוקת "הולכת למלחמה".

מנחם שלגי, דירקטור חיצוני בפילת מדיה , רכש בבורסה בת"א ב-26 בפברואר ממניותיה וכעת מחזיק ב-0.008% מהון המניות.