בן אליעזר נפרד מראשי משק האנרגיה: "מקווה שישראל תצמצם היקף השימוש בפחם ל-40%"

"בתחום בטחון האנרגיה אנו פועלים ללא לאות על מנת להבטיח את מקורות האנרגיה של מדינת ישראל, בכלל זה הגז הטבעי שיהפוך תוך עשור למרכיב מרכזי של סל הדלקים שלנו, עם לפחות 40% שימוש בו"

"אני תקווה שנוכל לצמצם את היקף השימוש בפחם ולהורידו ל-40% בלבד, ובמקביל לעלות את השימוש בגז טבעי ל-50% ואת האנרגיות המתחדשות לבין 10% ל-20% תוך עשור. בכך, חברים יקרים, נתקדם צעד אחד נוסף לעבר מועדון המדינות המפותחות באמת". כך אמר שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, שהשתתף הבוקר (ב') בוועידה הלאומית לאנרגיה 2009 של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה.

בן אליעזר הוסיף כי "השנה האחרונה הבהירה לכולנו את החשיבות של האנרגיה לעולם כולו. משק האנרגיה העולמי נמצא בצומת דרכים מאוד חשובה, וחוסר היציבות הוכח לכולנו בשנה החולפת, בה הגענו רק בקיץ שחלף למחיר שיא של 147 דולר לחבית נפט וכעבור מספר חודשים המחיר צנח ביותר מ-100 דולר - תנודתיות שאיש בעולם לא צפה. הנפט הוא עדיין מקור האנרגיה המרכזי של העולם והוא ישאר ככזה עוד שנים ארוכות, אך המחיר שנצטרך לשלם עבורו ועבור מוצריו לוט בערפל, ועל כן עלינו לפעול ביתר שאת לאלטרנטיבות. עלינו לפעול בכל הכוח על מנת למנוע קטסטרופות ונזק בלתי הפיך לאקלים הגלובלי, כחלק מאותה חשיבה על אלטרנטיבות למקורות הדלק הפוסיליים, שהנפט הוא המרכזי שבהם".

לדברי שר התשתיות היוצא, "הבטחת מקורות האנרגיה מחד והפחתת התלות בדלקים פוסילים והפחתת הפליטות והמזהמים מאידך, מצריכות פעילות רדיקלית של הממשלות בכל העולם, וזה חלק ממהלך אותו התחלנו כאן בישראל בשנתיים האחרונות. הובלנו החלטות ממשלה חשובות, בהן הכרזה על הנגב והערבה כאזור בעל עדיפות לאומית, התייעלות אנרגטית ושימור אנרגיה, המכרזים הסולאריים שפורסמו בנגב, הצבה של מתקנים סולאריים זעירים על גגות הבתים, ולבסוף ההחלטה החשובה כי בכל שנה, תקום תחנת כוח בהיקף של לפחות 250 מגוואט.

באשר להפחתת התלות בדלקים פוסיליים, הצבנו לעצמנו יעד שאפתני של לפחות 10% שימוש באנרגיות מתחדשות מתוך סל הדלקים בשנת 2020. אני סבור שניתן להגיע למספרים גדולים יותר והדבר תלוי בראש ובראשונה בהחלטות שממשלת ישראל תקבל, והיכולת של הממשלה לקבוע את סדרי העדיפויות הלאומיים. אין סיבה שלא לפעול כפי שפועל נשיאה החדש של ארה"ב, ברק אובמה, שלא רק שהציב יעד של 25% שימוש באנרגיות מתחדשות ב-2025, אלא אף נקט בשורה של מהלכים מרחיקי לכת על מנת לעמוד ביעדים אלה. נכון שמדובר בהשקעות עתק, אך השקעות אלה יחזירו את עצמן ריבית דריבית בעתיד.

"בתחום בטחון האנרגיה אנו פועלים ללא לאות על מנת להבטיח את מקורות האנרגיה של מדינת ישראל, בכלל זה הגז הטבעי שיהפוך תוך עשור למרכיב מרכזי של סל הדלקים שלנו, עם לפחות 40% שימוש בו".