BHP ביליטון מתכננת להקים את מכרה האשלג הגדול בעולם; יואב בורגן ל"גלובס": בטווח הקצר - בשורות טובות לכי"ל

לראשונה מזה 20 שנה נשקלת הקמת מכרה אשלג ; צפוי להתחיל בהפקת האשלג עד שנת 2015 ויגיע לתפוקה מקסימלית של 8 מיליון טון אשלג בשנה עד 2026 ; בורגן: הכניסה של שחקן גדול לשוק מעידה על האטרקטיביות שלו

ענקית הכרייה האוסטרלית - בריטית, BHP ביליטון , מתכננת להקים בקנדה את מכרה האשלג הגדול ביותר בעולם, שיוקם ויחל בהפקת האשלג עד שנת 2015 ויגיע לתפוקה מקסימלית עד 2026. עם זאת, אנליסטים מעריכים כי הקמת המכרה לא תביא לעודפי היצע בשוק האשלג ה"רעב", ולפיכך גם לא לירידת המחירים של המינרל.

אם וכאשר, המכרה יוקם בססקצ'ואן, לאחר שמזה 20 שנה לא הוקם מכרה אשלג, ויאפשר הפקת 8 מיליון טון אשלג בשנה. המהלך של BHP מגיע בתגובה למתחריה, שמתכננות להגדיל את תפוקת האשלג ב-17.1 מיליון טון בשנה עד 2020, ולהביא את היצע האשלג העולמי ל-55 טון בשנה.

הנציגה המקומית של מגזר הדשנים, כי"ל , עשויה להיות מושפעת מהמהלך של BHP. מצד אחד - מכרה חדש משמעותו הגדלה משמעותית של ההיצע הגלובלי של אשלג, בייחוד אם זהו המכרה הגדול בעולם, ולאחר שלא הוקם אחד כזה ב-20 השנה האחרונות. נקודה נוספת, היא העובדה כי הגדלת היצע יכולה לעכב העלאת מחירים ע"י היצרניות דוגמת כי"ל, למרות שאנליסטים מעריכים שלא יהיו הורדות מחירים. לכי"ל יש יתרון בכך שהיא יכולה לאגור במחסניה כמות גדולה של מלאי אשלג, ובכך להתמודד עם עודפי ההיצע. אבל בגדול ובטווח הארוך, משמעות הקמת המכרה היא הגברת התחרות ליצרנית האשלג הישראלית, ולפיכך היא עלולה להוות בשורות לאו דווקא חיוביות לחברה הישראלית.

יואב בורגן, מלידר שוקי הון, אמר היום ל"גלובס", כי בשורה התחתונה, המהלך האפשרי של BHP הוא אינדיקציה חיובית מאוד לכי"ל, והוא מעיד על האטרקטיביות של שוק האשלג. בורגן מבקש להזכיר כי התקופה האחרונה של המשבר, נתנה אותותיה בשוק האשלג והתבטאה בירידת הביקושים הגלובליים לאשלג, לצד עודפי היצע במחסנים של חלק מהמובלות בתחום.

הכניסה של שחקן גדול דוגמת BHP לשוק, בניגוד לתחזיות האחרונות בשווקים, מהווה לדעתו של בורגן סממן חיובי מאוד לכי"ל בטווח הקצר. נוספת לכך העובדה, כי הקמת מכרה כזה וכניסה לשוק, כרוכות בעלויות גבוהות מאוד, שב-BHP לא התייחסו לגביהן, ולמרות העלויות הגבוהות, BHP בכל זאת שוקלת להיכנס. בטווח הארוך (והלא ודאי, לטענת בורגן) הקמת המכרה עלולה להוות סיכון לכי"ל, מהבחינה של הגברת התחרות והגדלת ההיצע של המינרל.

כדי לסבר את האוזן, מובילת ענף הדשנים, פוטאש הקנדית, מתכוונת להוסיף לתפוקתה השנתית 9 מיליון טון אשלג עד 2014, מוזאיק מתכננת הגדלת תפוקה של 5.1 מיליון טון עד 2020 ואגריום שוקלת, אף היא, להקים מכרה חדש, שלצד המכרה הקיים שלה יפיקו 3 מיליון טון אשלג נוספים עד 2018.

כאמור, האנליסטים לא נבהלים מכוונותיה של BHP, ואומרים כי השוק יוכל להתמודד עם תוספות ההיצע של המינרל. ליסה סמית', אנליסטית אשלג בכירה בכתב העת המקצועי Fertecon, ציינה כי לצד הגדלות התפוקה של חלק מהחברות, המכרות של האחרות יכולים להתרוקן, או החברות עלולות שלא להתקדם בתוכניתן להגדיל את התפוקה עקב עודפי היצע אפשריים, לצד ירידה בביקושים העולמיים לאשלג.

לדברי בית ההשקעות BMO קפיטל בפברואר האחרון, החברות מתכננות הגדלת תפוקה עד כדי מלאי גלובלי של 32 מיליון טון אשלג בשנה עד 2017. אם התוכניות יתממשו, היצרניות יצטרכו ששיעורי הביקוש העולמי למינרל, יעלו לפחות ב-4% בשנה - גבוה מכל שיעור עלייה שנתי בהיסטוריה, שנע בין 2.5% ל-3%. אמרו בבית ההשקעות.

הקמת המכרה ע"י BHP ביליטון, כפופה לאישור משרד התשתיות והסביבה של קנדה, שצפויה להתקבל עד 2011, כך שהבנייה של המכרה תוכל להתחיל בקיץ הקרוב. ההחלטה של המשרד תקח בחשבון שיקולי איכות הסביבה - השפעה על זיהום האוויר והמים, השפעה על עולם החי באזור, ואת היכולת להעסיק בבנייה כ-950 עובדים.

נציג מטעם BHP סירב לראיון עם סוכנות הידיעות, באומרו כי העניין עדיין בחיתוליו. החברה טרם העריכה את עלות בניית המכרה, אך בשוק מעריכים כי היא תסתכם ב-2.5 מיליארד דולר על הפקת 2.2 מיליון טון אשלג בשנה.