אל תניחו ל-S&P לתעתע בכם

המדדים ת"א 25 ו-75 נמצאים בשלב מוקדם של המורד ולפניהם עוד דרך ארוכה עד סיומו

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

לעתים קורה שהמסקנה הניבטת מהגרף סותרת את הדבר שהסוחר סבור שיקרה או את מה שנדמה כ"היגיון כלכלי". מקרים כאלה הם בדיוק הזמן ליישם את אחד מכללי היסוד של השיטה הטכנית והוא: הגרף הוא הקובע לצורך ביצוע עסקאות, ולא שום גורם אחר.

המשמעת לבצע את מה שהגרף מורה, היא שתקבע לבסוף את אחוזי ההצלחה במסחר או בהשקעות.

דוגמא מובהקת לכך היא התאמה מוחלטת שמתחילה לזייף - קשר חזק בין שני נכסים, שניתק לפתע. מקרים כאלה על פי רוב מעוררים פיקפוק בגרף, עד שמתבררת הסיבה שגרמה לפרימת ההתאמה. לא מזמן זימן לנו היין היפני התנסות במצב כזה - התרגלנו לקורלציה הדוקה בינו לבין שוקי המניות, ומי שסחר לפי הקורלציה ולא לפי התנהגות הגרף - הפסיד.

היום אציג את מה שסביר ביותר שיקרה למדדים שלנו, לפי מה שמשתקף בגרף שלהם. השוק האמריקאי, מורה לכאורה על תסריט הרבה פחות פסימי מזה שאציג היום, ואף תחושתי הסובייקטיבית האישית נוטה לתסריט יותר אופטימי, אבל כפי שהסברתי לעיל, הגרף מחייב אותי להתייחס לסביר ביותר הנובע ממנו, וממנו בלבד.



בארה"ב

נתחיל בנקודת הייחוס שלנו, שהוא מדד S&P500 האמריקני, ונתבונן בגרף היומי שלו. הנתונים נכונים ליום שישי שעבר, אבל התמונה נשארה דומה לאחר יום המסחר שהסתיים אמש (ב').

משה שלום 17 במרץ אסאנדפי


  1. התמונה כאן מאוד ברורה ומצביעה על התקדמות מסודרת לכיוון סיום גל 5 יורד (מספרים ירוקים), אשר בימים אלו מתבצע תת-גל 4 (עולה) שלו (תתי-גלים צבועים באדום).
    אחריו יבוא תת-גל 5 (יורד) ואחרון, אשר יביא לסיום כל השלב הזה במשבר הפיננסי.

  2. הגבול העליון לתת-גל 4 הוא 804, שם נמצאת התחלת תת-גל 1, ורמת התיקון 61.8% פיבונצ"י (סרגל אחוזים שחור). הגבול העליון נובע מחוק יסוד בגלי אליוט, הקובע שגל 4 אינו יכול לחדור לגל 1.

  3. כמו כן, ניתן לראות שתת-גל 4 מקיים את הכלל אשר לפיו, אם תת-גל 2 היה חלש ומדשדש, תת-גל 4 יהיה אלים ומהיר, ולהיפך (עיגולים ומספר 3 סגול).

  4. המתנדים (1 סגול) והמחזורים (2 סגול) מאשרים ותומכים, כל אחד בדרכו, בספרור המוצג.


בישראל

כעת נתבונן במדדים שלנו: ת"א 25 ות"א 75, כדי לברר בסבירות הגבוהה ביותר את עתידם הקרוב:

משה שלום 17 במרץ מדדים ישראלים

  1. גל 5 התחיל אצלנו בתחילת פברואר, ולא בתחילת ינואר כמו בארה"ב.

  2. קיים הבדל מהותי בהתנהגות שני המדדים במסגרת גל 4: ת"א 75 יצר סדרת ABC ברורה (FLAT) לעומת סדרה של ABCDE בצורת משולש מתכנס, שנוצרה בת"א 25.

  3. המתנדים מתנהגים מאוד דומה בשני המדדים (2 סגול), אבל המחזור בת"א 75 קטן מאז תחילת גל 5 לעומת יציבות בולטת בת"א 25.

  4. הספרור הסביר ביותר בשניהם מזהה את תת-הגל העולה כעת, כתת-גל 2 (מספרים באדום) של גל 5 ולא תת-גל 4 כמו בארה"ב.

  5. יש לשים לב שתת-גל 2 תיקן כבר 61.8% במדד ת"א 25 לעומת קצת מעל שליש במדד ת"א 75. עובדה זו, בנוסף לאופי ההתנהגות הכללי של המדדים, מצביעה על ת"א 75 כמייצג טוב יותר של המגמה העולמית השלטת, עקב היותו חופשי מפעילות אופציות.

מסקנה ורמות מחירים קובעות:

  1. למרות מה שמשתמע לכאורה מהמדד העיקרי של שוק המניות האמריקני, התמונה המסתברת מן הגרפים של המדדים שלנו, פסימית. במקום להיות בתת-גל 4 (מתוך 5) של גל 5 (מתוך 5) יורד ומסיים, מדדי ת"א 25 ו-75 נמצאים כנראה רק בתת-גל 2 (מתוך 5) ולפניהם עוד דרך ארוכה לסיום המורד.

  2. סימנתי אזורי מחיר (תמיכה והתנגדות) אשר יאשרו או יפריכו את התסריט ששרטטתי עד כה:

    1. שבירה של 629 (ת"א 25) ו-376 (ת"א 75) (קו ומספר במסגרת אדומה) יאשרו את התסריט הפסימי.

    2. פריצה מעבר ל-713 (ת"א 25) ו-457 (ת"א 75) יפריכו את הספרור הזה, ואז (לשמחתי!) אצטרך להודות שהפעם טעיתי ולתת הסבר חדש למתרחש.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירות, הודעות על קורסים וחומרים נוספים מטעם פורקס-אילנד, מוזמנים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.