יוסי בכר על תוכנית הערבויות לאג"ח קונצרניות: "גם המלווים צריכים לקבל בונוס כדי להסכים לשפר את חיי ההלוואה"

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר לגלי צה"ל: "סדר הגודל של הבעיה מחייב התערבות ממשלתית בבעיה, שהיא בעיה משקית. זה מה שקורה בארה"ב"

"איך נראה לך שאני ואתה ניתן ערבויות לאג"חים קונצרניות?", נשאל הבוקר יוסי בכר, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, במסגרת ראיון שערך עימו רזי ברקאי בגלי צה"ל. בכר, בהתייחסו לתוכנית הערבות הממשלתית לאג"ח הקונצרניות, ביוזמת יו"ר רשות ני"ע זוהר גושן, ענה כי "הבעיה של מיחזור החוב היא גם של המערכת הבנקאית; היא חצי-חצי כמעט; יש מחנק אשראי - חברות לא יכולות למחזר את האשראי שלהן".

"הן (החברות) מגיעות למצב שבו הן צריכות למחזר ונתקלות בקשיים. זה לא דבר חדש ולא קיים רק בישראל. זה המקום שלממשלה - בגלל כשל שוק כזה או אחר - יש יכולת לעזור".

- כמחזיק אג"ח הן מעולם לא שיתפו אותי ברווחים שלהן. למה שאני אשתתף בהפסדים?

"אתה צודק ב-100%. כל תוכנית צריכה להביא בחשבון בונוס לציבור המלווה. זאת, כמו שעשו במניות כור , במסגרת תוכנית ההבראה לקונצרן. הבנקים קיבלו כתבי אופציות למניות כור שהיו מאוד רווחיות כשהחברה הבריאה".

- איזה אחוז מהחברות לדעתך לא יצליחו לפרוע את חוב?

"הכל עכשיו באי-ודאות. חלק ממה שמנסים לעשות זה להוריד את רמת האי-וודאות. כל אחת מהתוכניות יש לה פגמים כאלו ואחרים. גם אותם מלווים צריכים לקבל איזה בונוס כדי להסכים לשפר את חיי ההלוואה שלהם".

- וגם שהלווים יפשפשו בכיסים שלהם. אם הם רוצים שאני אאריך את ההלוואה שנתתי להם, שהם יכניסו יד לכיסיהם ו'ישנו את המערכת שלהם'.

"אין ספק שהם צריכים לשאת בחלק מהעלות".

- זו צריכה להיות החלטה ממשלתית או הסכם ביני לבין אותו קונצרן?

"בשוק יש כל מיני התארגנויות בין מוסדיים או בנקים. אבל סדר הגודל של הבעיה מחייב התערבות ממשלתית בבעיה, שהיא בעיה משקית. זה מה שקורה בארה"ב.

- יש מי שאומר: "אתם הרי כיבסתם כספים שחורים בכל מיני איי קיימן למיניהם. תחזירו את זה ארצה. לא נקנוס אתכם - רק תשלמו מיסים".

"אני חושב שזה בכלל מוקד אחר של בעיה, שאני לא מכיר אותה. מיחזור החוב לא קשור לזה".

- אבל זה ריאלי שהם ימשכו כסף מכל מיני חורים חדשים עכשיו?

"יכול להיות. אני לא מכיר דבר כזה".