סרביה לאיחוד האירופי: אם לא תעזרו לנו, אלפי פליטים מהבלקן יציפו את מרכז-אירופה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] סגן ראש ממשלת סרביה, בוזידאר דייליץ', אמר ל"פייננשל טיימס" שתמיכה חיצונית במדינות הבלקן חיונית לשמירה על יציבות ולמניעת ההצפה של מערב-אירופה בפליטים מהאזור

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]

נגיד הבנק המרכזי של סרביה הזהיר היום (ג') את מדינות מרכז ומזרח אירופה שנפגעו במשבר שלא להישען אך ורק על סיוע חיצוני מהאיחוד האירופי וממוסדות בינלאומיים אחרים, אלא להתמקד גם ברפורמות כלכליות פנימיות.

המסר של ראדובן ילאסיץ', במאמר שהתפרסם היום ב"פייננשל טיימס", מנוגד לעמדת הממשלות באזור, המבקשות סיוע חירום, כולל ממשלת סרביה, שמנהלת שיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על הגדלת האשראי העומד שלה מ-520 מיליון דולר ל-4 מיליארד דולר.

סגן ראש ממשלת סרביה, בוזידאר דייליץ', אמר ל"פייננשל טיימס" שתמיכה חיצונית במדינות הבלקן חיונית לשמירה על יציבות ולמניעת ההצפה של מערב-אירופה בפליטים מהאזור.

חילוקי הדעות בין שני התומכים הגדולים ברפורמות ובמודרניזציה בבלגרד מדגימים את המתחים הפוליטיים שנובעים מהניסיון של מדינות האזור למצוא תגובה אפקטיבית למשבר. אך חילוקי הדעות אינם יסודיים - שניהם מסכימים שגם סיוע חיצוני וגם רפורמות מבית נחוצים להתגברות על המשבר. הוויכוח הוא על האיזון בין שתי הגישות.

לפי ילאסיץ', "רוב מדינות CEE (מרכז ומזרח אירופה) ממעיטות מאוד במשקל הבעיות שיהיו להן בשנים 2009 ו-2010. המודלים הכלכליים שלהן - שמבוססים על השקעות זרות ישירות, הלוואות זרות ועל סיוע נוסף מבריסל - טעונים שיפוץ כללי יסודי".

בניגוד לכך, דייליץ' פנה לאיחוד האירופי בבקשת תמיכה במדינות מערב הבלקן, כדי לרכך את ההשלכות החברתיות של המשבר הכלכלי ולצמצם את הסיכון של גלי הגירה חדשים למערב-אירופה.

בלגרד קוראת לאיחוד האירופי, לבנק העולמי ולתורמים בינלאומיים נוספים לתרום מיליארד אירו לתוכניות כלכליות וחברתיות בסרביה, כולל סיוע לצוענים, המגזר העני ביותר באוכלוסייה המקומית, וסיוע לעובדים ממדינות האזור במערב-אירופה שאיבדו את מקומות עבודתם. "העניין האמיתי הוא שמבחינתכם יהיה זול יותר לסייע לנו קצת מאשר לגרש את כל המהגרים מרחובות הערים שלכם", אמר דייליץ'.