ועדת הערר: עצמאי מהמרכז המספק שירותים בצפון זכאי לפיצוי על מלחמת לבנון השנייה

ועדת ערר של מס רכוש וקרן פיצויים באזור המרכז קבעה, בהחלטה תקדימית, כי גם בעל עסק שלא התגורר באזור שנפגע במלחמת לבנון השנייה זכאי לפיצויים אם סיפק שירותים למעסיק השוכן באזור שבטווח הטילים

ועדת ערר של מס רכוש וקרן פיצויים באזור המרכז קבעה, בהחלטה תקדימית, כי גם בעל עסק שלא התגורר באזור שנפגע במלחמת לבנון השנייה זכאי לפיצויים אם סיפק שירותים למעסיק השוכן באזור שבטווח הטילים.

הוועדה, בראשות עו"ד אמיר שושני ממשרד שושני-הס בירושלים, דנה בעניינו של דיויד אקשטיין, מרצה עצמאי (פרילנסר) במכללת ג'ון ברייס בחיפה, שדרש פיצויים בגין הנזק העקיף שנגרם לו, בימים בהם נסגרה המכללה בשל מלחמת לבנון ובכך נמנע ממנו להעניק לה את שירותיה.

מס רכוש דחה את תביעתו בנימוק שהוא מתגורר בזכרון-יעקב, שלא נכלל ביישובי הספר וביישובי אזור ההגבלה לצורך תשלום פיצויים. אקשטיין נדרש להשיב את הפיצוי שכבר קיבל, מחמת טעות.

הוועדה קבעה כי יש להבחין בין מי שעובד במספר מקומות שאחד מהם מצוי ב"אזור הגבלה", לבין מי שעובד רק במקום אחד, אצל לקוח אחד, שנמצא באזור הגבלה. נקבע כי אם העובד אינו מחזיק משרד, יש לו לקוח אחד, הוא היה מחוייב לתת את שירותיו דווקא במשרדי הלקוח ועבודתו נמנעה ממנו בשל המלחמה - ניתן יהיה לראותו כאילו יש לו עסק באזור ההגבלה.

"השכירים נהנו מחובת מעבידיהם לשלם להם את שכרם למרות שלא התייצבו לעבודה בזמן המתקפות, ואילו מעבידיהם ושאר בעלי העסקים זכו להגיש תביעותיהם במסגרת התקנות", ציינה הוועדה. "תכלית החוק היתה ועודנה לפצות את הניזוקים בגין הנזקים העקיפים שנגרמו להם במהלך המלחמה, ולפיכך בכל מקרה גבולי יש לפרש את הכתוב בתקנות בפרשנות מרחיבה שתכניס תחת כנפיו את מי שנפגע, ולא תותיר אותו מחוץ לגדרם של מקבלי הפיצוי - ובלבד שאכן הוא ניזוק".

אקשטיין נדרש להמציא לוועדה נתונים נוספים שיוכיחו האם הוא עומד בתנאים אלה, כדי שתקבע אם הוא זכאי לפיצוי. (נ.ז. 59/08).