מנכ"ל AIG לקונגרס: "חלוקת הבונוסים נעשתה ב'טעם רע' - אך היתה הכרחית"

גלובס tv (עדכון) שר האוצר דורש לנכות את הבונוסים מהסיוע הממשלתי ; ענקית הביטוח שרוב מניותיה הולאמו צפויה לקבל בקרוב סיוע ממשלתי נוסף של 30 מיליארד דולר, לאחר שהציגה את ההפסד הרבעוני הגדול ביותר בהיסטוריה התאגידית - 61.7 מיליארד דולר

אדווארד לידי, מנכ"ל חברת הביטוח AIG יבוא הערב לתת דין וחשבון בגבעת הקפיטול, בפני תת הועדה לשירותים פיננסיים, בעניין שערוריית הבונוסים שחילקה החברה מכספי משלם המיסים אשר מכה גלים בארה"ב. לידי יאמר לנבחרים כי למרות שהוא לא אישר את הבונוסים שחולקו למנהלי החברה, לא היתה לא ברירה אלא לכבד את ההסכמים שנחתמו עם העובדים.

לדבריו: "חלוקת הבונוסים נעשתה ב'טעם רע' - אך היתה הכרחית". כך על פי פרסומים מוקדמים של הנאום שישא לידי בקונגרס. "המשכנו לנהל את העסק שלנו כעסק - בהתחשב במציאות התחרותית המורכבת מלקוחות, מהכנסות ומעובדים". בעוד הוא מגן על ההחלטה מכיר לידי בכעס הציבורי הרחב שגרמה חלוקת הבונוסים, ואמר "אני מודע באופן אישי גם לאווירה בה אנו פועלים וגם לקריאתו של הנשיא לצמצום מערכת התמריצים".

"כאיש עסקים ב-37 השנים האחרונות ראיתי את הצדדים הטובים שבקפיטליזם, אך בחודשים האחרונים גם ראיתי את הצדדים הרעים של השיטה. טעויות נעשו במידה שמעטים יכלו אי-פעם לדמיין. הטעות הקריטית ביותר מבחינת החברה היתה עזיבתה את ליבת עסקיה כחברת ביטוח".

לידי מבטיח לנבחרי העם כי עובדי AIG עובדים הכי קשה שאפשר על מנת להוציא אל הפועל את תוכנית השיקום שב-AIG מאמיניםכי תציע למשלם המיסים את התוצאה הטובה ביותר האפשרית - כשאתה חייב למישהו כסף - אתה מחזיר אותו".

אמש אמר התובע הכללי של ניו יורק אנדרו קוומו כי AIG שילמה בונוסים של יותר ממיליון דולר לכל אחד מ-73 מעובדיה ואמר "משהו שגוי לגמרי בתוצאה זו"

שר האוצר, גייטנר קרא לחייב את תאגיד הביטוח לפצות את משלמי המסים האמריקניים בסכום של עד ל-165 מיליארד דולר בשל הבונוסים שהחברה חילקה לעובדים.

בהכירו בחרון הלאומי שפרשיית הבונוסים הציתה, שר אוצר האמריקני, טים גייתנר, אמר כי החברה תחזיר לאוצר סכום השווה לבונוסים, והאוצר ינכה את הסכום מהסיוע הממשלתי הנוסף ש-AIG תקבל בקרוב, בסך של 30 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהציגה את ההפסד הרבעוני הגדול ביותר בהיסטוריה התאגידית - 61.7 מיליארד דולר.

פקידים בבית הלבן בוחנים את האפשרות להשתמש בסעיף בחוק התמריצים שאושר לאחרונה, לפיו רשאי שר האוצר לדרוש חזרה תשלומים שאינם עולים בקנה אחד עם המטרה של תוכנית החילוץ TARP, או עומדים בניגוד לאינטרס הציבורי.

במכתב למנהיגים בקונגרס, גייתנר אמר כי הממשל אינו יכול לחסום את הבונוסים, שניתנו במסגרת חוזים שנחתמו לפני התערבות הממשל ב-AIG, שנעשתהעל מנת למנוע את התמוטטותה. לדבריו, ממשל אובמה לא ויתר על המאמצים לקבל בחזרה את הכסף ממקבלי הבונוסים עצמם.

הממשל האמריקני מחזיק ב-80% מהחברה, אך אינו מנהל את עסקיה השוטפים. הודעתו של גייתנר הגיעה לאחר שיו"ר הוועדה לשירותים פיננסיים של הקונגרס, בארני פרנק, אמר כי על הממשל לעשות שימוש בנתח השליטה שלו ולכפות על AIG להחזיר את התשלומים שניתנו כבונוסים. פרנק הוסיף כי יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שוקלת חקיקה שתעניק לממשלה שליטה נוספת בחברה.

לפי התובע הכללי של ניו-יורק, AIG העניקה בונוסים של למעלה ממיליון דולר ל-73 עובדים, כולל 11 שחדלו לעבוד עבורה. אתמול האיצה המחוקקים בגבעת הקפיטול את מאמציהם למצוא דרך כלשהי להשיב חלק מהכסף ששילמה החברה, שקיבלה סיוע ממשלתי בהיקף 173 מיליארד דולר. כמה מהמחוקקים הציגו חקיקה שתטיל מס על הבונוסים.

ההכרה שהבונוסים ב-AIG עלולים לערער את יסודות כל תכניות ההבראה הכלכלית של הממשל הניעה את אובמה להנחית ביום א' האחרון מהלומות רטוריות פומביות על התאגיד. כפי שפורסם בגלובס, אמר הנשיא, בין השאר: "בששת החודשים שחלפו, קיבלה AIG סכומים משמעותיים מהאוצר האמריקני. איך היא מצדיקה את שערווריית הבונוסים באזני משלמי המיסים, שמסייעים לה לא לשקוע"? אובמה הורה למשרד האוצר לבדוק את כל האופציות החוקיות במאמץ לסכל את התשלומים, למרות שרובם, או כולם, כבר נעשו.

יו"ר ועדת הפיננסים של הסנאט, מקס באוקוס, והסנאטור צ'ארלס גראסלי, הציעו להטיל מס של 35% על עובדים שקיבלו את הבונוסים ועוד 35% על החברה שהעניקה אותם. בצעד שככל הנראה, ירפה את ידיהם של הבנקים, הצעת החוק תחול על בונוסים שניתנו לאחר ה-1 בינואר 2009, ותכסה לא רק את AIG, אלא את כל החברות שקיבלו סיוע ממשלתי.

חלק מהרפובליקנים לא מתלהבים מהצעת מיסוי הבונוסים, למרות שהם כועסים על הפרשה בדיוק כמו הדמוקרטים, כשהם מטילים ספק בהגינות ואפילו בחוקיות שבהתערבות בחוזים אישיים.

דוברת מטעמה של AIG סירבה להגיב, אך הפנתה למכתב של מנכ"ל החברה, אדוארד לידי,י לגייתנר, שאמר כי ההסכמים נחתמו טרם כניסתו לתפקיד המנכ"ל: "אני לא אוהב את הסיכומים הללו, ואני מוצא את העובדה שעלי לומר לך שאנחנו מוכרחים להמשיך בהם קשה ולא נעימה".