בעקבות חשיפת "גלובס": רשות ההגבלים תבדוק את הסכסוך בין בזק לסלקום

אתמול נחשף ב"גלובס" כי בזק מסרבת להקצות קווים ללקוחות הטלפון העסקיים של סלקום ; בדיקת הרשות נעשית לאור העובדה כי מדובר בסוגיות שנופלות תחת הגדרות של דיני הגבלים עסקיים

רשות ההגבלים העסקיים אוספת מידע ובודקת את השלכות הסכסוך בין סלקום לבזק בעקבות סירובה של האחרונה למכור לחברת הסלולר קווים לחיבור לקוחות עסקיים בתחום הטלפוניה. כך נודע ל"גלובס", שחשף אתמול (ג') את הסכסוך בין שתי החברות.

בדיקת הרשות נעשית לאור העובדה כי מדובר בסוגיות שנופלות תחת הגדרות של דיני הגבלים עסקיים. בזק מוגדרת כמונופול בשוק הטלפוניה ועל-פי החוק היבש היא לא יכולה להחליט על דעת עצמה, שלא למכור למתחרה קווים לצורך חיבור לקוחות עסקיים.

אלא שהפרשנות של בזק לעניין שונה והיא סבורה שבזק לא חייבת למכור למתחרה, שיש לו תשתיות עצמאיות, שירותים במקומות שאליהם הוא לא יכול להגיע וזאת רק בגלל שהוא לא מוכן לבצע השקעות ולפרוס תשתיות. הטענה המרכזית בבזק היא שאם סלקום מתחרה בבזק בשוק העסקי באמצעות תשתיותיה העצמאיות, הרי שזו זכות לגיטימית לא למכור לסלקום שירותים מסוימים שנועדו להתחרות בבזק ולקחת ממנה לקוחות.

עמדתה של בזק נסמכת על חוות דעת משפטיות של מומחים לדיני הגבלים עסקיים ולתקשורת, שהעיקרית בהן היא של עו"ד צבי אגמון, הקובעת כי החלטתה של בזק שלא לשנות ממנהגה, ולא למכור לסלקום חיבור ללקוחות עסקיים עומדת בכללי משרד התקשורת ודיני ההגבלים העסקיים.

הטענה של בזק היא שהחברה נמצאת בסיטואציה לא הגיונית של התגברות התחרות בשוק העסקי, והיא ננגסת על-ידי מתחרותיה שפועלות על גבי התשתיות שלה, בעוד שהיא לא יכולה להתחרות בהן. יתרה מכך, בזק נדרשת לסייע להן להתחרות בה על-ידי חיובה להקצות להן קווים ללקוחות עסקיים.

שורש הבעיה נעוץ בעובדה שמשרד התקשורת מגביל את בזק הן בהיבט של חבילות ההנחות שהוא מוכן שהחברה תציע ללקוחות והן באי-הסדרת מבנה התעריפים שלה.

הדוגמה הבולטת היא הסבסוד הצולב בין המחיר הנמוך של הנגישות לבין תעריפי החברה הגבוהים, וכן העובדה שהיא מחויבת בשירות אוניברסלי לכל הארץ. מנגד, המתחרות בשוק העסקי יכולות להרשות לעצמן להתחרות בה רק במקומות שכדאי להן כלכלית. מרשות ההגבלים סירבו להתייחס.