רשימת המתרוששים של פורבס

המיליארדרים אולי פחות מיליארדרים ועדיין טריליון דולר מחפשים כתובות להשקעה

המיליארדרים אולי פחות מיליארדרים, אבל עדיין יש טריליון דולר שמחפשים לבצע השקעות פרייבט אקוויטי והון סיכון

לא רק לחברות הצעירות קשה לשמור על ההון שלהן בתקופה הקשה הנוכחית, שבה אין ודאות כלל ובכל יום הן עשויות להיתקל בצד הקשה של הסטטיסטיקה. גם עשירי עולם גילו שאפשר למחוק בתוך שנה מיליארדי דולרים.

רשימת המתרוששים של פרובס

הדירוג של "פורבס" מהשבוע שעבר של מיליארדרי העולם הראה שכמו לכולנו, גם לעשירים כקורח קשה במשבר הנוכחי. מספר המיליארדרים ירד ב-30%, שווי הנכסים של 87% מהם איבד גובה ונמחקו 2 טריליון דולר משוויים המקובץ (נטו).

הרשימה גם מראה שלמרות הנטייה לחשוב שבהיי-טק הכסף זורם כמים, הרי שמבין 793 המיליארדרים העולמיים, איבדו מערכם לא מעט יזמים ומנהלים טכנולוגיים. אמנם, בעשירייה הראשונה מייצגים את הקבוצה שני מיליארדרים שעשו את הונם בהיי-טק במו ידיהם - ביל גייטס, שייסד את מיקרוסופט (40 מיליארד דולר) ולארי אליסון, שייסד את אורקל (22.5 מיליארד דולר) - אבל ההיי-טקיסטים לא כובשים את הרשימה.

הונו של ג'רי יאנג, מייסד יאהו שלאחרונה פינה את כיסא המנכ"ל, התכווץ כך שבקושי הוא הצליח להישאר ברשימה. מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', שלהם 12 מיליארד דולר נטו כל אחד, איבדו יחד 13 מיליארד דולר ב-2008. נציגי ההון סיכון הם בודדים, וממשיך לייצג את הקרנות בכבוד ג'ון דור, מקליינר פרקינס עם 1.2 מיליארד דולר. השנה שחלפה גרמה למשקיע המפורסם מייקל מוריץ מסקויה קפיטל לצאת מהרשימה - ורק אקזיט אגדי כמו בימי טרום הבועה יוכל להשיב אותו לשם.

נציג האינטרנט הבולט שמקומו נפקד השנה הוא מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק שעוד מעט חוגג יומולדת 25, שלפי "פורבס" יש לו 600 מיליון דולר נטו ולא 1.5 מיליארד דולר, כפי שהיו לו שנה שעברה.

מובן שאין צורך להזיל דמעה - המיליארדרים שנשארו "רק" מולטי-מיליונרים מסתדרים כנראה לא רע גם בתקופות הקשות. ובכלל, מה אכפת לדלת העם מי ברשימה היוקרתית ומי לא. איזו השפעה יש לזה על התעשייה ועל העשייה?

אלא שאת צוקרברג אפשר לקחת כמשל - השווי שלו היה מראש מנופח. פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, היא לא עסקי אוויר, היא עסק בר-קיימא. אבל גם אחרי 5 שנות חיים ולאחר שגייסה 520 מיליון דולר, היא עדיין לא הצליחה לפענח איך לעזאזל לעשות כסף של ממש מהאופרציה.

היא כנראה גם לא שווה 15 מיליארד דולר כפי שהשתקף מהגיוס האחרון, ולכן צוקרברג פינה מקומו כמיליארדר הצעיר ביותר לנסיך הגרמני אלברט פון ת'ורן בן ה-25. אצלו הכסף הוא פיזי וכבר בכיס.

גם ברין ופייג' הם דוגמה מייצגת. בניגוד לפייסבוק, גוגל דווקא כן פענחה את הדרך לעשות כסף והיא מקפידה על חדשנות, רווחיות ותזרים מזומנים מרשים. ובכל זאת, בשלהי 2007, בהתרוממות רוח לא ברורה, מנייתה הגיעה לכ-700 דולר. זה היה לא פחות מנופח מפייסבוק. אפילו היום, בשווי של 105 מיליארד דולר לחברה, יש אנליסטים שטוענים שיש עוד לאן לרדת, למרות ההשתלטות של גוגל על הסייברספייס. השונות בין בתי ההשקעות בעניין מחירי היעד למניית גוגל היא עצומה, בין 270 דולר ל-600 דולר.

אם במיליארדרים נפלה שלהבת, מה יגידו המיליונרים.

ימים ספורים לפני פרסום דירוג "פורבס" העריך סטיבן שוורצמן, מנכ"ל קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה Blackstone, ש-45% מהעושר העולמי נמחק במשבר הנוכחי. בתור אחד שאיבד לפי הדירוג 4 מיליארד דולר, הוא כנראה יודע דבר או שניים על הנושא, ולא בכדי 12 אנשי פרייבט אקוויטי והון סיכון יצאו מהרשימה השנה.

הקבוצות של "אנשים שיש להם כסף" הם גם אנג'לים לעת מצוא בחברות ההיי-טק. החברות שחלקם מנהלים, משתייכות לתחום הפרייבט אקוויטי, אליו שייך גם ההון סיכון, והם נוטים לשמור יותר על כספם ולקפוץ ארנקים. לא פלא שחברות ההיי-טק ואחרות מתקשות למצוא מימון, למרות שיש הון פנוי רב.

לפי הערכות (כמו של חברת הייעוץ Preqin), יש לפרייבט אקוויטי טריליון דולר פנויים לעסקאות, למרות ההאטה בגיוסים במחצית השנייה של 2008. יותר מ-300 קרנות פרייבט אקוויטי והון סיכון גייסו 200 מיליארד דולר בקירוב מההתחייבויות הקיימות שהיו להן במחצית השנייה של 2008. כך שהפעם, במידה רבה יותר מאשר במשבר הגדול הקודם, כשהעניינים יתאוששו יהיה יותר כסף, על אף ההתכווצות של המיליארדרים.

בוול סטריט תמימי דעים

לכל התחומים יידרש זמן רב להתאושש, אם בכלל יחזרו למה שהיו, וכנראה שעוד אי אפשר להתלהב מהראלי במדדים המובילים בימים האחרונים. אמש עלה מדד הנאסד"ק ב-4.1% והשלים זינוק של 15.2% בששת ימי המסחר האחרונים, ונהנו מכך חברות טכנולוגיה רבות כמו אינטל, גוגל, מיקרוסופט ואפל.

בין אם מדובר בשינוי מגמה או רק בשעטת דובים לא מוסברת, המהלך מרשים, במיוחד על רקע זה שבינתיים אין מידע חדש שיכול להעיד על כך שימים טובים הגיעו. בחודשים הקרובים, אפשר להמר די בביטחון, נמשיך לראות חברות מגיעות לפירוק, מפטרות, מזהירות מפני ירידה ברווחים ובהכנסות, וממשיכות להיאבק על מימון, למרות שיש אוקיאנוסים של הון פנוי בעולם. *