אחד-העם ננעלה בעליות: מדד הבנקים הוסיף השבוע 11.6% והמעו"ף 3.9%; מניית לאומי עלתה היום ב-2.8%

התל-בונד 40 עלה ב-1.8% ; התל-טק עלה השבוע ב-4.6% ; טבע ירדה ב-4.4% במחזור חריג ; אלביט הדמיה הוסיפה 3.5% ; מניית לאומי עלתה ב-2.8% ; אפריקה תעשיות עלתה ב-5.4% ; XTL זינקה ב-41.5%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים בהובלת מניות הפיננסים, הנדל"ן והטכנולוגיה. הנושאים החמים שעניינו היום את המשקיעים בבורסה בת"א הם בראש ובראשונה מצב הבנקים בישראל, השלכות הצורך שלהם בגיוס הון למען שמירה על יחס הלימות והחשיפה שלהם למערכת הפיננסית העולמית.

נושא נוסף שריכז עניין הוא מצב המשק הישראלי שבו גוברים החששות לפיטורים המוניים לאחר חג הפסח. במידה ויצא לפועל מהלך פיטורים גדול במשק הישראלי אחרי פסח שעלול להוביל את שיעור האבטלה אל מעל ל-7.5%.

עליות השערים בבורסה בת"א באו על רקע עליות השערים בוול סטריט אמש שנבעו בעיקר מתוכניתו של ה'פד' לרכוש בחצי השנה איגרות חוב לטווח ארוך של ממשלת ארה"ב בהיקף של 300 מיליארד דולר וכן לרכוש ני"ע מגובי נכסים מסוג MBS בתמורה ל-750 מיליארד דולר, כך שההתערבות של ה'פד' בשוק האג"ח תסתכם ביותר מטריליון דולר.

נציין, כי המסחר היום בבורסה מעבר לים נפתח חיובי, אך עבר לאחר זמן קצר לירידות. המסחר בבורסות של אסיה ננעל במגמה מעורבת כשחלק מהחברות המייצאות לארה"ב נפגעות מהיחלשותו החדה של המטבע האמריקני שהגיעה בעקבות הודעת ה'פד'. באירופה מתנהל המסחר בעליות שערים חדות.

עקיבא מוזס: לדחות את הדרישה להלימות הון של 12% מהבנקים

ב"אם לא יימצא פיתרון למחנק האשראי, ניקלע למשבר עמוק בהרבה מזה העומד לפתחנו. מחנק האשראי פוגע גם בפירמות טובות ובמשק בכללו", כך כתב יו"ר איגוד החברות הציבוריות ומנכ"ל כיל , עקיבא מוזס, לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במכתב שתוכנו הגיע לידי "גלובס".

לאחרונה הוצגו לא מעט תוכניות לפתרון מחנק האשראי החוץ בנקאי (שוק האג"ח הקונצרניות). מוזס, לעומת זאת, מציע פתרון להקלת מחנק האשראי הבנקאי. הצעתו היא לדחות את דרישת בנק ישראל מהבנקים להגיע להלימות הון של 12%. נזכיר כי בנק ישראל דורש מהבנקים להגיע ליעד עד סוף השנה.

"השעו את דרישתכם מהמערכת הבנקאית להגיע להלימות הון של 12%. דחיית הדרישה בשנה-שנתיים תסייע למערכת הבנקאית לממן את פעילות הסקטור העסקי", כותב מוזס לפישר. עוד נודע ל"גלובס", כי כדי לקדם את היוזמה נפגשו בימים האחרונים נציגי איגוד החברות הציבוריות עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.

עיכוב בהנפקת החוב של האוצר בניו יורק

בעקבות החלטת הנגיד האמריקני להתערב בשוק האג"ח הממשלתי ישנם עיכובים בתהליך התמחור של הנפקת החוב שביצע אתמול (ד') האוצר בניו יורק. מהאוצר נמסר כי בעקבות כך ההליך יושלם רק היום.

גורמים באוצר אמרו היום כי בעקבות ירידת התשואה לפדיון באג"ח הממשלתיות בארה"ב - החשכ"ל יצטרך להעלות את המרווח. המכרז שהתקיים אתמול לאג"ח ממשלת ישראל היה נקוב במרווח מעל התשואה לפדיון של המקבילה האמריקנית - שהודעת ה'פד' הביאה לצניחה בתשואתן. גורם באוצר הוסיף כי בסופו של יום, ההחלטה של ברננקי תגרום לירידה בריבית הכוללת.

בשעות הערב הסתמן כי הביקושים לאגרות החוב של ממשלת ישראל הסתכמו בכ-12 מיליארד דולר, מהם כ-60%-70% של גופים זרים וכי גויסו כ-1.5 מיליארד דולר, כאשר המרווח היה צפוי להיסגר על 2.62% מעל לתשואה של אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב.

עם זאת, לאחר הודעת הפדרל ריזרב על כוונתו להתערב באופן מאסיבי בשוק האג"ח האמריקני בהיקף כולל של מעל לטריליון דולר, שהובילה לירידת שערים חדה בשיעור של 15.6% בתשואות על האג"ח ל-10 שנים לרמה של 2.53% לעומת רמת תשואה של כ-3% אמש, שיעור נפילה שכמוהו לא זכור מאז שנות השישים של המאה הקודמת, החליטו במשרד האוצר לעכב את סגירת תהליך התמחור של ההנפקה.

הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, שלמה מעוז התייחס היום לסוגיה ואמר: "הגיוס בארה"ב לא משרת את המשק הישראלי - הוא יפגע במשקי הבית ובצמיחה". "בסופו של דבר מי שנפגע זה גב' כהן מחדרה וחבל מאוד שלא מנפיקים. אם רוצים להנפיק לישראלים אפשר להנפיק בישראל, חבל לעשות את כל הסיבוב".

נציין כי השוק שמרכז את מירב העניין היום הוא שוק המט"ח אשר מגיב בעוצמה להודעת ה'פד'. בדומה למצבו בעולם, הדולר נופל היום גם כנגד השקל ב-1.21% לרמה של 4.074 שקלים והאירו מתחזק 1.59% לרמה של 5.491 שקלים.

המעו"ף עלה ב-0.3% ל-675.18 נק', ת"א 100 הוסיף 0.4% ל-609.62 נק', התל-טק התחזק ב-0.5% ל-151.02 נק', מדד הנדל"ן עלה ב-1.4% ל-154.56 נק', ומדד הבנקים הוסיף 1.7% ל-563.73 נק'

בסיכום שבועי המעו"ף הוסיף 3.9%, ת"א 100 עלה ב-3.8%, התל-טק התחזק ב-4.6%, מדד הבנקיםפ בלט בעלייה של 11.6% ומדד הנדל"ן הוסיף 1.9%

מניות בכותרות

אפריקה ישראל מרכזת היום לאור פרסום הדו"ח השנתי והרבעון הרביעי של החברה הבת אפריקה תעשיות שהודיעה על חלוקת דיבידנד של 11.84 שקל למניה. הדיבידנד שיחולק עומד על כ-30 מיליון שקל כשמתוכם תקבל אפריקה ישראל כ-21.2 מיליון שקל.

S&P מעלות הורידה את דירוג האשראי של חברת האחזקות של הפניקס בשלוש דרגות, ל-"A". בין הנימוקים: ההון העצמי קרוב למגבלת המינימום הנדרשת על-ידי משרד האוצר, הסיכון הגבוה בתיק הנוסטרו וחולשתה היחסית בחיסכון ארוך-הטווח בנוסף, קבעה לחברה תחזית דירוג שלילית.

טבע הגיעה הלילה להסדר עם חברת התרופות האמריקנית מדיסיס, לפי ההסכם טבע לא תשווק תרופה גנרית לתרופת המקור של מדיסיס - סולודין, למרות שקיבלה אתמול את אישור ה-FDA לשיווק התרופה.

חברת מליסרון מבקשת לנצל את התקופה כדי להתרחב. לאחרונה דווח כי החברה מקיימת מו"מ לרכישת מספר נכסים בישראל, ואילו אתמול נודע ל"גלובס" כי מליסרון, בניהולו של יוסי פרי, מתכננת לגייס אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון שקל. לצורך כך נמצאת החברה בימים אלה בתהליך דירוג מול חברת הדירוג S&P מעלות.

הבנקים הגדולים - מרכזים היום עניין, בעקבות בקשתו של עקיבא מוזס, מנכ"ל כי"ל , מבנק ישראל לדחות את הדרישה להגדלת הלימות ההון ל-12%. מעבודת מחקר של אלון גלזר מלידר שוקי הון עולה כי בכדי לעמוד ביעד זה, בנק הפועלים יצטרך לגייס 4 מיליארד שקל, דיסקונט לו הלימות ההון הנמוכה במערכת (10.59%) יצטרך לגייס 3.7 מיליארד שקל. בנק לאומי , שכבר נמצא מעל 12% אך הלימות ההון שלו תרד ל-11.5% בעקבות הפסדיו ברבעון הרביעי של 2008, יצטרך לגייס 2.25 מיליארד שקל והבינלאומי יצטרך לגייס עוד 300 מיליון שקל. מזרחי טפחות , שנמצא במצב הטוב ביותר ולא יפסיד ברבעון הרביעי, לא זקוק לתוספת הון כלל.

אתמול נודע ל"גלובס" כי בנק לאומי לא יצטרך למכור את אחזקותיו במגדל , לאחר שמשרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, הפיץ אתמול תזכיר לתיקון חוק הבנקאות ברוח זו. על פי הערכות, בעקבות פרסום התזכיר יאריך בנק ישראל את ההיתר שניתן לבנק לאומי להחזיק במניות חברת מגדל, עד להשלמת החקיקה בעניין.

הפחתה חד-פעמית בגין פעילות בלוג TV הובילה את תפוז להפסד שנתי של 13 מיליון שקל. במהלך השנה איחדה החברה את בלוג TV בתוך תפוז. בשורה העליונה רשמה החברה עלייה של 24% בהכנסות שהגיעו לשיא של 38.7 מיליון שקל. בנטרול ההפסדים על בלוג TV הסתכם הרווח הנקי בשנת 2008 בכ-5.8 מיליון שקל.

אזורים נבחרה ע"י דיירי מתחם בן גוריון בגבעת שמואל לבצע את פרויקט הפינוי-בינוי הראשון שיוצא לפועל בעיר. המתחם משתרע על פני 7.5 דונם ובו 9 בניינים, הכוללים כיום 112 דירות. לפי התכנון, ייבנו במקומן כ-450 דירות החדשות.

אלביט הדמיה הודיעה היום כי תשקיע עוד 15 מיליון דולר באינסייטק. אינסייטק הודיעה כי תשתמש בתמורת גיוס ההון לצורך הרחבת מאמצי המו"פ, וכן לצורכי פעילות השיווק והמכירות ולצרכים כלליים של החברה. אלביט הדמיה תגיע באופן ישיר ובאמצעות חברות בנות להחזקה של 56.5% באינסייטק.

חברת אקס טי אל מזנקת בעשרות אחוזים לאחר שהודיעה על רכישת חברת ביוגל תמורת כ-49% ממניותיה. ביוגל מפתחת טיפול ביולוגי חיסוני לטיפול בסרטן דם מסוג מיאלומה. התרופה מבוססת על הורמון המשמש כתרופה לחולים הסובלים מאנמיה ונמכר במיליארדי דולרים ברחבי העולם.

אג"ח בכותרות

חברת פלאזה סנטרס , החברה בת של אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר, דיווחה כי רכשה 27% נוספיים מהפרויקט של במשותף עם הבנק ההונגרי MKB. החלק הנוסף בפרויקט נרכש על מחברת CP הולדינגס. החלק בפרויקט נרכש תמורת כ-21.4 מיליון אירו כש-12 מיליון אירו ישולמו במזומן ו-9.4 מיליון אירו יהוו חוב של CP שיקבלו על עצמן פלאזה ו-MBK. שיעור ההחזקה בפרויקט של MBK ופלאזה בפרויקט יעלה ל-87% כשפלאזה ו-MBK הן שותפות שוות בחלקן בפרויקט.

בוימלגרין קפיטל , הנמצאת בשליטת (89.8%) שעיה בוימלגרין לא תצליח לעמוד בהתחייבויותיה בזמן כלפי מחזיקי אגרות החוב. התשלום הקרוב בסוף חודש אפריל עומד על 16.7% מהקרן וקופון של 6.7%. היקף הסדרה כ-180 מיליון שקל.

בתחילת החודש הבא תתקיים אסיפת אג"ח משותפת לשתי סדרות האג"ח: א' ו-ג' . מלבד ההתחייבויות למחזיקי האג"ח הנושה המשמעותי ביותר של החברה הוא בנק מזרחי-טפחות, שביחד עם בנקים נוספים נחשב לנושה מובטח.