אוכל את הדיסה שבישל בעצמו

החרב שנעץ הפעיל החברתי בגב המוסדות הפיננסים מכוונת כעת לראשו של הנשיא

איך שמשבר מסתובב לו. החרב שנעץ אובמה, הפעיל החברתי בגב המוסדות הפיננסים התהפכה ומכוונת לראשו של הנשיא אובמה. אובמה שבתור פעיל חברתי בשנות ה 90 תמך במתן הלוואות מסוכנות לאוכלוסיות קשות בעלות כושר החזר נמוך, יפעל כעת בתור נשיא לרכישת נכסים בעייתיים מהבנקים בכטריליון דולר.

בתחילת שנות ה-90 היה אובמה פרקליט צעיר ומבטיח בשיקגו שפעל רבות למען האוכלוסיות מעוטות היכולת של העיר. לאובמה השאפתן היו קשרים הדוקים לעמותה החברתית "אקרון" שסייעה לאוכלוסיות הנחשלות לקבל משכנתאות מהבנקים. "אקרון" הפעילה מסע לחצים על הבנקים לתת הלוואות "סאב פריים" בסיכון גבוה למשפחות קשות יום ולמיעוטים אמריקניים בעלי כושר החזר נמוך.

בדרך זו שיחק אובמה תפקיד בתחילת גלגולו של המשבר הכלכלי העולמי, שכן עמותות כדוגמת "אקרון" דחקו בבנקים לתת הלוואות מסוכנות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים ובכך הפכו גופים אלה בעל כורחם לא יציבים פיננסית. כדור השלג הפיננסי צבר תאוצה כאשר בלחץ של ממשל קלינטון החלו "פאני מאי" ו"פרדי מאק" לקנות את ההלוואות המסוכנות מהבנקים ולהעמידן למכירה בשוק העולמי.

האג'נדה החברתית של הפעיל החברתי אובמה להעלות את אחוז בעלי הדירות בקרב המיעוטים האמריקנים התנפצה לחלוטין וכיום מצבן של משפחות אלה גרוע מבעבר.
להבדיל מרוב הנשיאים האמריקנים, אובמה לא צמח מתוך המעמדות הגבוהים ובחר בשותפים בעלי תפיסת עולם חברתית שמאלנית שעזרו לו לבסס את מעמדו הציבורי ולקדמו לסנאט ולחדר הסגלגל.

אובמה הפרקליט הצעיר קשר קשר הדוק עם גב' מדלן טלבוט, שעבדה כמנהלת ב"אקרון" אשר עמדה במרכז מסע הלחצים על הגופים הפיננסים למתן ההלוואות בתחילת שנות ה 90 בשיקגו.

קשריו של אובמה עם "אקרון" וטלבוט נמשכו גם במסגרת תפקידו בקרן "וודס" ובקרן "אננברג" משיקגו. הביקורת על אובמה טוענת שאף כי קרנות אלה הן קרנות ליברליות שאינן תומכות בארגונים רדיקלים, הוא הפעיל את השפעתו כדי שתתמוכנה ב"אקרון". המבקרים אומרים שבתמורה לפעילותו זו תמכה טלבוט באומבה במרוץ הראשון שלו לבחירות בסנאט.
לא רק שהנשיא אובמה יצטרך לנתק מגעיו עם טלבוט ושותפיו לשעבר, הוא אף יצטרך לחבור כעת למנהלי הגופים הפיננסים הקורסים. אובמה לבטח נמלא חימה נוכח עור הפיל שגידלו מנהלים אלו שגם בימים אלה בשיאו של המשבר מחלקים בונוסים מכספי הסיוע של משלם המיסים האמריקני. אך עם זאת הוא מבין שרק על ידי שיתוף פעולה עימם על אפו וחמתו יוכל להניע שוב את גלגלי הכלכלה האמריקנית.

כל נשיא היה מתקשה להחזיר לבקבוק את השד שאובמה סייע להוציא, אך לדעתי אובמה הפעיל החברתי בעל תפיסת העולם השמאלנית החברתית יתקשה בכך יותר מאחרים. זאת מאחר שאובמה ייאלץ להפוך את עורו ולתמוך באופן בלתי מסויג כספית ופוליטית בתאגידים האמריקניים הדורסניים ובגופים הפיננסים בהם נלחם בתור פעיל חברתי.