ליגת ההומלסים

16 קבוצות ישחקו בעונה הבאה בליגת העל. אבל כמה מהן יוכלו לארח במגרשים הביתיים שלהן? מי שנמצאות בבעיות קשות מהבחינה הזו הן העולות מהלאומית: במכתש של הפועל ר"ג אין מספיק מקומות ישיבה ואין תאורה; בעכו לא בטוחים שיספיקו לסיים בזמן את בניית האצטדיון החדש; וברעננה כבר יודעים שבכל מקרה הם ייאלצו לנדוד להרצליה או כפ"ס. ככה נראה הצד הפחות סימפטי בתוכנית ההגדלה המהפכנית של אבי לוזון

בימים האחרונים יצאה לדרך תוכנית עבודה מיוחדת בנוגע להכשרת המגרשים בליגת העל בעונה הבאה. התוכנית, שבה מטפל האגף הלוגיסטי של ההתאחדות לכדורגל, תבדוק ותעריך את הליקויים באצטדיונים בישראל לקראת העונה הבאה, ותגיש את המסקנות לאנשי ההתאחדות, מנהל האגף הלוגיסטי והאחראי על הביקורות במגרשים אילן יבלוקובסקי, ומנהל אגף הליגות המקצועניות, ניר יענקלביץ'.

הסיבה להקמת הפרויקט הזה, שנקרא "פרויקט המשקיפים", היא קודם כל הגדלת הליגה ל-16 קבוצות והעולות החדשות, שמהוות את הבעיה העיקרית בנושאי המגרשים. חלקן צפויות להציג מתקנים רעועים במיוחד. במסגרת התוכנית, ינסו לפתור ליקויים במגרשים שלא עומדים בתקנים של ההתאחדות. חלק מהקבוצות כבר נכנסו לכוננות ספיגה, ויודעות שאם הן לא יצליחו לתקן בזמן את הליקויים, הן ייאלצו לנדוד ב-2009/10 למגרשים חלופיים. אבל בהתאחדות לא מתכוונים לרחם עליהן. בעונה הבאה, מסבירים שם, יוקשחו התנאים והקבוצות ייאלצו לטפל במגרשים שלהן. סדר, הם קוראים לזה.

בעיה א': אין מושבים ותאורה

במטרה לבדוק אלו מגרשים עשויים להיתקל בבעיה בעונה הבאה, הנחנו שבעונה הבאה ישחקו בליגת העל חמש המוליכות הנוכחיות של הלאומית. מדובר בהפועל חיפה, הפועל באר שבע, הפועל רמת גן, הפועל רעננה והפועל עכו.

לפחות השתיים הראשונות מסודרות. חיפה תארח בקרית אליעזר, שמכיל 14,000 מקומות וכמובן עמודי תאורה תקניים, כפי שדורשת ההתאחדות. באר שבע נהנית מהאצטדיון החמישי בגודלו בארץ, וסרמיל, שבו 13 אלף מקומות וגם לה אין יותר מדי מה לדאוג. מנהל הקבוצה בבאר שבע, יורם זגורי: "אין לנו משהו אחר, ואני בטוח שיאשרו את וסרמיל. כמו בכל עונה, נתקן את הליקויים אם נידרש לכך. לא זכור לי שבעבר היו בעיות".

"כמו שזה נראה כרגע, חיפה ובאר שבע יארחו בקרית אליעזר ובווסרמיל", אומר יבלוקובסקי. לגבי שלוש העולות האחרות, מבהיר יבלו שהאצטדיונים שלהן נמצאים ב"סימן שאלה גדול". סימן השאלה הוא גדול, כי לפי תקנון ההתאחדות לכדורגל, יש מספר דרישות בסיסיות שעל כל קבוצה לקיים על מנת לקבל את האישור המיוחל. דרישות שעכו, רעננה ורמת גן יתקשו לעמוד בהן. כך למשל קבוע תקן לעוצמת הזרקורים (לפחות אלף לוקס). עוד דרישות בסיס נוגעות לקיבולת מושבים, גנרטור, עיתונות, חדרי הלבשה, מזנונים לקהל, כניסות לאצטדיון, קופות, שירותים לציבור, חניה, שלטי החלפה אלקטרוניים, ספסלי הקבוצות, וכו' וכו'.

על פי תקן פיפ"א, קבוצות שרוצות לשחק בליגת העל חייבות להציג אצטדיון שמכיל לפחות 4,000 מקומות, כאשר ההתאחדות כבר יידעה חלק מהקבוצות כי ככל הנראה ישתנה התקן בעונה הבאה ל-5,000 מקומות. קבוצה שמספר מקומות הישיבה שלה במגרש יפחת מהמספר הזה תגיש בקשה מיוחדת והיא תישקל לגופו של עניין. בדיוק על קו התפר הזה עומדת הפועל רמת גן, עם אצטדיון המכתש. בהתאחדות כבר הודיעו לראשי הקבוצה כי עליהם להרכיב עוד 2,300 כסאות פלסטיק כדי לאשר את המגרש לעונה הבאה. כיום מותקנים במגרש 2,200 כסאות בלבד. אם על כמות המקומות תצליח רמת גן להסתדר איכשהו, העניין היותר בעייתי מבחינתה הוא העובדה שהאצטדיון שלה (אם אפשר לכנות אותו כך) לא מכיל תאורה ובינתיים לא מאושר לשימוש לקראת העונה הבאה.

האצטדיון בגבעתיים, שנוסד ב-1927, עבר רק לפני שנה וחצי שיפוץ יסודי וחזר להיות פעיל בעונת 2005/06 לאחר שלוש שנים וחצי שבהן לא אושר בגלל בעיות בטיחות. במועדון טוענים כי האצטדיון יכול להכיל כ-5,000 צופים, אבל כרגע הוא לא אושר לתכולה שכזאת וגם בעיות התאורה עשויות להוות מוקש. היו"ר ירון קוריס מסביר כי "מה שחסר לנו כרגע זה תאורת משחק בלילה, השלמת מספר הכיסאות, שיפוץ במתחם חדר ההלבשה של הקבוצה האורחת וטלוויזיה במעגל סגור". במועדון מתכוונים להתקין את עמודי התאורה לאחר שהקבוצה תבטיח כמעט בוודאות את העלייה לליגת העל, משום שזמן ההתקנה הוא שלושה וחצי חודשים ועלותו כשלושה וחצי מיליון שקלים, הכל מקופת המועדון. ברמת גן העלו בשבועות האחרונים גם את האפשרות לפתוח את העונה הבאה באצטדיון אחר, כנראה וינטר, ובשלב מאוחר יותר כשיותקנו עמודי התאורה, היא תחזור לארח במכתש.

מבחינת יבלוקובסקי, האפשרות שנראה במכתש כדורגל מליגת העל בעונת 2009/10 היא ריאלית: "מבחינה טכנית, הכל עניין של זמן וכסף. אם רמת גן תצליח להתאים את מידות המגרש שלה לתקן האחיד הקבוע בתקנון, 105 על 68, להתקין עמודי תאורה ולהגדיל את מספר המקומות, היא תשחק באצטדיון".

בעיה ב': אין אצטדיון

אם ברמת גן עדיין לא יודעים מה יהיה בעונה הבאה, אז לפחות ברעננה אין כל ספקות. היו"ר שלמה שטרן כבר קיבל הודעה מההתאחדות שקבוצתו לא תוכל לארח בעונה הבאה במגרשה ועליו למצוא מגרש חלופי משום שהאצטדיון ברעננה מונה 2,500 מקומות בלבד. אחת האפשרויות שעלתה היא שהקבוצה תעבור לארח באצטדיון הרצליה הסמוך, שנמצא בשליטה של הרשות המקומית. לקראת סיום העונה יבדקו במועדון חלופות נוספות, שאחת מהן היא האצטדיון בכפר סבא. "אנחנו מודעים לכך שעל פי התקן לא נוכל לארח במגרש הביתי שלנו", אישר השבוע היו"ר שלמה שטרן. "בלית ברירה, נמצא מקום חלופי בקרבת מקום משום שאי אפשר לבנות עוד יציעים באצטדיון הקטן שלנו. אין ספק שמהבחינה הזאת אנחנו בבעיה גדולה".

בהפועל עכו, לעומת זאת, דווקא מציגים תחזית אופטימית, אך השאלה היא האם התחזית הזאת אופטימית מדי. היו"ר ציון ויצמן, המשמש גם כמנהל אגף הרישוי של העירייה, מפקח מקרוב על בניית האצטדיון החדש שנבנה בימים אלו בעיר. "התשתיות התת-קרקעיות של האצטדיון החדש כבר גמורות ולפני מספר ימים נפתח מכרז של עבודות הבטון", אומר ויצמן. אבל מה בנוגע לתחזית הפסימית יותר, במקרה שהוא לא יהיה מוכן בזמן? "יש לנו כמה אפשרויות: קריית אליעזר, עילוט, נצרת עילית, דוחא או קרית שמונה", אומר ויצמן, ואז חוזר בו: "אבל שוב, אני מקווה שתוך חצי שנה העבודות יסתיימו".

עכו, שמגרשה הביתי בגבעת נפוליאון נהרס והפך למתקן אימונים למחלקת הנוער, מארחת כרגע במגרש בנהריה, שהמשטרה מאשרת להכניס אליו 2,500 צופים בלבד בגלל בעיות שקשורות ליציאות חירום וחלוקה לפי גדלים. באצטדיון החדש צפויים להיות 5,000 מקומות ישיבה ועמודי תאורה. עכו תקבל מקרן המתקנים 60% מעלות הבנייה, שתסתכם ב-25 מיליון שקל.

בהתאחדות לכדורגל מודעים לבעיות השונות של הקבוצות ובשבועות הקרובים יגיע צוות המשקיפים המיוחד מטעם האגף הלוגיסטי ואגף הליגות המקצועניות לסיור במגרשים. עוד לפני שחוות הדעת על המגרשים הרעועים הועברה לידיה, בהתאחדות כבר ממהרים להסיק מסקנות. "לא יהיו ויתורים, אלא בעיקר הקשחות", מבהירים שם. "מבין חמש הקבוצות שאמורות לעלות ליגה, רעננה, רמת גן ועכו נמצאות בבעיה אמיתית. אבל יחד עם זאת, העובדה שווסרמיל מכיל 13 אלף מקומות ישיבה לא מקנה לבעלי המגרש זכויות מיוחדות. נשים לב לפרטים הקטנים כגדולים".

בהתאחדות הוסיפו ואמרו: "בקיץ הזה נקרא הרבה ידיעות בתקשורת על מגרשים שלא אושרו בגלל בעיה במערכת הכריזה וגדרות שנעקרו. צריך לקחת הכל בפרופורציות. אין ספק שהמכתש זה עדיין לא אנפילד".

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל הכתבות של גלובס על ליגת העל בכדורגל? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות ספורט