עם ההצלחה בא התיאבון: משרד האוצר יעניק רישיונות להפעלת קרנות מנוף ללא מכרזים

על פי התוכנית המתגבשת באוצר, כל קבוצה שתעמוד בדרישות הסף, שעדיין לא נקבעו, תוכל להקים קרן מנוף יחס המינוף שיידרש יהיה 1 ל-3 ; קריטריון אחד כבר נקבע: התחייבות למנף את כספי האוצר פי 3

לאור ההיענות הגבוהה שנרשמה במכרז קרן המנוף הראשונה, במשרד האוצר מתכוונים להמשיך בהליך בחירת קרנות המנוף העתידיות, באמצעות מהלך של הענקת רישיונות להקמת ולהפעלת קרן מנוף ללא מגבלות, בכפוף לעמידה בשורת קריטריונים. כך נודע ל"גלובס".

במסגרת זו צפוי האוצר לפרסם בימים הקרובים את הקריטריונים שישמשו אותו עם המעבר לשיטת הרישיונות, לצורך הקמת קרנות המנוף העתידיות. עם זאת, קריטריון מרכזי אחד כבר נקבע והוא שמי שיפנה לאוצר לקבלת רישיון להפעלת קרן מנוף יידרש להציג התחייבויות של הגופים המוסדיים למינוף של פי 3 על כספי האוצר.

כמו כן, בכוונת האוצר לקבוע מועד אחרון להגשת ההצעות של קבוצות המבקשות לנהל קרנות מנוף בעוד מספר שבועות, בסיומו כל מי שיעמוד בשורת הקריטריונים יוכל להקים קרן מנוף. זאת, בהתייחס לא רק לקבוצות שהשתתפו במכרז לבחירת קרן המנוף הראשונה, אלא גם לקבוצות חדשות שיבקשו להקיף קרן שכזו. במכרז לבחירת קרן המנוף הראשונה השתתפו חמש קבוצות נוספות, מעבר לקבוצה הזוכה.

מבחינתו של האוצר, מצב שבו יוקמו במקביל מספר קרנות מנוף הוא בהחלט אפשרי, ואף רצוי. בנוסף, ניתן להניח כי במשרד יתנו את מתן הרישיון בכך שיחס המינוף יעמד על 1 ל-3 כשהשתתפות המדינה תעמוד על היקף של 300-500 מיליון שקל לקרן. כלומר, הקרנות שיקומו בהמשך לקרן הראשונה יהיו בגודל של 1.2-2 מיליארד שקל, כל אחת. עם זאת, ככל הידוע, סכום ההשתתפות של המדינה, כמו גם יתר הקריטריונים למעט סוגיית המינוף, טרם נקבעו סופית.

קרנות המנוף נועדו לסייע במחזור חוב בשוק האשראי הקונצרני, על רקע הקיפאון השורר בשוק המימון העסקי בישראל בחודשים האחרונים, בשל המשבר הכלכלי העולמי. במסגרת זו יפעלו קרנות המנוף להזרים הון לחברות הפועלות בעיקר בישראל, כאשר המדינה מספקת הגנת תשואה משמעותית לגופים המוסדיים. המהלך להקמת קרנות המנוף, אותו מובילים החשכ"ל שוקי אורן וצוותו, החל בנובמבר אשתקד. על פי ההערכות, הקרן הראשונה לא תחל לפעול לפני פסח, וכפי הנראה הפעילות תתחיל רק במאי הקרוב, לאחר תקופת היערכות של הקבוצה הזוכה.

במכרז הראשון שערכה המדינה לבחירת קבוצת המנוף הראשונה נבחרה קבוצת "בראשית", שתקבל מהמדינה 500 מיליון שקל לניהול למול 1.5 מיליארד שקל שקיבלה מהמוסדיים. בנובמבר האחרון הבהיר האוצר כי בכוונתו להקציב 5 מיליארד שקל לטובת קרנות המנוף, כך שלרשות המדינה עומדים עוד 4.5 מיליארד שקל לחלק לטובת קרנות המנוף.