היתר השליטה בדרך: בעלי השליטה במודגל חתמו על הסכם לרכישת חלקה של קבוצת מנטפ בחברה

בעקבות הרכישה יעמדו המפעלים הפטרוכימיים בתנאים שהציבה המדינה לקבלת היתר השליטה בבתי הזיקוק חיפה

אנשי העסקים דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, בעלי השליטה בחברת מודגל, בעלת השליטה בפטרוכימיים , הודיעו היום (א') כי חתמו על הסכם לרכישת חלקה של קבוצת מנטפ בחברה. המפעלים הפטרוכימיים מעוניים לקבל את היתר השליטה בבתי הזיקוק בחיפה ביחד עם החברה לישראל , אולם ההיתר התעכב בשל התנגדות המדינה למעורבותם של האוליגרכים, המחזיקים במנטפ, בקבוצת השליטה.

הבעלים העיקריים בחברת מנטפ (71%) הוא ליאוניד נבזלין, כשיחד איתו שותפים בה גם ולדימיר דובוב ומיכאל ברודנו. לפני 4 שנים, במארס 2005, קנתה מנטפ את האחזקה של חברת פלסטיש הבלגית (כ-26%) במודגל, ושילמה עבורה כ-150 מיליון דולר.

מניות המפעלים הפטרוכימיים משועבדים לקבוצת מנטפ, באמצעות חברת הבת אלדר, וזאת כנגד הלוואה שניתנה למודגל על ידי הקבוצה הרוסית.

כעת, עם השלמת רכישת חלקה של מנטפ במפעלים הפטרוכימיים על ידי בעלי השליטה במפעלים, עומדים הפטרוכימיים בכל הדרישות של רשות החברות הממשלתיות, על מנת לקבל את היתר השליטה בבז"ן .

כדי לעמוד בדרישות רשות החברות הממשלתיות נאלצה מודגל לוותר גם על השותפות עם חברת גלנקור, כיוון שלזו יש אחזקה במדינות ערביות.

להערכת גורמים בשוק, מלבד קבלת גרעין השליטה בבז"ן, הוצאת קבוצת מנטפ יכולה לסלול את הדרך גם לביצוע עסקת בז"ן-פטרוכימיים. עסקת בז"ן-פטרוכימיים נועדה ליצור דבוקת שליטה בחברת בז"ן, ולפשט את מבנה האחזקות של החברות.

כעת שתי החברות מחזיקות כל אחת ב-50% ממניות כרמל אולפינים, ויש להן אחזקות צולבות אחת בשנייה. במסגרת העסקה המתוכננת, בז"ן צפויה לרכוש את החלק של פטרוכימיים בכרמל אולפינים ולמכור את אחזקותיה (12.3%) בחברת פטרוכימיים.

האחרונה אמורה לרכוש את מניות בז"ן, כך שלאחר הרכישה פטרוכימיים צפויה להחזיק כ-35% ממניות בז"ן. הגדלה של אחזקות פטרוכימיים מעבר ל-25% בבז"ן, מחייבת קבלת היתר שליטה, וכעת, כאשר זה צפוי להתקבל, תוכל העסקה להתבצע.