המיתון מכה בחברת החשמל: המכירות צנחו ב-10% מאז תחילת שנת 2009

מנכ"ל החברה, עמוס לסקר: "הירידה בצריכה מחייבת התייעלות ויישום תוכנית "מצפן"; כפי שפורסם ב"גלובס", בחברת החשמל כבר נערכים לקיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציב 2009 על רקע הירידה בביקושים ; בכירים בממשלה קוראים לצמצם את היקף תוכנית החירום

בארבעת החודשים האחרונים נרשמה ירידה חדה של 10% במכירות של חברת החשמל כתוצאה מירידה בצריכת החשמל, כך חשף אתמול מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, במהלך נאומו בכנס מנהלי המחלקות של החברה.

לסקר, שהתעמת עם יו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, ציין כי הירידה בצריכה צפויה לפגוע בהכנסות חברת החשמל ברבעון הראשון של 2009, והזהיר כי הדבר מחייב את החברה להתייעל בדחיפות תוך יישום תוכנית "מצפן" לשינוי ארגוני.

הדברים שאמר לסקר מאשרים את חשיפת "גלובס" לפני כחודשיים לפיה חלה ירידה חדה של יותר מ-6% בביקושים לחשמל מתחילת השנה. הסיבה לירידה בצריכה היא, בין השאר, החורף הנוח יחסית והמשבר הכלכלי במשק שהביא צרכנים ומפעלים רבים לצמצם את הצריכה.

כפי שפורסם, בעקבות הירידה החדה בביקושים חברת החשמל הרשתה לעצמה להוציא לשיפוץ חלק מיחידות הייצור כבר במהלך חודשי החורף. ביקוש השיא לחשמל בחודשי החורף עמד על כ-8,500 מגאווט בלבד, לעומת כ-10,000 מגאווט בתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי ב-2008 הואט קצב הגידול בצריכה שעמד על כ-3%-3.5%, לעומת כ-7% בשנת 2007.

הירידה החדה במכירות חשמל מעוררת דאגה בחברת החשמל, ואם היא תימשך היא עשויה להותיר אותה עם גרעון לא מתוכנן בתקציב החברה שעומד כיום על כ-20 מיליארד שקל. לפי הערכות, הגרעון עשוי להגיע לכמיליארד שקל לפחות כתוצאה מירידה בהכנסות לעומת התחזית המקורית של החברה.

על רקע הירידה החדה במכירות, כבר מונה צוות פנימי בחברת החשמל, בראשות הסמנכ"ל הכספים, הראל בלינדה, שהמליץ לבצע קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציב החברה לשנת 2009. כפי שפורסם בגלובס, בעקבות הירידה בצריכת החשמל קראו בכירים בממשלה לצמצם את תוכנית החירום למשק החשמל, ולהקפיא את הקמת תחנת הכוח הרביעית המתוכננת באתר אלון התבור שבעפולה.

"בדיעבד, ולנוכח המיתון המתגבר במשק ברור שניתן לדחות חלק מהפרויקטים החדשים להקמת תחנות כוח ולהסתפק בתוכנית חירום צנועה יותר שמתאימה לצרכי המשק וליכולתה הפיננסיות של חברת החשמל. כך גם אפשר היה להפחית הנטל מהציבור, ולא להעלות את התעריפים בצורה כל כך חדה", אמרו הבכירים.


מחברת החשמל נמסר אז בתגובה כי "חברת החשמל ממשיכה לפעול לקידומם בהתאם ללוחות הזמנים המתואמים מול משרד התשתיות כל עוד לא התקבלה הנחייה אחרת. חשוב להדגיש, כי תוכניות פיתוח משק החשמל נקבעות לטווחים של 10 שנים ומעלה. ירידות עונתיות מסיבות כלכליות ואו עקב חורף שחון אסור שישפיעו על תוכניות הפיתוח לטווחים הארוכים".