התאחדות התעשיינים פועלת לתיעדוף של מפעלים ישראלים במכרזי הרשויות המקומיות

הבעיה: מפעלים ישראלים סובלים מתחרות זולה מחו"ל וחלקם אף נמצאים על סף סגירה דוגמה כזו היא מפעל ציוד פינוי האשפה של קבוצת אלון בשדרות, המעסיק 250 עובדים

התאחדות התעשיינים מובילה מהלך שנועד להחיל את תקנות תוצרת הארץ גם על החברה למשק וכלכלה, ששייכת לשלטון המקומי ולמעשה מרכזת פעילות עבור הרשויות המקומיות. משמעותן של התקנות הללו היא שלחברות ישראליות מתאפשר להציע במכרזים מחירים הגבוהים מאלה של חברות זרות בשיעור של עד 15% ולקבל העדפה על פני החברות הזרות המתמודדות במכרזים. תקנות אלה מופעלות כיום לגבי כל החברות הממשלתיות, אבל בהתאחדות מעוניינים שהן יתרחבו גם אל הרשויות המקומיות, כדי לאפשר פרנסה למפעלים ישראלים המתמודדים במכרזים של הרשויות.

דוגמה למפעל שלדברי ההתאחדות מבחינתו המשמעות היא חיים או מוות, היא מפעל קבוצת אלון בשדרות, שאם לא יקבל העדפה שכזו במכרז של הרשות המקומית הוא עלול להיסגר ולשלוח את 250 העובדים שלו בשדרות ללשכת האבטלה. קבוצת אלון, נציין, פיטרה בחודשיים האחרונים 50 עובדים ולמעשה סגרה מפעל שהחזיקה בנתיבות.

קבוצת אלון עוסקת בייצור משאיות לפינוי אשפה וכל מכלול הצרכים של פינוי אשפה - מכולות, תחנות מעבר, מתקני מיחזור וכו'. לטענת הבעלים, רפאל אלון, זהו המפעל היחיד בישראל שנותן את כל מגוון הפתרונות לפינוי אשפה. המפעל מעסיק 350 עובדים מתוכם כאמור 250 בשדרות, והשאר מפוזרים בחמישה סניפי שירות שנמצאים בחיפה, חדרה, תל אביב, ירושלים ונתיבות.

המחזור השנתי של החברה לדבריו עמד עד כה על יותר מ-100 מיליון שקל.

כעת הקבוצה נאבקת על חייה, ומה שיכתיב את קיומה הוא היכולת לקבל העדפה בשיעור של 15% במכרז של החברה למשק וכלכלה לאספקת ציוד אשפה לרשויות המקומיות. החברה מספקת את הציוד הזה לרשויות כבר משנת 1974, אולם לפני שלוש שנים צצה לה תחרות בדמות חברה טורקית שמוצריה זולים יותר. עד לפני שלוש שנים חלשה קבוצת אלון על 80% מהשוק הישראלי ובשלוש השנים האחרונות התכווצה בעקבות חדירת המתחרה הטורקית ל-20%. כדי להבין את ההבדלים במחירים נציין כי מרכב דחס (משאית המפנה אשפה) של החברה הטורקית עולה 200 אלף שקל בעוד שמוצר דומה של קבוצת אלון עולה 300 אלף שקל. אלון טוען כי הציוד של החברה שבבעלותו הרבה יותר איכותי ועם אורך חיים גדול יותר. לדבריו, הוכנסו לארץ בשלוש השנים האחרונות 300 מרכבי דחס מטורקיה, שכל אחד מהם כרוך ב-600 שעות עבודה, או במילים אחרות בשנת עבודה שלמה ל-100 עובדים.

באשר למכרז שאליו מכוונת קבוצת אלון, הרי שהוא מתפרסם בכל שנה על-ידי חברת משק וכלכלה שמשרתת את כל רשויות המדינה. באמצעות המכרז הזה כל הרשויות יכולות לרכוש ציוד תברואה ללא צורך לגשת למכרז באופן עצמאי. "היום בגלל יבוא מטורקיה, שהוא באיכות ירודה ובמחירי היצף, אנחנו לא יכולים להתחרות באופן הוגן מול המוצר", אומר אלון. לדבריו, "לנו יש מוצרים איכותיים עם תקן אירופי שכל הרשויות משתמשים בהם ואוהבים אותם".

עוד אומר אלון, כי "במצב הקשה הזה שכל המפעלים קורסים, אנחנו לא מבקשים כסף אלא שיקיימו את החוק ויתנו העדפה לכחול לבן ובפרט באזורי עימות. אז, נוכל להחזיר עשרות עובדים למעגל התעסוקה. אם יתנו לי העדפה ואני אקבל הזמנות, אני אוכל להחזיר את כל העובדים שפוטרו מנתיבות" הוא מציין.