טרישה על רכישת נכסים מהבנקים: "זה התפקיד של הממשלות, לא שלנו"

[למדור שוקי עולם] נשיא הבנק האירופי המרכזי לא מתלהב מריבית אפס: "מה שחשוב זה הריבית בשוק, זו שמקבל הציבור" ; לסקירה יומית של המסחר בשוקי אירופה

ז'אן קלוד טרישה, נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), אמר היום (ב') שהבנק יכול לבצע קיצוץ ריבית נוסף, אך שיעור הפיקדון שלו כבר נמצא ברמה נמוכה מאוד. טרישה הוסיף שהבנק יכול להשתמש באמצעים פחות קונבנציונליים כדי לסייע למערכת הבנקאות המקרטעת.

"בכל הנוגע לריבית העתידית של הזרמות ההון העתידיות שלנו, שעומדת כעת על 1.5% - כבר אמרתי בבירור שביכולתנו להוריד אותה עוד יותר", אמר טרישה בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל". "אין ספק שנמשיך לנקוט את כל הצעדים שלדעתנו עשויים לשפר את מצבנו. בהחלטות העתידיות שנקבל, קרוב לוודאי שנמשיך לפעול באופן לא-קונבנציונלי באמצעות הזרמות הון לבנקים. ערוץ פעילות זה ממשיך להיות מהותי מבחינתנו".

הוא הוסיף כי בבואם לשקול צעדים כמו רכישת נכסים, חייבים בנקים מרכזיים לעשות הבחנה ברורה בין תחומי האחריות שלהם לתחומי האחריות של הממשלות. "באשר לאפשרות של רכישות ישירות של ניירות ערך, איננו מחויבים להחלטות חדשות כלשהן".

עמדה מבודדת

דבריו של טרישה נאמרו בעוד ה-ECB מוצא את עצמו בעמדה מבודדת יותר ויותר בקרב הבנקים המרכזיים האחרים, מכיוון שהבנק עדיין לא עבר מקיצוצי ריבית לצעדים כמותיים אחרים כדי להמריץ את גוש האירו מוכה המיתון. לאחרונה הודיעו הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) והבנק המרכזי של בריטניה כי ירכשו אג"ח ממשלתיות, בניסיון להזרים כמות גדולה יותר של כסף למערכת.

גם ה'פד' וגם הבנק המרכזי של בריטניה כבר קיצצו את הריבית לרמה שמתקרבת לאפס אחוזים, ועקב כך נאלצו לנקוט צעדים אחרים להמרצת הכלכלה. טרישה, לעומת זאת, ממשיך להירתע מהורדת הריבית בגוש האירו לאפס.

"יש כמה חסרונות להורדת הריבית לאפס כמדיניות מכוונת מצד הבנק המרכזי. זוהי הסיבה שצעד כזה אינו הולם לדעתנו" הוא טוען. "אבל מה שחשוב זה שערי הריבית בשוק, שהם שערי הריבית שמקבל הציבור". טרישה הוסיף שהריבית לשישה חודשים בשוקי ההון בגוש האירו נמוכה מהריבית המקבילה בארה"ב.

נרתעים מריבית אפס

טרישה דחה את הטענות שהממשלות האירופיות אינן נוקטות צעדים מרחיקי לכת כדי להמריץ את הצמיחה. כמו כן אמר טרישה ששום צעד שנוקטים הממשלות והבנקים המרכזיים לא יישא פרי עד שהמגזר הפיננסי יתאושש וישוב לספק הלוואות על בסיס בר-קיימא. טרישה חזר על כמה מהדברים שאמר לאחרונה, והעריך שוב שהכלכלה תרשום התאוששות הדרגתית במהלך 2010.

ה-ECB כבר הנמיך את הריבית לשפל שיא של 1.5%, ואותת על נכונותו לבצע קיצוצים נוספים. עם זאת, נראה שרוב קובעי המדיניות ב-ECB נרתעים מהורדה לרמה דומה לזו של הפד והבנק אוף אינגלנד.