מנכ"לית פרוקטר אנד גמבל ישראל: "בטווח הארוך חשיבה ירוקה משתלמת כלכלית"

סופי בלום אמרה את הדברים בפורום שיווק ירוק של ארגון מעלה, איגוד השיווק הישראלי ו"גלובס" ; יגאל שמיר, סמנכ"ל בגליקמן-נטלר-סמסונוב: "המלחמה הירוקה היא מגמה ולא טרנד" ; בכנס נמנו 10 החטאים בשיווק הירוק

"ירוק זה העתיד והאתגר האמיתי של כל עסק ועסק. כולנו מחויבים לאחריות ירוקה", כך אמרה סופי בלום, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל ישראל, בפורום שיווק ירוק של ארגון מעלה, איגוד השיווק הישראלי ו"גלובס".

לדבריה, אמנם יקר לשנות קווי יצור בן-לילה, "אך בטווח הארוך זה משתלם כלכלית". בלום סקרה בפני באי הכנס מה כוללת האחריות הירוקה של פרוקטר אנד גמבל: "הקטנו את אריזות המוצרים שלנו ל-60%, מתוך הבנה שזה חוסך מקום, עלויות ייצור ואנרגיה. כמו כן, התאמנו את האג'נדה הירוקה שלנו גם בקמפיין שיווקי ירוק לאבקת הכביסה 'אריאל'. בחרנו בסלוגן 'עוברים ל-30 מעלות וחוסכים 30%', כשהאתגר הוא ללמד את הלקוחות שלכבס עם 30 מעלות זה חוסך 30% מהאנרגיה ומהמים הדרושים לכביסה. החברה גם ממחזרת 99.6% מהפסולת בכל המפעלים שלה. הצרכנים לא תמיד מבינים מה אנחנו עושים, אבל זוהי החלטה עסקית של החברה".

יגאל שמיר, סמנכ"ל ושותף מנכ"ל גליקמן-נטלר-סמסונוב, דיבר בכנס על כך שהמלחמה הירוקה היא מלחמת הישרדות. "מי שלא ייקח חלק במלחמת ההישרדות הזו, ימצא את עצמו במוקדם או במאוחר במלחמת הישרדות פרטית/אישית על העסק שלו, על הקטגוריה שלו ועל הג'וב שלו". עוד לדבריו, "המלחמה הירוקה היא מגמה ולא טרנד. משבר הוא דבר חולף ואילו מגמה נשארת פה לנצח".

שמיר הוסיף כי עסקים שילכו בכיוון הזה, ייהנו מבידול מהמתחרים, מפתיחת דלתות בינלאומיות, מעדכניות, מאחריות והגינות נתפסת, ומחסכון. "אם לא", הוא מזהיר, "המתחרים יצאו לפניך וייקח לך זמן לסגור את הפער, התקשורת תצלוב אותך, הצרכנים יתרחקו ממך ובסופו של דבר הרגולציה תגיע ותנעל אותך. עדיף להיות שם קודם ולהבין שירוק חוסך כסף בטווח הארוך".

ענת גולדשטיין, מנהלת קשרי עמיתים בארגון מעלה, דיברה על "העשה ואל תעשה" בקמפיינים של חברות לשיווק ירוק. "הרגלי הצריכה וציפיות הצרכן משתנים וחברות בארץ ובעולם מגיבות לכך בשיווק ירוק, אבל לא תמיד בצורה נכונה. מסיבה זו אנחנו עדים לתופעת ה-greenwash שמשמעותו, מידע פרסומי סביבתי מטעה".

גולדשטיין מנתה את 10 החטאים בהם חוטאים עסקים רבים: "אקו פרנדלי - שפה עמומה שרוב הצרכנים לא מבינים אותה; מוצר ירוק - כשחברה מזהמת; יתרון אחד ירוק - כשעיקר המוצר לא; רמזים ויזואליים ירוקים - כשמוצר מזהם; הכי ירוק בקבוצה - כשכל הקבוצה מזהמת; הדגשת יתרון ירוק במוצר בעייתי; הסבר מדעי - שאי אפשר להבין; מומחה קבע שזה ירוק - מי המומחה?; המוצר ירוק - איפה ההוכחה?; המוצר ירוק - פשוט שקר. אם הצרכנים והרגולציה לא ישימו לב אם אנחנו משקרים אבל המתחרים הם ישימו לב".

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, דיברה אף היא על חשיבות הירוק והציגה כמה נתונים. "מחקרים מראים רמת מתאם גבוהה בין מודעות ירוקה לבין בעלי השכלה גבוהה, קבוצת גיל של 45 פלוס, רמה סוציו-אקונומית בינונית ומעלה, יותר חילוניים, יותר נשים, יותר ילידי הארץ מאשר עולים ויותר תושבי מרכז מפריפריה". עוד לדבריה, 33% מהקונים לא מאמינים לטיעון הבריאותי על גבי מוצר ירוק לעומת 12% שמאמינים, 25% שבודקים את האריזה, 17% שבודקים באינטרנט ו-14% שמתייעצים עם אנשי מקצוע. "לאור זאת, חברות צריכות להעביר הסברים יותר ברורים ולהקפיד על מסר עקבי בכל אמצעי המדיה, ולשלב תו ירוק כאמצעי לאמינות המוצר ולבדיקתו על-ידי גוף מוכר".

אורנה אנג'ל, סמנכ"ל תכנון וקיימות בשיכון ובינוי ולשעבר מנכ"ל נמל תל-אביב, שהציגה בפני באי הכנס מספר פרויקטים נדל"ניים, דיברה על קיימות שהיא

דרך חיים שמשלבת סביבה, אנשים וכלכלה. "כמעט לכל דבר יש היום קשר לסביבה, ולכן לא נכון לזלזל בסביבה". לדבריה, בנייה ירוקה הפכה לביזנס ולא רק משהו למשוגעים לדבר.