בנק ברקליס מביע אמון בישראל: ביקש להתמנות כעושה-שוק ראשי באג"ח הממשלתיות

ברקליס: "רוב המשקיעים מתעסקים במניות ספציפיות, ומעודדים מהמלצת "תשואת יתר" למשק, יותר מאשר באירועים הגיאופוליטיים" ; עם זאת, מציינים: "המשק הישראלי ימשיך בדפנסיביות שלו, ובכך יציג תשואת חסר ביחס לשווקים המתעוררים"

כלכלני הבנק הבריטי ברקליס פירסמו היום (ד') סקירה מעודכנת על שוק מניות הישראלי. "הדפנסיביות של המשק תביא אותו גם בשנת 2009 לעמדה נחותה מול שאר המדינות המתפתחות". אומרים הכלכלנים.

להערכתם של הכלכלנים בברקליס, הביצועים של שוק המניות הישראלי מעידים על עמידותו ועל עמידותה של הכלכלה הישראלית, שהצליחה להתגבר על אירועים משמעותיים כמו הלחימה בעזה בינואר, והבחירות לכנסת בפברואר.

מבחינת המאקרו, הכלכלנים מציינים כי ברור שהמשק הישראלי נכנס למיתון בעקבות השווקים הגלובליים, אך לדעתם הבעיה נעוצה בהשפעות מחוץ. התרומה המרכזית לתמ"ג של ישראל נובעת מהיצוא (40%), שנפגע קשות ב-2008 מהתחזקות השקל ביחס למטבעות הזרים, וכן מהירידה החדה בביקושים הגלובליים למוצרים שלנו.

"אנחנו מאמינים כי רוב המשקיעים מכירים ומעודדים מהמאמצים של הבנק המרכזי של ישראל ומשרד האוצר לסייע למשק". אומרים בברקליס. "רובם מתעסקים במניות ספציפיות ובתשואה שהן יכולות להניב, ומעודדים מהמלצת "תשואת יתר" למשק, יותר מאשר באירועים הגיאופוליטיים". מוסיפים.

הכלכלנים ממשיכים להעדיף את מניות טבע וכי"ל , וטוענים כי הן מועדפות גם על משקיעים זרים. עוד מניות מועדפות הן בזק כמניה דפנסיבית, מזרחי טפחות ופרוטרום . "אנו רואים במניות האלו 'כחסינות מיתון' ומצפים לראות מהן תשואת יתר ביחס למניות האחרות במגזר שלהן". הם אומרים.

"אנו מאמינים כי המשק הישראלי ימשיך בדפנסיביות שלו, ובכך יציג תשואת חסר ביחס לשווקים המתעוררים, במיוחד אם מגמת 'אהבת הסיכונים' תמשיך בקרב המשקיעים". מסכמים הכלכלנים.

ברקליס ביקש להתמנות כעושה-שוק ראשי באג"ח ממשלתיות של ישראל

בתוך כך, בנק ברקליס העביר היום לחשב הכללי, בקשה להתמנות כעושה שוק ראשי באיגרות חוב ממשלתיות של מדינת ישראל. במסגרת תפקידו יפעל הבנק בשוק הראשוני ובשוק המשני של איגרות החוב הממשלתיות.

החשב הכללי, שוקי אורן, מסר כי "הצטרפותו של בנק ברקליס לעשיית שוק מעידה על הבעת אמון ביציבותו של המשק הישראלי ובפוטנציאל הצמיחה הטמון בו. לפיכך, מהלך זה הינו בעל חשיבות ניכרת, בייחוד לאור המצב בשווקים הגלובליים. התפתחות זו מעידה, בין היתר, על העניין שמגלים משקיעים זרים במשק הישראלי". רפורמת עושי השוק הובילה להגברת הנזילות והסחירות של האג"ח הממשלתיות, תוך הכפלת נפח המסחר היומי הממוצע פי שלושה, במהלך התקופה שהחל ממועד יישום הרפורמה ועד עתה. בנוסף, סייעה הרפורמה להוזלת עלויות גיוס ההון של הממשלה ולשכלול שוק האג"ח בישראל.