הצרות של רקנאטי: לאומי מונע מגמול נדל"ן למכור דירות

הודיע כי אינו מאשר מכירת הזכויות בפרויקט "אם המושבות" בפ"ת, לאחר שבדצמבר הופסק הסכם הליווי של הפרויקט ; הפסידה 22 מ' ש' ב-2008

שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים , ממשיכים להצר את צעדיה של חברת ההשקעות גמול , של ליאון רקנאטי. החברה של רקנאטי נסחרת כיום בשווי של כ-26 מיליון שקל בלבד, הנמוך בלא פחות מכ-95% מהשווי שבו רכש רקנאטי את השליטה בחברה בדצמבר 2007.

בסוף השבוע דיווחה החברה הבת, גמול נדל"ן, כי בעקבות פנייתה לבנק לאומי בבקשה שיאשר לה מכירה מותנית של דירות בפרויקט "אם המושבות" שבפתח תקווה, התקבל במשרדיה מכתב בו מסרב הבנק לאשר זאת. הבנק הודיע לחברה כי בשלב זה לא קיים לפרויקט הסכם ליווי בתוקף, וגם לא מתנהל מו"מ על ליווי כזה, ובהתאם לכך אין לחברה אישור מצידו למכור זכויות בפרויקט לקונים המתעניינים ברכישת הדירות.

את הקרקע לפרויקט אם המושבות רכשה החברה בדצמבר 2004 תמורת 22 מיליון דולר, כשבמארס 2008 היא קיבלה את ההיתרים לבניית שני הבניינים הראשונים בפרויקט.

בנובמבר, חתמה החברה על הסכם ליווי בנקאי עם לאומי שנגע לבניית שמונה בנייני מגורים בפרויקט, בו נקבע כי הבנק יעמיד לחברה מסגרת מימון בסך של 300 מיליון שקל, מתוכם 110 מיליון שקל לצורך רכישת הקרקע והבנייה, והיתר כמסגרת להוצאת ערבויות חוק מכר.

בתחילת דצמבר, חודש בלבד לאחר חתימת ההסכם, קיבלה גמול נדל"ן מכתב מלאומי לפיו הבנק סבור כי ההרעה במצבה של החברה האם, גמול השקעות (שדו"חותיה לרבעון השלישי הכילו אזהרת "עסק חי"), מהווה סיכון לאפשרותו להיפרע בגין האשראי שהעמיד לחברה, הן בשל היותה של גמול ערבה להחזר האשראי והן בשל השפעת מצבה של גמול השקעות על החברה הבת. הבנק טען כי יש בכך נסיבות המהוות מקרה של הפרת הסכם הליווי.

הבנק הודיע לגמול נדל"ן שבנסיבות אלה לא יועמד על ידו כל מימון הנוגע לפרויקט, וכי מבחינתו הנסיבות האמורות מקנות לו עילה לדרוש את סילוק האשראי שהעמיד לפרויקט עד כה - כ-132 מיליון שקל. בהמשך דרש הבנק את הקטנת האשראי הקיים בכ-10 מיליון שקל.

בתחילת מארס 2009 מכרה גמול נדל"ן את שתי קומות המשרדים שבבעלותה במגדל לוינשטיין בתל אביב, ובהתאם לדרישת הבנק העבירה 10 מיליון שקל מתמורת המכירה לחשבון נאמנות. אך למרות הפקדת הסכום האמור לא התחייב לאומי כלפי החברה כי יפעיל את הסכם הליווי מחדש או יחזור בו מהטענה כי התגבשה עילה לסילוק יתרת האשראי. נכון להיום החלה גמול נדל"ן בביצוע עבודות הכשרת השטח, אך נאלצה להפסיק את ביצוע העבודות נוכח עמדת לאומי.

גמול נדל"ן רשמה בשנה החולפת הפסד של 22 מיליון שקל, הנזקף בין היתר להפרשה של 7.3 מיליון שקל לירידת ערך מלאי ונדל"ן להשקעה.