נכדתו של ז'אק קוסטו מבקרת בישראל, כחלק מסע גלובלי שמטרתו ללמוד את נושאי המים הקריטיים ביותר

"אני שמחה על ההזדמנות לספר כיצד נושאים סביבתיים קריטיים, כגון מים, יכולים להביא לשיתוף פעולה בין אנשים ויכולים להפוך לכלי לשלום ופיתוח בר-קיימא".

אלכסנדרה קוסטו, פעילה בנושאים של איכות ומדיניות המים, ונכדתו של המדען והחוקר ז'אק קוסטו, מבקרת בימים אלו בישראל, הגדה המערבית וירדן ותישאר עד סוף השבוע הזה, ה-3 באפריל. מטרת ביקורה היא ללמוד את נהר הירדן ואגן ים המלח, תוך התמקדות בנושא: מים ככלי לשלום או קונפליקט.

חלק זה של המסע יהיה בשותפות עם מכון הערבה ללימודי הסביבה. ביקורה של אלכסנדרה הנו חלק מ"משימה: כוכב לכת כחול", מסע בן 100 ימים לחמש יבשות, המתמקד באיכות החיים ואיך היא משתנה כאשר איכות המים משתנה. מטרת המשלחת היא לעזור לעצב דיאלוג חברתי, הכולל את המים כאחד הנושאים המכריעים במאה שלנו והכלי הראשוני באמצעותו יורגש שינוי האקלים.

ע"י הצגת סיפורי מים רלוונטיים ואותנטיים, המשלחת של קוסטו שואפת לעורר השראה באנשים לפעול ולהשפיע בנושאים קריטיים של מים בדרכים משמעותיות.

לפני שתגיע לישראל תבקר המשלחת בנהר הגאנגס בהודו ובאוקוונגו דלתא בבוצוואנה. הסיור בארץ יתחיל בביקור במכון הערבה ללימודי הסביבה בקיבוץ קטורה, אשר ישמש כמדריך של קוסטו, ויסייע לה לבחון את נושאי המים חוצי הגבולות של האזור. הצוות יבקר באתרים כגון עמק החולה, הכנרת, תחנת השאיבה בספיר, ובירושלים ייפגש עם נציגים רשמיים של סקטור המים בישראל.

המשלחת תסיים את ביקורה בסקירה מעמיקה של ים המלח והאתגרים העיקריים הניצבים בפניו כיום.

בגדה המערבית, הצוות ילמד אודות ההסתעפות הפוליטית של ניהול המים, ייפגש עם נציגים רשמיים מהרשות הפלסטינית העוסקים בנושאי מים, ויידון בהקצאת מים תחת הסכמי אוסלו.

בירדן יבקר הצוות באתרים כגון עקבה, ואדי אל מוג'יב, תעלת המלך עבדאללה וסכר עדסיה, וייפגש עם נציגים רשמיים מהממשלה והאקדמיה הירדנית.

קוסטו: "אני שמחה על ההזדמנות לעבוד עם מכון הערבה במהלך ביקור המשלחת בים המלח ובנהר הירדן, ועל ההזדמנות לספר כיצד נושאים סביבתיים קריטיים, כגון מים, יכולים להביא לשיתוף פעולה בין אנשים ויכולים להפוך לכלי לשלום ופיתוח בר-קיימא".

ד"ר קלייב ליפקין, מנהל מחלקת המחקר במכון הערבה ומומחה לנושאי מים: "מכון הערבה ללימודי הסביבה גאה להצטרף לאלכסנדרה במשימתה החשובה באזור, ולהדריך אותה באתרי ובנושאי המים הקריטיים באזור. הגישה חוצת-הגבולות של מכון הערבה והפילוסופיה ש'הטבע לא יודע גבולות הופכות אותנו לשותף מוסמך וייחודי למשלחת".