עוד אופציה נפתחה למשקיעים

עם השקת המסחר באופציות על מניות בת"א סקירה קצרה ומעשה דמיוני על סוחר בסיטיבנק

יניב קוניס הוא אנליסט ב"פסגות"

מראשית השבוע הנוכחי התווספו לבורסה בת"א אופציות על מניות בודדות. החברה שזכתה להיות הראשונה שעל מניותיה יונפקו אופציות היא כימיקלים לישראל, ואחריה יונפקו אופציות על מניות הבנקים לאומי ופועלים (במהלך אפריל), ועל טבע (בסוף מאי).

לא רק לספקולנטים

למונח "אופציה" יש קונוטציה שלילית, ודימוי של מכשיר מסוכן מאוד, משום שאופציות זוכות לסיקור תקשורתי רק לאחר גילוי פרשה שבה אדם הפסיד כסף רב עקב שימוש שגוי בהן. בפועל, רכישת אופציה אינה בהכרח צעד ספקולנטי.

פוט וקול

יש שני סוגים של האופציות: רכש (אופציית CALL) ומכר (אופציית PUT). אופציית CALL מקנה למחזיק בה את הזכות (אך לא חובה) לרכישת נכס הבסיס במחיר קבוע מראש. מנגד, אופציית PUT מקנה למחזיקיה את הזכות (אך לא חובה) למכירת נכס הבסיס במחיר קבוע מראש.

בניסוח פחות פורמלי, אופציות על מניות מקנות זכות לרכישה או מכירה עתידית של אותן מניות בשער שנקבע בעת הנפקת האופציות. לכל אופציה יש תאריך פקיעה מוגדר מראש, שלאחריו פגה זכותו של המחזיק לממשה.

התסריט עם הסוף הטוב

נניח משקיע שמעוניין להשקיע סךעשרת אלפים שקלים בחברה מסוימת בבורסה, שמחיר מנייתה 100 שקל. אם נסחרות אופציות למניה, פתוחות בפניו שתי אפשרויות: רכישה ישירה של מניה אחת תמורת תשלום מיידי בסך עשרת אלפים השקלים, או רכישת אופציית CALL על המניה לעוד שנה מהיום, במחיר מימוש כמחיר המניה הנוכחי - 100 שקלים.

בתמורה, יידרש המשקיע לשלם מיידית סך של 800 שקל, שהם 8% מהעשרת אלפים שהתכוון להשקיע. את היתרה יוכל להשקיע בהשקעה סולידית, דוגמת מק"מ או קרן כספית, וליהנות מתשואה נוספת על כספו.

בתום שנה, במידה שמחיר המניה יעלה על 100 שקל, מימוש האופציה יאפשר למשקיע לקבל שווי כספי להפרש שבין מחיר המניה ל-100. לדוגמה, אם מחיר המניה יעלה ל-120, המשקיע יקבל לרשותו סך של 2,000 שקל. המשמעות היא, שמשקיע שרכש את המניה ישירות רשם תשואה של 20% על כספו בגין ההשקעה, בעוד שרוכש האופציה הרוויח 2,000 שקל על אותם 800 שהשקיע מראש - תשואה פנומנלית של 250%!

התסריט עם הסוף הרע

אם מחיר המניה ייוותר ללא שינוי בתוך שנה, רוכש המניה לא הרוויח אך גם לא הפסיד בגין ההשקעה. לעומתו, לרוכש האופציה לא יהיה אינטרס לממשה, כי שוויה במימוש הוא 0, ולכן הוא הפסיד את 800 השקלים ששילם בגין הפרמיה - הפסד בשיעור 8%. גם אם מחיר המניה יורד, שווי האופציה יורד ל-0 ועמו ההשקעה.

כשמניה יורדת ב-10, רוכש מניה מפסיד כ-10% משווי השקעתו. משום שמניה יכולה להתאושש ולרשום רווחים, לרוכש המניה יש סיכוי להחזיר לעצמו את ההפסד ואולי אף להרוויח. לעומת זאת - ברגע שחולף מועד מימוש האופציה, מי שהשקיע בה מרוויח, או שכל השקעתו יורדת לטימיון.

בדרך כלל אופציה אחת מקנה את הזכות לרכישת מאה מניות, ולעתים אף אלף. כך מתאפשר למשקיעים להשקיע סכום פעוט וליהנות מעליה בערך כאילו השקיעו הרבה יותר (מינוף) - הצד השני של מציאות זו, הוא שגם ההפסד מגיע בסדר גודל דומה.

מעשה בסוחר ניירות ערך בסיטיבנק

אחד השימושים הנפוצים באופציות הוא הגנה על תיק ההשקעות. השקעה בשוק ההון נובעת לרוב מהערכה אופטימית של המשקיע בדבר עתידם של שוקי ההון והשקעותיו - ציפייה לעליית מחירים.

זה מביא אותנו לסיפורו הדימיוני של ג'ון, סוחר ניירות ערך בסיטיבנק. לאורך שנים נהנה ג'ון ממשכורת בסיס משופרת ומדי שנה גם זכה לתגמול כספי גבוה על ביצועיו האישיים, ובגין ביצועי הבנק באופן כללי.

בעוד השכר החודשי הוזרם במזומן ישירות לחשבון הבנק שלו, הבונוסים ניתנו לו בצורת מניות של הבנק. ג'ון סבר לתומו שהגאות בשוק ההון תימשך, והבנק ימשיך לשגשג מדי שנה ולהגדיל את רווחיו. וכך, בשל הציפייה שמחיר המניה ינסוק, החליט שלא לממש את מניות הבנק שברשותו למזומן.

תיק ההשקעות האישי שלו הורכב בעיקר ממניות סיטי, ומכשירים פיננסיים מתוחכמים שהניבו לו תשואה נאה לאורך זמן.

ואז פרץ משבר האשראי, שהביא עמו את הצניחה החדה במניות הגופים הפיננסיים בארה"ב. ג'ון נאלץ לראות את מחיר המניה צולל מאזור 50 הדולר ומעלה אי שם בקיץ 2007, לדולרים בודדים בחודשים הנוכחיים - ירידה של יותר מ-90% בשווי שקיבל כבונוס.

אילו ג'ון היה רוכש אופציות PUT על מניית סיטי או מדד הבנקים, במקביל לקבלת התגמול, מצבו כיום היה טוב לאין שיעור.

לא רק עובדי חברה ובעלי שליטה יכולים להגן על נכסיהם באמצעות רכישת אופציות. כל אחד יכול לגדר באמצעותן את תיק ההשקעות האישי שלו. קיום מסחר באופציות על מניות בודדות מאפשר לנטרל את השפעתה של מניה בודדת על המדד או על תיק ההשקעות כולו.

הבשורה לישראלי

בקרוב יחלו להיסחר בבורסה אופציות על מניות ארבעה מהתאגידים הגדולים בישראל. על כל מניה יונפקו אופציות CALL ו-PUT שלהן ארבעה מועדי מימוש שונים: חודש, חודשיים, שלושה חודשים וחצי שנה.

מדובר בטווחים קצרים יחסית בהשוואה למה שאפשר לעשות בבורסות אחרות בעולם. לדוגמה בבורסת נאסד"ק נסחרות אופציות דולריות על מניית טבע שמועד מימושן הרחוק ביותר הוא ינואר 2011.

מסיבה זו, לא צפוי שימוש מאסיבי באופציות על מניות בישראל כמכשיר השקעה לטווח ארוך, גם אם באופן עקרוני ניתן לגלגל את האופציה מדי תקופה. זאת, מכיוון שפעולה זו תייקר את העלות למשקיע, ותגדע חלק ניכר מתשואתו.

הבחנה עקרונית

חשוב להבדיל בין אופציות על מניות, לכתבי אופציה (Warrants). בעוד כתבי אופציה קיימים בישראל זה זמן רב, ומקנים לרוכש את הזכות לקנות מניה של חברה מהחברה עצמה בתאריך עתידי כלשהו, הרי שאופציות על מניות אינן מכשיר הון או חוב של החברה עליהן הן מונפקות, והמסחר בהן מתבצע לרוב בין שני צדדים בלתי תלויים בחברה. ה

יתרון של אופציות-על-מניות על פני כתבי אופציה עבור החברות, הוא שמימושן אינו מדלל את חלקם של בעלי המניות הנוכחיים.

הכותב הוא אנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך . במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ