מהלכיו המדודים של הסוחר הנבון

מדד ת"א 25 העולה ומניית ג'נרלס מוטורס השרוייה בקרקעית כדוגמאות למסחר נכון

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח (http://www.forexiland.co.il)

היום אחזור קצת למקורות, ואביא בפניכם קצת מן הניתוח הטכני הקלאסי, כפי שאני מנסה ליישמו בעבודתי כסוחר מקצועי. אעשה זאת באמצעות שני נכסים, אשר אפשר ללמוד דרכם איך לנהוג נכון, במצבים שונים.

לפני כן אקדים ואומר כמה דברים עקרוניים על הפער בין ידע ומגמה, לבין ההצלחה במסחר.

ידיעת כיוון המגמה של נכס מסוים אינה מבטיחה את האפשרות לתרגם את הידע לכסף אמיתי. חייבים שיטת עבודה מובהקת ומתאימה, משמעת ברזל וכללי ניהול כסף נוקשים, כדי לבצע את המשימה הקשה הזו. שיטה פשוטה וברורה, הנבנית עם לימוד, ניסיון והרבה סבלנות, כדי למצוא את ההזדמנויות הנכונות, הם מרכיבי ההצלחה.

דוגמא ראשונה: ת"א 25

את הדוגמא הראשונה לכך נמצא במדד האהוב על סוחרי ארצנו והוא מדד ת"א 25, המכונה גם מדד המעו"ף. לפנינו גרף יומי מעודכן לאתמול (30-03-2009):

משה שלום 31 במרץ

בסקירותיי הקודמות ציינתי שרמת 713 במדד היוותה סוג של פרשת דרכים, כפי ש-804 הייתה במדד S&P500 האמריקני. מאז חציית 713, הסבירות הגבוהה היא, שראינו את התחתית של השלב הזה במשבר, ברמה של 590. הסברים לכך ניתן למצוא בסקירתי מלפני שבועיים.

מתגובת השוק בזמן הפריצה, ניתן לאשר בבירור השערה זו, ב"נר הגדול" שפרץ את הרמה, ובפער המחירים שנרשמו למחרת. אבל האם היה צריך לקנות את המדד באותה הזדמנות? לפי מיטב שיפוטי המקצועי: לא. כך גם אמרתי לתלמידי באותה הזדמנות. והסיבות לפניכם:

  1. מתחילת מרץ (רמת 630) לא היה ניתן לקבוע שהמדד יעבור את 713 ולכן צריך היה לקחת כהנחה שהשוק עדיין דובי.

  2. כאשר הרמה נחצתה, עברנו כבר פער מחירים אחד (2 סגול), וכברת דרך ארוכה מאוד, אשר יצרה מצב קניות יתר במתנדים (1 סגול). מצב זה עוד הוקצן בהמשך הדרך, על ידי פער מחירים נוסף, ויומיים של עליות נוספות.

מה שהיה יותר הגיוני וראוי לעשות באותו מצב לדעתי הוא:

  1. עם חציית 713, להתכונן לתחילת התיקון הטכני הראשון והבלתי נמנע.
  2. עם זיהוי תחילתו, ואת זאת ניתן ללמוד מתורת המומנטום, למתוח סרגל פיבונצ"י (בשחור) ולקבוע את הרמות המייצגות אחוזי תיקון, שבין שלישי ושני שליש.

  3. לאחר מכן, לחפש לידו אירועים טכניים נוספים שיחזקו את ההערכה לעצירת התיקון שם.

כך ניתן להגיע למסקנה, שהסבירות הגבוהה לסיומו של תיקון טכני זה, נמצא בתחום המחירים שבין 700-690 הנמצא בין 38.2% ו-50% פיבונצ"י , והקרוב מאוד לפער המחירים הראשון, המהווה תמיכה למחיר.

יש לשער שכאשר המדד יגיע לשם, המתנדים לא יהיו במצב של קניות יתר, ושהמצב הטכני הכללי עדיף בהרבה לרוצה לרכוש אותו אז, לאור הסברה על שינוי המגמה הכללית.

דוגמא שנייה להתנהגות נבונה, נמצא במניית GM הנמצאת בחדשות בימים אלו. לפניכם גרף שבועי מאתר http://stockcharts.com:

משה שלום 31 במרץ


בדוגמא זו אני מבקש להוכיח את חוזקו של הכלל "המגמה היא החברה שלך" וידידו, הכלל: "אל תנסה לחפש תחתיות".

העמודות האופקיות בגרף, מציינות את המחזור שנסחר באותה רמת מחיר, וניתן להתרשם, שלאחר השבירה של רמת התמיכה המשמעותית באזור 27 דולר (1 סגול), בכל תחתית גדל המחזור בניסיון של "חיפוש מציאות".

כעת, לאחר ההגעה למחיר 2.5 דולר, צפוי הימור נוסף (2 סגול) שהחברה בכל זאת לא תפשוט את הרגל, ותתרומם בעזרת מימון ממשלתי מהמשבר הקשה שבו היא נמצאת.

השיעור שיש ללמוד ממצג זה

  1. כל עוד המגמה בתוקף, אין להילחם בה, ובמקרה זה, אין לחפש תחתיות, כי לכל תחתית יש אחת הנמוכה ממנה.

  2. נכס יורד, כי איכותו ירודה. בדיוק כפי שרובנו לא קונים בגד קרוע או ירק רקוב, כך אין להתפתות ולרכוש מניה מידרדרת. עצם נפילתה מעיד על טיבה!

  3. יכול להיות בהחלט ש-GM תתגבר ותתאושש, ומנייתה תתחיל לחזור למחירים דו-ספרתיים, אבל רק כאשר נראה סדרה של שפלים ושיאים עולים, ונראה מחזורים עולים בעליות ויורדים בירידות, נוכל לשקול את רכישתה. זו כמובן רק דוגמא ואין בזה המלצה כמובן.

לסיכום

חשוב להבין ולנסות ולזהות את הכיוון של המגמה בנכסים שאנחנו סוחרים, אבל זה לא מספיק כדי לעשות כסף במסחר. לצורך זה, יש צורך במשמעת ובשיטה, אשר יימנעו מאיתנו את הכניסה הלא נכונה.

חיפוש תחתיות, כשיודעים שהמגמה יורדת, או התלהבות יתר, וכניסה במצבי קניות יתר, מהווים שתי דוגמאות ליישום לא נכון של אותו הידע, שעלולות להגדיל את הסיכוי להפסד במקום לשפר את אפשרויות הרווח.

בהצלחה לכולם

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל .

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.