מי היו המנצחים והמפסידים של עולם ההשקעות במארס - ואיך זה השפיע על הכסף שלכם?

"תיק אישי" חוגג שנתיים ומשיק מדור חדש: מדי חודש נכתיר את המנצחים והמפסידים שתורמים או גורעים הכי הרבה מתיקי ההשקעות שלכם, ולצידם נציג את ה-Watch List: למה לשים לב בחודש הקרוב ; והפעם: ביל גרוס, עמיתי קופות הגמל ומדדי התל בונד

Watch List

1. עדכון מדדי התל בונד

היום ייכנס לתוקפו העדכון הראשון בהרכב מדדי התל בונד, שהפכו ללהיט מיד עם השקתם ועוררו גל הנפקות של קרנות נאמנות ותעודות סל. עם זאת, אג"ח קונצרניות יכולות להיות גם ההזדמנות וגם הפלופ של השנה. יש אג"ח מצוינות ויש אג"ח גרועות, שהמנפיקות שלהן תלויות על בלימה. האם השינוי בהרכב המדדים ייטיב עם המשקיעים?

2. אופציות על מניות בודדות בת"א

בתחילת השבוע הושקה לראשונה בישראל אופציה על מניה בודדת (כי"ל). מכשיר זה אמנם מעשיר את האפשרויות של המשקיעים, אך טומן בחובו סיכון לא קטן. המסחר באופציות של כי"ל בימים הראשונים היה דליל יחסית, אך אין ספק שבחודשים הקרובים, ועם השקתן של אופציות נוספות, השוק יאמץ אותן לחיקו ויספק לנו באמצעותן ריגושים חדשים.

3. תחילת הייעוץ הפנסיוני בבנקים הגדולים

כל התהיות והוויכוחים על עיתוי כניסת הבנקים הגדולים לייעוץ פנסיוני, מי טעה ומי צדק לאורך הדרך, אינם רלבנטיים יותר. החל ממחר יוכלו החוסכים לפנסיה לגשת לסניף הבנק שלהם - לא משנה איך קוראים לו ואם הוא קטן או גדול - ולקבל ייעוץ לגבי החיסכון הפנסיוני.

ייתכן שההחלטה טובה ויפה רק ברמה התיאורטית. הממשקים, כפי שטען מנכ"ל הבנק הפועלים, צבי זיו, עדיין לא קיימים והמערכות לא פועלות במלואן. ככל הנראה שיש עוד כברת דרך שהשוק צריך לעבור, עד שהייעוץ הפנסיוני יהיה אפקטיבי, אובייקטיבי ולטובת הלקוח.

4. רפורמה חדשה בשוק הגמל

בימים האחרונים פגשנו לא מעט אנשים שקיבלו את הדו"ח השנתי של קופת הגמל שלהם והופתעו לראות את ההפסדים שזו הניבה להם בשנה החולפת. אנחנו הופתענו שלמרות כל הדיווחים, הטבלאות והסיכומים בתקשורת, אנשים עדיין האמינו שעליהם זה לא משפיע.

בשבועות האחרונים עמל אגף הפיקוח על שוק ההון על תקנות חדשות שיוטמעו בשוק הגמל. כל יוזמה שתגדיל את המודעות של החוסכים לחיסכון הפנסיוני שלהם ותמזער את הנזקים שעלולים להיגרם להם בעתיד - מבורכת.

5. כדאי ללכת: הכנס החצי-שנתי של איגוד החברות הציבוריות

מתי: היום, ה-1 באפריל (זו לא בדיחה).

מקום: מרכז המבקרים של הבורסה.

מי יהיה: עקיבא מוזס, מנכ"ל כי"ל; אסתר לבנון, מנכ"ל הבורסה; דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס; רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות; אסי ברטפלד, מנכ"ל דלק; ומיכאל בר-חיים, מנכ"ל גזית גלוב.

למה ללכת: כן, שוב כנס שעוסק במימון חוב בתקופת משבר ושוב אותם נואמים מוכרים, אבל עדיין מדובר בהצגה הכי טובה בעיר - המוסדיים מול בעלי החוב. אחד הנואמים אפילו הבטיח לנו ש"שווה לבוא, הפעם נדבר על דברים שעדיין לא נגעו בהם". נחכה ונראה. *

המנצח: ביל גרוס, מלך הניירות הרעילים

מלך האג"ח הבלתי מעורער הולך לעשות את זה שוב. לפני שבועיים, כששר האוצר האמריקני, טים גייתנר, הכריז על התוכנית לרכישת הנכסים הרעילים מהבנקים, ביל גרוס, המנהל האגדי של חברת הקרנות פימקו, יצא לתקשורת גדוש מחמאות. גרוס אף הודיע שיעמוד בראש התור כשייפתחו ה"חנויות" למכירת הנכסים הרעילים.

כן משבר פיננסי, לא משבר פיננסי - גרוס מצליח להציף ערך מאג"ח כבר יותר משני עשורים, ובשנה האחרונה הוא מאמין יותר ויותר דווקא בנכסים שכולם מבקשים להיפטר מהם. לפני כשנה הוא רכש את תיק הנכסים הרעילים של בנק הפועלים, שניסה בכל כוחו להיפטר מהם. אם להאמין לדיווחים שבאו בהמשך, גרוס דווקא הפסיד מהמהלך.

מספר חודשים מאוחר יותר הוא ביצע עסקה נוספת, שהפעם אין עוררין על הצלחתה, כשרכש אג"ח של סוכנויות המשכנתאות האמריקניות רגע לפני הלאמתן, וייצר רווח מיידי של 1.7 מיליארד דולר בתוך יום מסחר אחד.

ועכשיו גרוס שם את האסימונים על הנכסים הרעילים של הבנקים. מה הוא רואה שם שאף אחד אחר לא רואה? נראה שגרוס, שועל קרבות ותיק, מזהה את הפניקה שמניעה את השוק, בזמן שהוא שומר על קור רוח ובונה היום את הרווחים של מחר.

על הנכסים שהממשל רוצה לרכוש מהבנקים הוא הציב תווית מחיר של 50-60 סנט לדולר, קרוב למחירי הרצפה. הוא כנראה יודע שעם שוך הסערה, גם אם חלק לא קטן מהנכסים הללו ייקלע לחדלות פירעון, הרווח שיגרוף יהיה גדול מספיק כדי לקזז את ההפסד ולייצר ערך מוסף למשקיעים בקרנות שלו. וגרוס יוכל לחרוט עוד פס על החגורה, מכתיר את עצמו (שוב) למלך האג"ח.

המפסידים: עמיתי הגמל שמשכו את כספם בשיא המשבר

לחודשים ספטמבר-נובמבר 2008 יוקדש פרק נרחב בספר ההיסטוריה של השווקים הפיננסיים, ויש מי שהחודשיים האלו ירדפו אחריהם עד לפנסיה. קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס באמצע ספטמבר נתנה את האות, ומשקיעים בכל העולם נכנסו לפניקה, פודים מכל הבא ליד.

בשלושת החודשים הללו משך הציבור הישראלי למעלה מ-5 מיליארד שקל מקופות הגמל שלו. אולם מתחילת השנה החזירו הקופות כרבע מההפסדים הכבדים האלה, בזמן שכספם של חלק מהעמיתים יושב בפק"מ םל ריבית קרובה לאפס.

ביקורת רבה, לא אחת מוצדקת, הושמעה כלפי מנהלי קופות הגמל, שלקחו סיכונים במרדף התשואות שניהלו, אך מוקדם ולא נכון להספיד את אפיק החיסכון החשוב הזה. משקיעים שאיבדו אשתקד חלק ניכר מהחיסכון הפנסיוני שלהם יצטרכו להמתין זמן לא מבוטל עד שההון האבוד יחזור, ובינתיים עליהם לתרגל איפוק והתאמה של האפיק למשקיע ולתקופה, לא בריחה ממנו.