הבורסות באירופה סגרו בעליות: הדאקס עלה ב-1.1% והקאק הוסיף 1.2%; רנו קפצה ב-8.4% וודאפון טיפסה ב-4.2%

[לטבלת ישראליות בעולם] הפוטסי הוסיף 0.8% ; המכירות הקמעונאיות של גרמניה ירדו ב-0.2% בפברואר ; שיעור האבטלה בגוש האירו זינק ל-8.5% בפברואר - מעבר לתחזיות ; שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת

ירידות השערים שאפיינו את המסחר במדדים המובילים של שוקי אירופה במהלך רוב שעות היום שינו בסיום כיוון והשווקים ביבשת נסגרו בעליות, בעיקר לנוכח העליות אליהן עברה גם וול סטריט לאחר פתיחה שלילית.

העליות נרשמו על אף העלייה החדה מהצפוי בשיעור האינפלציה בגוש האירו וירידה במכירות הקמעונאיות בגרמניה ולקראת פרסום נתוני התעסוקה של גוש האירו. שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת.

נתוני התעסוקה של מדינות מרחב האירו חשפו כי שיעור האבטלה זינק ל-8.5% בפברואר - מעבר לקונסנזוס השוק לתוצאה של 8.3%. זה היה הנתון הנמוך ביותר מאז שנתונים בני השוואה החלו להתפרסם בתחילת שנות ה-90', והוא נמוך בהרבה מיעד האינפלציה של הבנק המרכזי, שעומד על 2%.

ארגון OECD של 30 המדינות המפותחות הזהיר את ה-ECB שלחצי דפלציה מצטברים בשנתיים הבאות מחייבים "לעשות שימוש מהיר במרחב שנשאר להפחתת ריבית, ואחר כך ליישם מדיניות של הקלה כמותית".

הצמיחה הכלכלית האנמית הכבידה על עליית המחירים והתחזיות הראשוניות מצביעות על כך שהאינפלציה השנתית תרד לשפל של 0.6% במארס. על רקע זה, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להפחית מחר (ה') את שיעור הריבית ב-0.5% לשפל של 1%.

ה-ECB נזהר לעת עתה ואינו שש ללכת בעקבות בריטניה, ארה"ב ויפן במסלול של רכישת אג"ח. הדבר עשוי להיות מסוכן מבחינה פוליטית שכן הקריאות לכך שטרישה ינצל את היכולות המוניטריות שלו גוברות בקרב הבוחרים אשר סובלים יותר ויותר מהמיתון המעמיק. הדבר מהווה איום מבני לקיומו של האירו, דבר שאילץ את נשיא הבנק המרכזי של אירופה לענות למבקריו בראיון שנתן לאחרונה לוול סטריט ז'ורנל.

המשקיעים באירופה ממתינים לפסגת ה-G20 שתיפתח מחר (ה') בלונדון, בה ידונו נציגי המדינות המפותחות בדרכים השונות להתמודדות עם המשבר הפיננסי העולמי. מפרוטוקולים שנחשפו לפני תחילת הפסגה עולה כי אין כוונה להמשיך ביישום חבילות חילוץ מתואמות, אלא למנוע מדיניות של מכסי מגן ולעודד את הסחר הבינלאומי.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגיע היום לרחוב דאונינג 10 כדי להיפגש עם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, לקראת פסגת ה-G20. אובמה נחת אתמול בלונדון, שם מתכנסים מנהיגי העולם במטרה לדון במשבר הפיננסי הגלובלי.

במסיבת עיתונאים משותפת, אובמה המעיט בערכם של חילוקי הדעות בין מדינות ה-G20 סביב שאלת תוכנית תמרוץ פיסקלית ורפורמות ברגולציה, ואמר כי הוא עד להסכמות במספר סוגיות.

בראון אמר כי הוא סמוך ובטוח שמנהיגי העולם יסכימו ליטול על עצמם פעולה מתואמת לרפורמות רגולטוריות ומאמצים להחייאת צמיחה הכלכלית. ראש ממשלת בריטניה הוסיף כי הוא בטוח שסרקוזי לא יממש את האיום שלו להסתלקות מהשיחות.

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-0.8% ; מדד דאקס 30 של פרנקפורט הוסיף 1.1% ; מדד קאק 40 של פריז טיפס בסיום ב-1.2%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.15% ל-1.3263 דולר והליש"ט עולה ב-0.6% ל-1.4413 דולר.

בזירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש של CIPS/Markit בבריטניה עלה ל-39.1 נקודות במארס מ-34.9 נקודות בפברואר. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר.

נתוני התעסוקה של מדינות מרחב האירו חשפו כי שיעור האבטלה זינק ל-8.5% בפברואר - מעבר לקונסנזוס השוק לתוצאה של 8.3%. כך פרסמה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU).

המכירות הקמעונאיות של גרמניה ירדו ב-0.2% בפברואר, במונחים חודשיים מתואמים עונתית.

מניות בכותרות

גולדמן זאקס עדכן מעלה את המלצתו למניית ענקית הסלולר וודאפון ל"קנייה" מ"נייטרלי".

BNP פריבה הנפיקה 5.1 מיליארד אירו במניות מעודפות לטובת ממשלת צרפת, כחלק ממהלך לתמיכה בכלכלה הצרפתית. הנפקת המניות תעניק לBNP פריבה הון ראשוני (tier 1) - נתון המשקף את חוסן הבנק במונחי הון של 8.4% - בטווח העליון של היעד.

יצרנית המלט הצרפתית לפארג' דיווחה על הנפקת זכויות לרכישת מניות במחיר של 16.65 אירו למניה חדשה - סכום הנמוך ב-51% ממחיר הנעילה אתמול (ג') שנקבע על 33.89 אירו למניה.

הבנק השוויצרי UBS בחר באולריק קורנר, בכיר לשעבר בקרדיט סוויס , כמנהל התפעולי של הבנק.

פיטר ברבק, המנכ"ל של נסטלה , חברת המזון הגדולה ביותר בעולם, חושש מאינפלציה שתיווצר לאחר הזרמות ההון האדירות של הממשלות והבנקים המרכזיים ברחבי העולם, שנועדו לעודד את הכלכלה הגלובלית.

ג'נרל מוטורס פנתה לממשלת בריטניה בבקשה לחבילת חילוץ בהיקף של 600 מיליון ליש"ט (859 מיליון דולר) לטובת החברה המקומית Vauxhall. מניית יצרנית כלי הרכב הצרפתית רנו מרכזת עניין.

ישראליות באירופה

קרדן NV ריכזה עניין לאחר שסוכנות הדירוג מעלות הורידה את דירוג אג"ח שהנפיקה קרדן ישראל לדירוג iIA- מדירוג iIA/שלילי, ואת תחזית דירוג האשראי לשלילית.

נאנט נדל"ן דיווחה לבורסה של לונדון על כוונתה לכנס פגישה של בעלי המניות ב-20 לאפריל. בפגישה צפויים לאשר את מינויו של שאול לוטן ליו"ר החברה.