מכון מחקר בארה"ב פרסם כי מדד הביטחון הצרכני בארה"ב ירד במפתיע בפברואר - מה שעשוי לאותת כי העלאות הריבית החדות עובדות ומצננות את המשק שם • מנגד, צפי להעלאות שכר, ושורת נתוני מאקרו שהתפרסמו לאחרונה, מלמדים כי האינפלציה בארה"ב עדיין חמה
השהייה בבית בזמן המשבר הובילה לזינוק חסר תקדים ברכישות מוצרים ושירותים • אבל הזינוק במכירות הקמעונאיות בא על חשבון צריכה עתידית, ולכן ירידה חדה במכירות היא בלתי נמנעת • מי שבכל זאת צפויות לחוות שגשוג הן חברות ההלבשה - עם חזרתם של האירועים והחתונות
הציבור הישראלי פחות אופטימי: לפי נתונים שמפרסמת הלמ"ס, הציבור צופה כי מצבו הכלכלי לא עומד להשתפר בתקופה הקרובה • בהשוואה למדינות ה-OECD, ישראל נמצאת בתחתית הטבלה, ואחריה נמצאות רק סלובקיה, ספרד, פורטוגל, סלובניה ויוון
המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על ערך חיובי של 3% ומצביע על אופטימיות זהירה • המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, עומד על 27%-, בדומה למחצית השנייה של אוקטובר
לצרכנים יש צורך לקנות עכשיו, עוד יותר מתמיד. עם זאת, חוסר האמון שלהם בעתידם הכלכלי מפחית את יכולתם לממש את הרצון שלהם לקנות - מה שאינו מבשר טובות לבעלי העסקים
ישראל ממוקמת במקום ה-22 מתוך 24 מדינות החברות ב-OECD שהשתתפו בסקר • בשני פרמטרים נרשמה הרעה בציפיות הציבור: ביחס לכוונות לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה וביחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה
מדד אמון הצרכנים ממשיך לרדת גם באוקטובר, ובמחצית הראשונה של החודש הוא עמד על 32%- • אזרחי ישראל לא מתכננים רכישות גדולות ומדווחים על הרעה במצב הכלכלי של משקי הבית
יחד עם זאת, למרות המגמה החיובית, חשוב להדגיש שהחל מחודש מרץ אפשר להבחין בירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו • גם לאחר השיפור בחודשים מאי ואוגוסט, מתקבלים ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016
מדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט עלה ל-27%-, לאחר שעמד על 32%- במחצית השנייה של יולי • עם זאת, ישנה מגמת הרעה במאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה
המדד ירד למינוס 30% • הנתון ליולי שלילי במידה משמעותית יותר מזה של חודש יוני שעמד על מינוס 23% ומהנתון לחודש מאי שעמד על מינוס 14%
התשואה הממוצעת של שוק ההון הישראלי מטעה, כי הוא כולל בתוכו סקטורים שלמים שספגו מהלומה קשה - הרבה מעבר לנזק שנגרם ממגפת הקורונה עצמה • לתעשיית הפאניקה יש בהקשר הזה תרומה נכבדה
אבי וייס התייחס לסקר שהוצג היום במהלך יום עיון של הרשות השנייה ממנו עולה כי רק שליש מהציבור נותנים אמון בתקשורת • מנכ"ל חדשות עשר: "הימין מרגיש, במידה מסוימת של צדק, שהוא לא שותף בתהליך קבלת ההחלטות של המיליה העיתונאי"
המדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד החודש ל-91.2 נקודות, לעומת 95.4 נקודות בפברואר ולעומת צפי לעלייה קלה
הכלכלנים מעריכים כי אמנם למשקי-הבית האמריקאיים התפנתה הכנסה עודפת, אולם האמריקאים שומרים על זהירות ■ את ההכנסה הזו הם העדיפו לתעל לכיסוי חובות עבר ולמילוי החסכונות שהידלדלו לפני כן, ולא לצריכה
נתוני מדד אמון הצרכנים של גלובס לחודש ספטמבר מראים שעיקר הפסימיות נוגעת למצב השוטף של המשק. במה שקשור לעתיד, גם לגבי המשק כולו וגם לגבי המצב הכלכלי אישי, הנתונים השוטפים מראים שיש תנועה כלפי מעלה ■ לקריאת חוברת המדד המלאה
המלחמה בעזה מאחורינו, והציבור מגיב בפסימיות לגבי השלכותיה בתחום הכלכלי. מדד אמון הצרכנים של גלובס ירד באוגוסט ב-5.5 נקודות ל-76 נק' (1996 = 100) אחרי עלייה של 1.8 נק' ביולי וירידה של 0.3 נק' ביוני. הירידה מחקה עליות מאז תחילת הרבעון השני של השנה, ומחזירה אותו לרמתו במארס 2014. לקריאת חוברת מדד אמון הצרכנים המלאה - לחץ כאן
PwCאמון הצרכניםגלובס מחקריםהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המחאה החברתיתכלכלת ישראלמאקרו ארה"במאקרו ישראלמוצרים בני קיימאמחאת המחירים