7 פרות רזות

בפרוש הפסח ועימו זיכרון פרעוני מצרים, עיון בחלומות מנהיגים בזמן משבר ופיתרונם

דן גלאי הוא יו"ר סיגמא בית השקעות

אנו מתקרבים לפסח, איתו עולים בזיכרון קורות בני ישראל במצרים והמשברים הכלכליים החמורים שאירעו בעת ההיא, במיוחד מתחדד בזיכרון עניין החלומות של השליט והפרשנות שנתן להם יוסף.

מסיפור החלומות נראה שבעת העתיקה נמשכו גלי הגאות והשפל הכלכליים 7 שנים ושאורך תקופת הגאות היה כאורך המשבר הכלכלי. מאז למדנו קצת כיצד לשלוט בגורלנו הכלכלי, אך עדיין לא מצאנו דרך להימנע לחלוטין מהמחזוריות הכלכלית.

הידע הרב שנצבר באלפי מאמרים אקדמאיים ובניתוח סדרות עתיות של נתונים מקרו כלכליים לא לימד את המנהיגות הכלכלית כיצד להימנע לחלוטין ממיתון וממשבר פיננסי.

גרינספאן מגלה את אמריקה

גרינספאן חשב לרגע שהוא מצא את הפטנט, ובאמצעות מדיניות מוניטארית (כלומר, הפחתות ריבית והרחבת בסיס הכסף) הוא מנע מיתון כלכלי בארה"ב לקראת סוף שנת 2000.

אך התברר לו ולכולנו, שהמשבר אמנם נמנע ב-2000 וכן ב-2001, אך למעשה הוא רק נדחה במספר שנים, וכאשר פרץ ביולי 2007, הוא פרץ בעוצמה אדירה.

בהיסטוריה של המשברים הכלכליים לאחר מלחמת העולם השנייה חל שינוי משמעותי, כאשר תקופות הגאות הלכו והתארכו והגיעו אפילו עד עשר שנים, בעוד שתקופות השפל הלכו והתקצרו לשנתיים ופחות. המשבר הנוכחי בארה"ב הוא לפיכך יוצא מהכלל בגלל התארכות המשבר.

עוצמת המשבר הנוכחי והתארכותו שניהם תוצאה של המדיניות האקטיבית שנקט גרינספאן בכדי להאריך את תקופת הגאות הקודמת. ואמנם ממשבר כלכלי חריף ב 1990-1989 ממנו ארה"ב יצאה ב-1991, הגאות נמשכה כ 16 שנה עד יולי 2007.

עליות קצרות ותקופות התייעלות

המסקנה מכל אלה היא שכנראה עדיף להסתפק בתקופות גאות של 10-8 שנים ובעקבותם מיתון של שנה וחצי עד שנתיים, מאשר להסתכן בהארכת תקופת הגאות ל-15 שנים ויותר. אין ברירה אלא לקבל מחזוריות כלכלית כהכרח בל יגונה.

תקופת המיתון היא תקופת התייעלות של המשק על כל מרכיביו. לא ניתן ליעל חברות וארגונים בתקופת גאות. תקופת גאות ארוכה מביאה להסתיידות עורקים כלכלית ולירידה בפריון המשק, תוך עליה משמעותית בשכר ובבונוסים. מיתון הוא הזמן לחזור לשפיות גם בנושאי השכר והפיצוי למנהלים ולעובדים.

צמיחה מעבר לפינה

מה המסקנה לכלכלה הישראלית? ישראל עברה מיתון יחסית ארוך וכואב מסוף 2000 ועד ל 2004. מאז צומחת הכלכלה הישראלית בקצב של כ-5% ויותר בשנה, כולל צמיחה משמעותית בסך 2008 (וירידה חזקה רק ברבעון האחרון של 2008).

אם לא תהיינה הפתעות לרעה מכיוון ארה"ב, ובהנחה שהתוכניות של אובמה וגייתנר יתחילו להשפיע באופן חיובי, אנו צופים שהמשק המקומי יתחיל להראות על צמיחה תוך שניים שלושה רבעונים.