לא ממחזרים: במסגרת נקיונות פסח צפויים הישראלים לזרוק לפח 10 מיליון בקבוקים ופחיות בשווי של כ-4 מיליון שקל

מבדיקת חברת אסופתא עולה כי היקף הפלסטיק שגיע בשבוע הקרוב למזבלות השונות צפוי לעמוד על כ-250 טון פלסטיק, מבקבוקי משקה קטנים בלבד

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

במסגרת נקיונות פסח, הישראלים צפויים לזרוק לפח למעלה מ-10 מיליון בקבוקים ופחיות בשווי כולל של כ-4 מיליון שקל. כך עולה מבדיקה שערכה חברת אסופתא, המתמחה באיסוף ומיון מיכלי משקה למיחזור.

המדובר במיכלי משקה הניתנים למיחזור על-פי חוק הפקדון ושהתמורה עליהם היא 25 אגורות. באסופתא מסבירים כי זריקת המיכלים לפח נובעת מהסדר הנעשה בבתים לקראת הפסח ומהשלכת פסולת מיותרת, ובכללה מיכלי משקה, וכן מהיותם של חלק מהבקבוקים בחזקת חמץ.

בנוסף, רבים מהישראלים נמנעים מהלביא את מיכלי המשקה לרשתות השיווק, בשל היתקלות בסירוב מצידן לקבל את המיכלים לפני הפסח. לדברי ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא, מעבר להפסד העצום הנובע מהשלכת המיכלים לאשפה, מדובר בנזק עצום ומיותר לסביבה.

בחברה אומרים עוד כי מעבר לכמות מיכלי המשקה המצויה באופן שגרתי בבתים, המשבר של מי עדן ונביעות הביא בחודש האחרון לגידול בכמות המיכלים עליהם חל חוק הפיקדון הנמצאים בבתים, מאחר שהחברות חילקו ללקוחותיהן, במקרים רבים, בקבוקים קטנים במקום כדי המים.

באסופתא מעריכים כי למעלה מ-70% ממיכלי המשקה הכלולים בחוק הפיקדון ונמצאים במשקי הבית צפויים להיזרק לפח האשפה, במסגרת ניקיונות פסח של השבוע הקרוב. מבדיקת החברה עולה כי היקף הפלסטיק שיגיע בשבוע הקרוב למזבלות השונות, במקום למרכזי המיחזור, צפוי לעמוד על כ-250 טון, מבקבוקי משקה קטנים בלבד.

לדברי ברדוגו, דווקא לקראת הפסח חשוב להגביר את המודעות הציבורית ליתרונות שבמיחזור מיכלי משקה. "מעבר להשלכת הכסף לפח, מדובר בזיהום קרקע מיותר מהחומר שאינו מתכלה". "מעבר לכך", מוסיף מנכ"ל אסופתא, "בחלק מהמקרים, על מנת לצמצם את הנפחים, המזבלות שורפות את הפלסטיק וגורמות לנזק נוסף לסביבה ולפגיעה באיכות האוויר. אנו מנסים לצמצם תופעה זאת ע"י הגברת הנגישות של הציבור אל מרכזי האיסוף".

במסגרת ההיערכות לפסח, החליטה חברת אסופתא להציע לראשונה שירות של איסוף מהבית ומתן זיכוי במקום עבור מכלי המשקה, זאת, במקביל להרחבת הפעילות ב-50 סניפי אסופתא הפזורים ברחבי הארץ.