מתי ינפיקו כבר את פייסבוק?

איך קורה שחברה שיש לה כבר 200 מיליון משתמשים נאבקת כדי להיות רווחית

חברות הסטארט-אפ הבוגרות, אלה שקיוו להיות ב-2008-2009 ציבוריות, הצליחו להסתדר בינתיים עם המשבר. חלקן ביצעו הלוואות גישור, אחרות גייסו כסף וחלק אחר נכנס למשבר עם מספיק כסף בקופה ומחכות בכיליון עיניים להתאוששות. חברות שיושבות ומחכות לפתיחה המיוחלת של שערי הנאסד"ק, להכנת התשקיף וליציאה לרוד-שואו.

בשנת 2008, לראשונה מאז 2003, לא התקיימה אף הנפקה של חברת היי-טק ישראלית. האחרונה שבהן הייתה באוקטובר 2007, של 012 סמייל, ולפניה של חברת וולטייר בחודש יולי. אם מצב העניינים יימשך כך, הרי שגם ב-2009 לא צפויות הנפקות טכנולוגיה. הבנקאים סבורים שאף חברה ישראלית לא תצליח להסתנן השנה לנאסד"ק והחשודות המיידיות - כמו אייבלסטר, קופרגייט, אופטיר או סופרדריבטיבס - ייאלצו להמתין.

ומתי השוק ייפתח? התשובה האמיתית היא שאף אחד לא יודע, ולכן כל ניחוש זוכה. מסקר דלויט, שנערך בקרב מנהלי הקרנות בישראל, עולה כי 74% מהם מעריכים שהשוק לא ייפתח לפני סוף 2010, כך שמרביתם מתכוננים לעוד שנתיים שחונות מהנפקות. רק 26% חושבים שהשוק ייפתח עוד קודם לכן.

לצלוח את עמק המוות

החברות הבוגרות מנסות בינתיים למצוא פתרונות יצירתיים, כדי לצלוח את עמק המוות החדש שנוצר. אחת הבולטות שבהן היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, שייסד ומנהל מארק צוקרברג, שבקרוב יחגוג יומולדת 25.

פייסבוק חגגה בחודש שעבר 5 שנים להיווסדה במעונות הסטודנטים בהארוורד, והשבוע היא צפויה לציין סימן דרך נוסף: יהיו לה 200 מיליון משתמשים בעולם, שכן מצטרפים אליה 5 מיליון אנשים חדשים בכל שבוע. באוגוסט שעבר היו לה 100 מיליון משתמשים רשומים, זהו בקצב גידול אדיר, כמעט בלתי נתפס.

בגרות חלקית

במצב עניינים אחר, פייסבוק כבר הייתה מזמן ציבורית. זו הדרך הטבעית לחברה כמוה, חברה שנחשבת לבוגרת, שגייסה עד היום יותר מחצי מיליארד דולר. הנפקה הייתה מזרימה לה כסף נוסף לקופה, שהיה מסייע לה בהון למימון הגידול המרשים במספר המשתמשים.

החברה משקיעה עשרות מיליוני דולרים בשרתים, אמצעי אחסנה לנתוני המשתמשים ושיפור התנועה באתר, משכורות והגדלת רוחב הפס, ומישהו צריך לממן את האופרציה הענקית הזו שמעסיקה גם 700 עובדים.

פייסבוק אולי בוגרת, אבל נתוניה הכספיים בוגרים פחות, ודאי בהשוואה לכוכבות אינטרנט אחרות בעת הנפקתן, כמו גוגל. בקופה יש לה לפי הערכות כ-250 מיליון דולר, הכנסותיה, שנובעות אך ורק מפרסום, מוערכות בכ-300-350 מיליון דולר ורווחיותה נמוכה למדי, אם בכלל קיימת.

בחודשים שחלפו נפוצו הערכות לפיהן היא מתקשה לשלם את חובותיה, ומנסה לחסוך בכל דרך אפשרית.

לא סתם מדברים בשוק על בועת אינטרנט: זה הרי כמעט בלתי נתפס שחברה שמצליחה למשוך אליה 200 מיליון משתמשים נאבקת כדי להיות רווחית. מילת הקסם כאן היא Monetization, מוניטיזציה, תרגום כל האופרציה לכסף, ומאותה הצרה סובלות חברות נוספות כמו YouTube.

רמזים עבים

כדי לממן את ההליכה במדבר הזה, פייסבוק עומלת בימים אלה על גיוס של 100 מיליון דולר נוספים. ה"ביזנס וויק" מספר שיהיה זה באמצעות גיוס חוב או הלוואת גישור מגופים כמו טריפל פוינט, שהיא כבר בעלת מניות בחברה, או בנק אוף אמריקה.

על אף שחלון ההנפקות נאטם, פייסבוק משדרת רמזים עבים לכך שהיא בכל זאת מאמינה שההנפקה בדרך. אתמול, הודיעה החברה על פרישתו של גדעון יו, סמנכ"ל הכספים. יו הצטרף לחברה ב-2007 והיה אחד הגורמים המובילים את הגיוס שביצעה החברה באותה שנה, בהיקף 240 מיליון דולר ממיקרוסופט לפי שווי חללי של 15 מיליארד דולר. החברה אמרה בתגובה שהיא "מחפשת סמנכ"ל כספים בעל ניסיון בחברות ציבוריות".

יכול להיות שהחברה מאמינה שתוכל להפיח חיים בשיממון ולהנפיק, אם כי קשה להאמין שהמשקיעים שבעי המרורים ולמודי האכזבות מהנפקות הטכנולוגיה יאפשרו לה להנפיק בשווי של מיליארדי דולרים. כלל לא בטוח שאחרי שהשוק יתאושש הם יסכימו לקבל אפילו את מלכת האינטרנט ויקירת המשתמשים, שהרווחיות שלה מוטלת בספק.

רכישות ובליעות

בחודשים הקרובים נראה כנראה יותר ויותר חברות מבטיחות, בוגרות ורווחיות, שהיו יכולות להיות הנפקות מצוינות, נבלעות בלוען של חברות גדולות יותר. דוגמה לכך קיבלנו בשבוע שעבר, כאשר סיסקו רכשה את חברת Pure Digital תמורת 590 מיליון דולר. חברת הסטארט-אפ, שמומנה על-ידי קרנות כמו סקויה ובנצ'מרק, גייסה 95 מיליון דולר במהלך חייה מקרנות הון סיכון שעשו לפי ההערכות פי 3 על הכסף.

אם הקרנות היו מאמינות שחלון ההנפקות עומד להיפתח, הן לא היו מתפשרות על החזר כזה, שהוא נאה בתקופה הנוכחית אבל ודאי לא מה שחשבו שיקרה עם החברה המבטיחה הזו. גם פייסבוק לא הייתה ממהרת לגייס עוד כסף שידלל את בעלי המניות והייתה מעדיפה לחכות להנפקה. אם גם 2009 תעבור על עולם הסטארט-אפים ללא הנפקות, יהיו עוד הרבה חברות מבטיחות שיימכרו.