בזמן שאבי ניר מחייך - "הישרדות" של ערוץ 10 ו"המירוץ למיליון" של רשת נלחמות ראש בראש על הרייטינג במוצ"ש

ליאת פלדמן, סמנכ"לית תוכניות בערוץ 10: "שבת הוא יום מסורתי של 'הישרדות'" ; רשת: "'הישרדות' רשמה ירידה דרמטית של כ-50% בנתוני הצפייה ביחס לעונה הראשונה, בעיקר הודות לאטרקטיביות של 'המירוץ למיליון'"

במוצאי שבת, כשרשת וערוץ 10 מנהלות קרב ריאליטי על המרקע ועל הצופים, יש אדם אחד שזה גורם לו נחת. קוראים לו אבי ניר, והוא מנכ"ל קשת. ככה זה: כששניים רבים, השלישי זוכה. עם רייטינג ממוצע של 31.9% ל"אח הגדול VIP", ניר סוגר עוד עונה מוצלחת של פורמט הריאליטי הכי מצליח בישראל.

במהלך החודש וחצי האחרונים מנהלות רשת וערוץ 10 מלחמת ראש בראש על הפריים-טיים של שבת בערב. כל אחת מהן הוציאה מהארון את הנשק היוקרתי ביותר שלה, בהשקעה של למעלה מ-5 מיליון דולר - רשת עם "המירוץ למיליון" וערוץ 10 עם "הישרדות 2".

ההחלטה על השיבוץ עבור רשת הייתה הרבה פחות גמישה מזו של ערוץ 10. היא משדרת רק חצי שבוע, והאפשרויות שלה מוגבלות. ערוץ 10 החליט שהיא המתחרה הנוחה יותר להילחם מולו, אבל התוצאה של המלחמה היא הפסד לשני הצדדים.

הרייטינג של "הישרדות 2", בין אם בשבת ובין אם ביום רביעי - אינו מתרומם. במיוחד בהשוואה לעונה הקודמת והמוצלחת. השידור של "המירוץ למיליון" בשבת לא פוגע פגיעה אנושה ב"הישרדות 2", אבל הרייטינג בהחלט רחוק מזה שציפו לו בערוץ 10.

מנגד, "המירוץ למיליון" רושמת ירידה של כ-30% ברייטינג הממוצע בשידור התוכנית בימי שבת: 24.3% בקרב משקי בית יהודיים ו-580 אלף צופים פרטיים בחמישי, לעומת ממוצע של 16.9% ו-441 אלף צופים פרטיים בשבת. "אחד מוריד לשני יד והשני מוריד לראשון רגל", מסכם זאת גורם בשוק הטלוויזיה.

את הקרב הזה רשת לוקחת בנקודות, לא בנוק-אאוט. הרייטינג הממוצע הכולל של "המירוץ" עומד על 22.5% והרייטינג הממוצע של "הישרדות" על 18.5%. כאמור, "האח הגדול V.I.P" של קשת, ששום פורמט ריאליטי אינו נלחם בה חזיתית, עומדת על ממוצע עונתי של 31.9%.

מהמספרים היבשים נראה כי הפגיעה המשמעותית יותר במלחמת הריאליטי של שבת היא של רשת. "הישרדות" מפסידה פחות ויורדת מ-19.8% בשבת ל-18.1% ברביעי (10%). אך הפער ברייטינג של ה"מירוץ למיליון" ביום חמישי לעומת שבת עומד על כ-30%. הרייטינג של "הישרדות" בימי שבת טרם עליית "המירוץ" היה גבוה בכ-5% בלבד מהרייטינג שנרשם בימי שבת מאז עלייתו.

גורם בשוק המדיה אומר כי "רשת הייתה צריכה לנסות ולפצח את יום שישי במקום את יום שבת. השידור של יום אחרי יום כבר פוצח בפורמטים של 'כוכב נולד', וגם בשלבים מסוימים של 'האח הגדול'. גם ביום שישי כבר הוכח שניתן לשבור את תקרת הזכוכית של הרייטינג. כרגע הוא יום של שממה ושיממון. אפשר היה לשבץ את 'המירוץ למיליון' ביום שישי במקום להיכנס ראש בראש ב'הישרדות'".

אך רשת, מבחינתה, מן הסתם לא רצתה לפספס את הקהל הדתי. המשמעות מבחינתה הייתה גם להפסיד אותו ביום חמישי, שכן מי שמתמכר לפורמט ריאליטי, צורך אותו בכל פעם שהוא משודר.

"ל'הישרדות' יש השנה בעיה אובייקטיבית שלא קשורה בשיבוץ, אלא כנראה לעייפות מהפורמט שלא חידש הרבה", אומר אותו גורם. "לראייה, גם ביום שאין תחרות, התוכנית לא עושה רייטינג גבוה. בשלב זה הרייטינג כבר היה אמור להגיע למקדם 3 והוא ממש לא שם. רשת הייתה צריכה לעזוב אותו ולנהל את המלחמה ביום שישי. 'הישרדות' זה לא מה שהיה וכרגע יש את יום שישי, שיש לו פוטנציאל, ואין לו שיבוץ נגדי, הוא עומד ריק. אם הייתי מנכ"ל רשת הייתי מעביר את 'המירוץ' לשישי ואת 'צחוק מהעבודה' לשבת. אני חושב שהייתי משיג הרבה יותר רייטינג בשני המקרים".

גורם אחר בשוק המדיה לא מסכים: "לא הייתה לרשת אלטרנטיבה. הם היו צריכים לקבל שתי החלטות, האחת אם לשדר פעם או פעמיים בשבוע את 'המירוץ', וברגע שהם החליטו לשדר את זה פעמיים הם היו חייבים לשבץ בשבת. יחד עם זאת, יש הבדלים בין 'המירוץ' לבין 'הישרדות' מבחינת קהלים, וברור שלמפרסמים היה עדיף שיהיה יום חזק בערוץ אחד ולא ששתי תוכניות כאלה יתמודדו זו מול זו באותו היום. מאחר שיש שוני בקהלים, אנחנו בכל זאת מפרסמים בשניהם".

רשת, שהייתה הנפגעת העיקרית מהבאזז סביב העונה הראשונה של "הישרדות", רצתה לבוא מוכנה עם מענה לעונה השנייה. המטרה שלה הייתה לנצח, וזה אכן קורה, על אף שלעיתים הניצחון ברייטינג רחוק מלהיות משמעותי.

בניגוד למה שאומרים חלק מהגורמים בשוק המדיה, רשת לא יכלה להמר על יום שישי. הסיבה המרכזית: האוכלוסייה הדתית, המהווה כיום כ-20% מבתי האב היהודיים בישראל.

למרות שברשת ויתרו מלכתחילה על שיבוץ "המירוץ למיליון" ביום שישי, דווקא בערוץ 10 ניסו לבצע בדיקה כזו. בתחילת דרכה של "הישרדות 2" שובצה התוכנית בימי רביעי ושישי. לאחר שבועיים הערוץ הרים ידיים ועבר לשבת. נתוני הרייטינג היו מאכזבים ונמוכים בעשרות אחוזים מהרייטינג שנרשם בימי רביעי.

"שבת הוא יום מסורתי של 'הישרדות'"

ליאת פלדמן, סמנכ"לית תוכניות בערוץ 10, רואה זאת אחרת. "שבת הוא יום מסורתי של 'הישרדות'. אני לא רוצה להיכנס לשיקולי השיבוץ של רשת, הם כנראה הרגישו ביטחון עם יום שבת, אך מצד שני הביטחון שלהם מאוד נפגע כי בשבתות הם פותחים הרבה פחות ברייקים לפרסום, וגם הברייקים שהם פותחים הם הרבה יותר קצרים. אנו פותחים ארבעה ברייקים ב'הישרדות' כי אנו מאמינים במוצר והוא ריווחי מבחינתנו. רשת לא פותחת את אותו מספר דקות.

"הסוגיה המשמעותית של רשת עם המוצר היא סוגיה כלכלית ואני לא מעריכה שהם יוכלו לעשות עונה נוספת של 'המירוץ', בעוד שאנחנו מצלמים כבר את השלישית של 'הישרדות' וחושבים על הרביעית".

* ובכל זאת, אתם לא קרובים בעונה השנייה של "הישרדות" להצלחה של העונה הראשונה.

"'הישרדות 2' הגיעה באטמוספרה שונה מהעונה הראשונה שהייתה בתולית וראשונית. מאז כבר היו לנו עוד תוכניות ריאליטי גדולות והאימפקט פחות ניכר בעונה השנייה. אך מבחינת קהלים אנו רואים קהלים משפחתיים, ואם מודדים באלפי צופים, 'הישרדות' עוברת את 'המירוץ' בשבת. בין שתי התוכנית, הבאזז שמורגש כרגע הוא של 'הישרדות'. אנו בונים מותג לטווח ארוך, עד כמה שניתן לדבר על טווח ארוך כשמדובר בערוץ 10 היום".

* יש לכם גם ביקורת על מבקרי הטלוויזיה השונים.

"הרבה פעמים כינו את העונה השנייה של 'הישרדות' כ'התשובה למבקרים', ובמקרים רבים היא באמת כזו. אין התערבויות הפקתיות בוטות, זורמים עם המשחק, מה שקורה קורה".

"המירוץ למיליון" עושה לרשת רק טוב

מרשת נמסר בתגובה לדבריה של פלדמן כי, "הישרדות רשמה ירידה דרמטית של כ-50% בנתוני הצפייה ביחס לעונה הראשונה, בעיקר הודות לאטרקטיביות של 'המירוץ למיליון' ושאר ימי השידור החזקים של רשת. כל מילה מעבר לנתונים הברורים החדים והבלתי משתמעים לשני פנים, מיותרת".

ובאמת, בשורה התחתונה, "המירוץ למיליון" עושה לרשת רק טוב. מאז עלייתה לאוויר, הרייטינג הכללי של התחנה עולה וקיימת השפעה גם על ימי שישי, על אף שהתוכנית אינה משודרת ביום זה.

יש לזכור כי בשנה האחרונה הזכיינית רשת לא זכתה להרבה תוכניות קבועות שהחזיקו שבוע אחרי שבוע בממוצע של 25% (כפי שעושה "המירוץ" בימי חמישי), והיא הייתה מחוץ למשחק של פורמטי הריאליטי הגדולים, המדוברים.

הישרדות