המדריך השלם לקריאת הדו"חות השנתיים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה

תמיד כדאי לקרוא את הדו"חות, ובעיקר בשנה שבה הקרנות רשמו הפסדים והחסכונות התכווצו

בשבועות האחרונים קיבלו מבוטחי חברות הביטוח ועמיתי קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות את הדיווח התקופתי על מצב החיסכון הפנסיוני שלהם.

הדו"ח השנתי מתפרסם אחת לשנה, עד ה-31 במארס - התאריך המציין את תום הרבעון הראשון בשנה שלאחר שנת הדיווח שהסתיימה.

הדיווח התקופתי הזה, שנשלח על ידי הגופים המנהלים את החיסכון הפנסיוני אחת לרבעון, מכונה "סטייטמנט", והוא מרכז את כל הנתונים הרלוונטיים לכם, ומוגש במתכונת דיווח אחידה ומחייבת.

חשוב לשמור את הדו"ח ולא לזרוק אותו, על מנת לעקוב מקרוב אחר מצבכם, אחר צבירותיכם ואחר הזכויות הפנסיוניות שלכם. שמרו גם את כל המסמכים המגיעים עם הדו"ח, כי ייתכן שתזדקקו להם לקבלת החזרי מס. את מצב החיסכון הפנסיוני ניתן לבחון באופן רציף יחסית גם באמצעות אתרי האינטרנט של הגופים הפנסיוניים.

הדו"ח הוא כלי בקרה עבור החוסכים. הוא משמש לבדיקת מצבכם, למעקב אחר קיום זכויותיכם ולאימות השתתפות של המעביד בחיסכון הפנסיוני שלכם.

עם זאת, הדו"ח אינו מהווה תחליף לפוליסות הביטוח שלכם ולתקנונים ולהסכמים של הגופים הפנסיוניים עם מעבידיכם, וגם אינו משקף באופן מחייב ומלא את המחויבות של הגוף הפנסיוני כלפיכם.

כיוון שעבור רוב הציבור מדובר בבליל לא מובן של מספרים, היום נסייע לכם להבין את הדו"ח שלכם על כל סעיפיו.

לצורך הכנת המדריך נעזרנו בחברת מגדל, שהקימה באתר האינטרנט שלה מיני-אתר במיוחד לעונת הדו"חות, הכתובת: www.migdal.co.il.

הדו"ח של קופות הגמל

החוסכים בקופת הגמל מקבלים דו"ח דומה לזה של קרנות הפנסיה ושל חברות הביטוח, רק בלי החלק הביטוחי - שאינו קיים בקופת גמל. כלומר, יש פירוט נרחב לגבי היתרה הצבורה שלכם, ההפקדות שנעשו בשנה החולפת, דמי הניהול ששילמתם כמו גם העמלות הנוספות, התשואה האישית שנרשמה עבורכם ועוד.

מה מגיע לכם: ריכוז כיסויים ביטוחיים

בסעיפים אלה מופיעים נתונים שונים באשר להיקף הזכויות שלכם בקרן הפנסיה, ולסכומים שתקבלו ממנה כשתפרשו לגמלאות, או במקרה של אובדן כושר עבודה או מוות, חלילה.

- מסלול: מסלול ההשקעות שבו העמית חוסך. כיום, הרוב המכריע של העמיתים נמצאים במסלול הכללי, אף שיש כמה מסלולי השקעות בקרנות. עם הזמן צפויים שינויים בעניין זה, ויותר ויותר עמיתים יחסכו במסלולי השקעות אחרים - כך שבאמצעות סעיף זה ניתן לעקוב אחר אופי ניהול ההשקעות עבורכם.

- השכר הקובע: מהו השכר הקובע שלכם, שממנו נגזרות קצבאות השארים והנכות שלהן תהיו זכאים במקרה של אסון.

- שיעור הכיסוי הביטוחי לסיכוני נכות.

- אומדנים ביחס לגובה הקצבאות שלהן תהיו זכאים.

מי אתם: ריכוז נתונים אישיים

בסעיף זה מופיעים הנתונים הקשורים למעמדכם כעמיתים בקרן. כלומר, האם אתם נחשבים מבוטחים פעילים או לא פעילים - ומכאן אם אתם זכאים למלוא הכיסוי הביטוחי שמעניקה הקרן; מהו הוותק שלכם בקרן (שרלוונטי לצורך קביעת תקופות האכשרה) ומעמדכם כשכירים או כעצמאים.

עליכם לבדוק אם הנתונים האישיים שלכם כפי שהם מוצגים בדיווח, ולשלוח עדכון במידת הצורך - בעזרת הטופס שמופיע בסעיף הנספחים.

כמה הפקדתם בשנה החולפת: פירוט תנועות בשנת הדיווח

נתונים הכוללים את כל ההפקדות שבוצעו עבורכם בכל חודש במשך השנה. הנתונים מופיעים לפי חלוקה להפקדות המעביד והעובד לרכיב התגמולים, והפקדות המעביד לרכיב הפיצויים. פירוט זה מאפשר לכם לעקוב אחר ההפקדות מצד המעסיק ולוודא שההפקדות עוברות בכל חודש באופן רצוף לקרן הפנסיה.

כמה כסף תקבלו עכשיו: ערכי פדיון

בטבלה זו מפורטים ערכי פדיון הכספים למקרה של ויתור על זכויות הפנסיה, כלומר, כמה כסף תקבלו אם תפדו את הכספים בקרן כעת, לפני הפרישה, תוך ויתור על זכויות הוותק הפנסיוני.

מהו תזרים הצבירה שלכם בקרן: ריכוז תנועות ויתרות בחשבון המבוטח

מה התשואה שהקרן השיגה עבורכם: שיעור תשואה אישית לעמית

זוהי למעשה התשואה האמיתית שהניבה לכם הקרן בתקופה המדווחת. שיעור התשואה האישית חושב לפי התשואה שהושגה על התנועות שנעשו בחשבון האישי של העמית במהלך השנה, במונחים נומינליים (כלומר, בלי התאמה לאינפלציה) ולאחר ניכוי דמי הניהול וכולל עודף אקטוארי (כלומר, התשואה הדמוגרפית).

מה התשואה הכללית שהשיגה הקרן: תשואה על נכסי מבוטחים

את הנתון האישי שלכם אפשר וכדאי להשוות לנתוני התשואה הממוצעים שהשיגה הקרן עבור כלל העמיתים כפי שהם מופיעים בסעיף הנ"ל בדו"ח. באמצעות ההשוואה הזו תראו איפה אתם עומדים ביחס לתשואה הכללית, ותוכלו לבחון אם כדאי לכם לעבור למסלול השקעות אחר, או לא. כדאי להתייעץ עם מומחה לפני שמקבלים החלטה כזו. *

בסעיף זה מוצגת יתרת הזכאות הצבורה שלכם בקרן הפנסיה נכון לסוף השנה. היתרה הצבורה שלכם הינה למעשה היתרה שהיתה לכם בתחילת השנה, בתוספת ההפקדות שנוספו במהלך השנה ורווחי השקעה (בשנת 2008 מדובר בהפסדי השקעה בכל קרנות הפנסיה), בניכוי דמי הניהול ששילמתם בפועל (בשקלים) ובניכוי עלות הכיסויים הביטוחיים שרכשתם מהקרן. לכל אלו מצטרפת התשואה הדמוגרפית, שמתווספת או נגרעת מהצבירה של כל עמית ועמית בהתאם למצב הקרן.

כמה עולה לכם הפנסיה: ריכוז דמי ניהול שנגבו בפועל מהמבוטח

סעיף דמי הניהול בדו"ח מופיע באחוזים מההפקדות ומהצבירה, וכן בשקלים - שתדעו כמה כסף החיסכון עלה לכם בפועל.

נזכיר כי בקרן פנסיה מקיפה מותר לגבות דמי ניהול בשיעור של עד 6% מההפקדות השוטפות ועד 0.5% מהצבירה (בקרן כללית מותרים דמי ניהול מהצבירה בלבד, ועד שיעור של 2%).

בסעיף "דמי ניהול ועמלות" מפורטות, בנוסף, עמלות נוספות שגבתה הקרן מעמיתיה, ושנגרעו גם הם מהצבירה שלכם. על פי החוק, מותר לקרנות הפנסיה לגבות עמלות מעבר לדמי הניהול הרגילים, למשל בגין קנייה ומכירה של ניירות ערך סחירים, ושל נכסים שאינם ניירות ערך סחירים, ועמלות עבור החזקת הנכסים. כמו כן, הקרן רשאית לגבות עמלות ניהול חיצוני בשל השקעה של קרן הפנסיה בסוגים שונים של קרנות השקעה (כגון קרנות נדל"ן וקרנות הון סיכון).