נדל"ן 2009: ענף ללא קרדיט; מחנק האשראי מחריף כשהבנקאים מודאגים והמוסדיים הלומי תשואות שליליות

גלובס מחקרים משרטט את תמונת המצב בתום הרבעון הראשון של 2009; להורדת העלון שחולק לבאי הוועידה ; התייחסות מנכ"ל מזרחי טפחות

בניגוד למה שאפשר היה לחשוב, חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות בישראל הגדילו בשנה שעברה את היקף האשראי לענף נדל"ן ובינוי, הן במונחי סך החשיפה והן במונחי יתרה משוקללת של נכסי סיכון. במספרים מדובר באשראי ענפי בהיקף 188.8 מיליארד שקל בתום 2008, לעומת 175.3 מיליארד שקל בתום 2007.

מי שלחצו במלוא העוצמה על הבלם היו ספקי האשראי החוץ בנקאי. בשנים האחרונות, בעקבות הרפורמות המבניות בשוק ההון, נכנסו לשוק האשראי שחקנים אלו. וכך, קרנות הפנסיה, חברות הביטוח וקופות הגמל הזרימו, עד לפרוץ המשבר הגלובלי, ביקושים גדולים לאג"ח קונצרניות בכלל ולאג"ח נדל"ניות גם כן. שחקני משנה בשוק האשראי היו משקי הבית שיצרו חשיפה לענף גם באמצעות קרנות הנאמנות.

מכל מקום, בקיץ 2007 המוזיקה נחלשה ופסקה כמעט לגמרי השנה. כ-76 מיליארד שקל גייסו בחוב החברות בבורסת ת"א, לעומת כ-2.5 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של 2009 (קצב שנתי של 15 מיליארד שקל).

ענף הנדל"ן, מצרכני האשראי הגדולים במשק, סובל עתה ממחנק אשראי לא פשוט. גלובס מחקרים משרטט את תמונת המצב בענף הנדל"ן בתום הרבעון הראשון של 2009.

להורדת העלון שחולק לבאי ועידת הנדל"ן

התייחסות מנכ"ל מזרחי טפחות