אובמה בהתבטאות פומבית ראשונה אחרי הקמת ממשלת נתניהו: ישראל והפלסטינים הסכימו על מפת הדרכים באנאפוליס

אובמה: "זו המטרה שלי ואקדם אותה באופן פעיל כנשיא" ; בנאום בפרלמנט באנקרה אותת הנשיא שארה"ב תקבל בברכה ניסיון תיווך טורקי במזה"ת ; מביע תמיכה בצירוף טורקיה לאיחוד האירופי

בהתבטאות פומבית ראשונה אחרי הקמת ממשלת נתניהו, אומר היום (ב') הנשיא ברק אובמה, כי מפת הדרכים מוסיפה להיות בסיס למדיניות ארה"ב במזה"ת וכי הוא יקדם אותה "באופן פעיל" כנשיא.

בנאום בפרלמנט באנקרה, אמר אובמה: "אני רוצה לומר את הדברים באופן ברור. ארה"ב תומכת בחוזקה במטרה של שתי מדינות, ישראל ופלסטין, שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון. זו מטרה שחולקים אותה פלסטינים, ישראלים ואנשים בעלי רצון טוב ברחבי תבל".

"זו מטרה שהצדדים הסכימו עליה באנאפוליס וזו המטרה שאקדם באופן פעיל כנשיא", הדגיש אובמה.

הדברים נחשבים מסר ברור לממשלה החדשה בישראל: ארה"ב לא תתגמש מול המדיניות המוצהרת של שותף זה או אחר בקואליציה הממשלתית בירושלים. ישראל יכולה לצפות לקמפיין פעיל של המשל החדש בוושינגטון לדחיפת מימושו של חזון שתי המדינות, שאותו הגה, אך לא דחף, הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש.

לפי נוסח מוקדם של הנאום, שחולק לכתבים בוושינגטון, אמר הנשיא: "אנו יודעים שהדרך שלפנינו תהיה קשה. הן הישראלים והן הפלסטינים חייבים לנקוט צעדים שנחוצים לבנית ביטחון. שניהם חייבים לקיים את המחויבויות שנתנו בעבר. שניהם חייבים להתגבר על התלהמויות רבות שנים ועל פוליטיקה עכשווית כדי להתקדם לקראת שלום בר-קיימא ובטוח".

אובמה אותת לטורקיה, שארה"ב תקבל בברכה ניסיון תיווך טורקי בין ישראל לפלסטינים. ניסיון טורקי לתווך בין ישאל לסוריה החל ברגל ימין אך דעך בעקבות התבטאויות אנטי-ישראליות, ויש אומרים אנטישמיות, של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, במהלך המלחמה בעזה.

"ארה"ב וטורקיה יכולות לסייע לפלסטינים ולישראלים לצלוח את הדרך הזו", אמר אובמה. "כמו ארה"ב, גם טורקיה היתה ועודה ידידה של ישראל ושותפתה במימוש שאיפתה לביטחון. כמו ארה"ב, גם אתם, הטורקים, תומכים בעתיד של הזדמנויות ושל מדינה לפלסטינים. אסור לנו להיכנע לפסימיות ולחוסר אמון. אנו חייבים לנצל כת הזדמנות להשגת התקדמות, כפי שנהגתם כאשר תמכתם במו"מ ביין ישראל לסוריה".

"אנו חייבים להושיט יד לאותם פלסטינים שזקוקים לסיוע, ובה בעת לסייע להם לחזק את מוסדותיהם השלטוניים; ואנו חייבים לדחות את השימוש בטרור ולהכיר בכך שחששות ישראל לביטחונה הם חששות לגיטימים", אמר הנשיא.

כבנאומים קודמים, קרא אובמה לאיראן לזנוח את שאיפותיה הגרעיניות. "מנהיגי איראן צריכים לבחור האם ברצונם לנסות לבנות כלי נשק או לבנות עתיד טוב יותר לעמם", הכריז אובמה.

הוא אף הביע תמיכה בלתי מסויגת בצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי.