ארה"ב נעשתה אופטימית יותר לגבי הכלכלה: 74% תומכים בהגדלת המיסוי על עשירים לפי תוכנית אובמה

נשיא ארה"ב נוחל הצלחה במאמציו להגדיל את ביטחון הציבור בחוסן הכלכלה הלאומית ; סקר חדש מראה כי ל-48% מתושבי ארה"ב דעות שליליות על האיסלם

הציבור בארה"ב מגלה אופטימיות רבה יותר כלפי הכלכלה הלאומית ב-11 השבועות שחלפו מאז כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן, אם כי חלק ניכר מהאוכלוסיה מסתייג מיזמות החילוץ של הבנקים ושל תעשיות הרכב - כך עולה מסקר של ניו יורק טיימס ורשת סי.בי.אס שמתפרסם הבוקר (ג').

ההתקפות הבלתי פוסקות של הרפובליקנים על הנשיא, המחלוקות שנוצרו סביב כמה מרכיבי תוכניתו הכלכלית ומשגים טקטיים של הצוות הבכיר בבית הלבן לא הצליחו לשחוק את התמיכה באובמה. שני שלישים מהנשאלים בסקר הביעו שביעות רצון מתפקודו הכללי כנשיא. שיעורי תמיכה גבוהים נרשמו גם בתפקודיו בתחומים ספציפיים: הכלכלה (56%), מדיניות חוץ והמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן.

לעומת זאת, רק ל-31% מהנשאלים היו דעות חיוביות על המפלגה הרפובליקנית. זה שיעור התמיכה הנמוך ביותר במפלגה ב-25 השנים שבהן נכללה שאלה על התמיכה ברפובליקנים בסקר של הטיימס וסי.בי.אס.

אין זו הפעם הראשונה, כמובן, שנשיא זוכה בשיעורי תמיכה גבוהים בחודשים הראשונים לכהונתו. אבל העובדה שאובמה מצליח לשמור על פופולריות כל כך גבוהה בתקופה של מצוקה כלכלית קשה מצביעה על כך שההטפות המתמידות שלו לציבור, שבכולן מובע ביטחון רב בעתיד, עושות את מלאכתן. לבד מזה, אובמה מוכיח שוב שהוא ראוי לתואר הקומוניקטור הגדול. הנשיא הקודם שהתהדר בתואר זה היה רונלד רייגן. בשלב זה, לפחות, אובמה הוא נשיא של טפלון. שום דבר לא נבדק בו.

70% מהנשאלים אמרו שהם "מודאגים מאוד" או "מודאגים למדי" מהאפשרות שמישהו במשק הבית שלהם יאבד את מקום העבודה שלו ב-12 החודשים הבאים. 40% אמרו שקיצצו את הוצאותיהם על מוצרי מותרות. 10% אמרו כי נאלצו לוותר על דברים חיוניים ו-31% אמרו, כי ויתרו על מותרות ועל דברים חיוניים.

ויחד עם זאת, שיעור האנשים שסברו כי ארה"ב נעה עתה בכיוון הנכון עלה מ-15% באמצע ינואר, זמן קצר לפני השבעתו של אובמה, ל-39% כיום, בעוד ששיעור אלה שגורסים כי ארה"ב נעה בכיוון שגוי ירד מ-79% באמצע ינואר ל-53% עתה.

יתר על כן, שיעור המשיבים הסבורים שהכלכלה הולכת ומידרדרת ירד מ-54% לפני כניסת אובמה לתפקידו, ל-34% כיום. 20% גורסים עתה שהכלכלה הולכת ומשתפרת, בהשוואה ל-7% שסברו כך באמצע ינואר.

הנה ציטוט אופייני מדברי אחד מהנשאלים, דוקא רפובליקן: "לפסיכולוגיה יש כאן חשיבות יותר מאשר לכל גורם אחר. הנשיא אובמה הצליח לבלום את התחושה שלילית באמריקה ולהפנותה לכיוון חיובי. הוא נתן לכל דבר דחיפה, בגלל האופטימיות החזקה שלו, ומבחינה זו הוא דומה לנשיא רוזוולט".

נתון מעניין, אם כי אולי לא כל כך מפתיע: כמעט שלושה רבעים מהנשאלים סבורים שהגדלת המיסוי על עשירים, כלומר אלה שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה, היא רעיון טוב. למעשה, שני שלישים חושבים, ששינוי חוקי המס באופן שיגרום למעמד הבינוני לשלם פחות מס ולעשירים לשלם יותר יהיה צעד בכיוון הנכון.

למרות הביקורות הקשות על הצעת התקציב של ממשל אובמה, שצפויה להעלות את הגירעון התקציבי לתשעה טריליון דולר בתוך 10 שנים, חושבים 37% מהנשאלים שסעיפי ההוצאה בתקציב יסייעו לכלכלה; רק 23 סבורים שסעיפים אלה יפגעו בה. הבשורה הרעה ביותר בסקר מבחינת הנשיא: 58% מתנגדים לתכנית החילוץ של בנקים; רק 33% תומכים.

סקר של וושינגטון פוסט ורשת אי.בי.סי., שמתפרסם אף הוא היום, מראה של-48% מהנשאלים יש דעות שליליות על האיסלם, השיעור הגבוה ביותר מאז 2001. 29% אמרו, כי אפילו הזרם המרכזי של האיסלאם דוגל באלימות נגד לא מוסלמים. אבל 58% אמרו שהאיסלם הוא דת שוחרת שלום. 55% אמרו, שאין להם שום מידע בסיסי על האיסלאם. ובכל זאת, רוב הנשאלים תמכו במדיניות אובמה לפתוח דף חדש ביחסים עם העולם המוסלמי. כמעט שני שלישים אמרו שאובמה ינחל הצלחה בביקורו בטורקיה המוסלמית.

בסקר נפרד, של מכון פיו, טענו 11% מהנשאלים שאובמה הוא מוסלמי.