בנק לאומי מקשיח התנאים למימון הרכבת הקלה בת"א

דורש לקבל מהמדינה ביטוח מאובדן הכנסות לתקופת הפעלת הפרויקט

בנק לאומי העלה באחרונה דרישות נוספות כתנאי למימון פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. לאומי, שאמור להוביל את המימון השקלי לפרויקט, דורש מהמדינה ערבות ביטוחית מלאה לתקופת ההפעלה של הפרויקט. כך נודע ל"גלובס", זאת בדומה לתנאים שאמורים לקבל הבנקים הזרים, בראשות KFW ו-BAYREN, שיממנו את תקופת ההקמה.

הדרישה שהועברה באחרונה למדינה מתייחסת, בין השאר, לביטוח מפני אובדן הכנסות כתוצאה מעיכוב בתקופת ההקמה או כתוצאה מעיכוב בתשלום מענק ההקמה ע"י המדינה לזכיין.

כמו כן, דורש לאומי שהמדינה תשמש כמבטח נוסף במקרים של אירועים חריגים בתקופת ההקמה (כדוגמת רעידת אדמה, שריפה או התמוטטות מנהרה וכיוצ"ב) שעלולים להשפיע על תקופת ההפעלה.

הדרישה של לאומי התקבלה בהפתעה ע"י המדינה שבתנאי המכרז לקחה בחשבון השתתפות בביטוח בתקופת ההקמה, הנחשבת לבעלת סיכון גבוה יותר. המימון לפרויקט הרכבת הקלה בנוי מהלוואה לטווח קצר שיספקו הבנקים הזרים לתקופת ההקמה, שבהמשך תוסב להלוואה לטווח ארוך לתקופת התפעול. בנק לאומי שגבר על הפועלים אמור להוביל את קונסורציום המימון השקלי לפרויקט, בהיקף של 2.5 מיליארד שקל.

MTS העבירה באחרונה למדינה מכתבי התחייבות מ-9 בנקים זרים להעמיד מימון בסך 1.4 מיליארד יורו . לאומי העמיד בפועל ל-MTS מכתב התחייבות בגובה 1.5 מיליארד שקל מתוך המימון העקרוני עליו סוכם, מה שעשוי ללמד כי בכוונתו לפזר את יתרת המימון בין בנקים וגופים מוסדיים נוספים.

מועד הסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב נדחה באחרונה בפעם השלישית לאמצע אפריל אך עד כה MTS, בניהולו של יוחנן אור, והמדינה לא הגיעו להגיע להסכמות מסחריות שיאפשרו את הסגירה הפיננסית. יש לציין כי בימים האחרונים הצדדים מנסים לעשות מאמץ להגיע להבנות בסוגיית היתרי הבנייה שנחשבת לסלע המחלוקת הרצינית ביותר.

ב-MTS סרבו להתייחס. בבנק לאומי הדגישו כי לא חל כל שינוי במחויבותם למימון הפרויקט. מלאומי נמסר כי "בנק לאומי אינו נוהג לנהל התדיינות עם הממשלה באמצעות כלי התקשורת". ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לא נהוג להתייחס לנושאים שנמצאים במו"מ מול הזכיין".